HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Engelholm Mino.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:47:07  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
Jahajajå.
Då har jag haft förmånen att stifta bekantskap med dessa fina högtalare.
Lite för kort tid, men i allafall en kort och angenäm "session".

Den gode Fonz, här på forumet, och jag, jagade livet ur dessa burkar i 12 timmar under fredagen och fram till i morse.

En, i allt vesäntligt, njutbar upplevelse.

Mina intryck skall ses i ett perspektiv av att det hela blev rätt hastigt uppkastat och ett intensivt spelande.
Man skall också ta hänsyn, eller snarare inte, men jag vill det ialla fall, att både jag och broder Fonz hade ett glas vin eller två i örat vid lyssnandet.

Alltså, ett inte i egentlig mening seriöst utvärderande, utan snarare ett riktigt trevligt party med god musik, medfört av broder Fonz, och ett par av ovanstående högtalare som, mer än villigt, hjälpte till att förhöja stämmningen.

Nå, nog med mitt dravlande, hur fan låter det då?

För att ge en någorlunda vettig beskrivning av det, krävs andra föruttsättningar än de vi hade, dock så kommer här en liten redovisning.

Programkälla: Marantz CD-17 mK II
Förstärkare: Cyrus two med PSX
Signalkablage: Varierande, men det var inte det som skulle lyssnas på. Dock tyckte jag att det lät bäst med mina Svalanderflätor.
Alltså med den gode Josef;s fyrflätade "Spider".
Vi hade även en "Flat" kabel och, inte att förglömma, Fonz egen signalkabel som, om den nu har ett namn, jag inte kommer ihåg vad den hette. Den betedde sig däreomt väldigt bra.Till och med mycket bra.
......men, som sagt, det var inte kablage som skulle lyssnas på utan "Mino".

Som högtalarsnöre körde vi, delvis mina "Svalander special" fyrflätade kopparkablar, även Monacors blåvita kablar användes, dels i original, sen också med Fonz moddning.Det var spadar, gafflar, bananer, och all annan jävla frukt som kan tänkas, men som sagt, det var inte därför vi satt oss ned för lykssning.Tjatigt detta eller hur?

Stativ behöver man också, i detta fallet, så vi tryckte upp ett par svarta stålverianter från "HIFIKIT".
Alldeles utomordentliga grejor för uppgiften.
Lite kuddar från Monacor användes för stöd till CD och även stativen.

Det skall också tilläggas att de paren vi lyssnade på var provex. Alltså inte serievarianten.
Jag tror att "Dubbel A" kan vara pappa till själva lådbygget, men det är ren spekulation från min sida, och skall inte tolkas som något annat.

Ålraijt, nu kör vi.

Ljudbilden är homogen och återgivningen känns avslappnad.
Ingenting sticker ut och det är lätt att bli sittande och man vill lyssna mer och mycket.
Det är en av få högtalare man vill "höja" volymen på, mest hela tiden.
Ett bra betyg i mina böcker.

Basen finns definitivt där, och med tanke på den fysiska storleken på högtalarna så är det imponerande.
Utan att ha en aning om mätdata osv. skulle jag gissa på en -3 dB på runt 40 dB.
Jävla bra grejor detta.

Övre registret känns lugnt och tryggt.
Inga vassa tendenser eller andra "fällor"
En bra och sammanhängande del med den undre återgivningen.
Inga glapp eller hål såvitt jag kan höra.

Jamen, spelar den musik då?

Jodå, det gör den, och så att jag och Fonz satt och stod upp, och vifftade med taktfoten.

Ingenting att anmärka på?

Visst, såklart jag har. Jag, och Fonz, hade nog hellre sett och hört att detta var en dålig högtalare, mest av konkurensskäl.
Det är det inte.
Det här är en högtalare jag lätt kan leva med, och för 5000 nyskattade Svenska pengar är det ett säkert köp.
Detta är en bra högtalare. Jag gör gärna en understrykning här, detta är en bra högtalare, tro inget annat.

Jag sjöng och pratde, jag stampade takten, till och med i köket när löken blev skalad till Fonz middag.
Med andra ord, det svänger när Mino spelar, och bättre betyg har inte jag.

Å gnället då?

Deras största styrka, homogeniten, kanske blir en svaghet i mina vintrötta öron. Ingenting sicker ut, ingenting blir fel.
Jag ville nog att det skulle bli lite mer "rock" och "stompa" ibland.
Och det är väl den enda vettiga, eller nja, negativa jag har att säga om Mino.

Sammanfattning:
Om jag skall göra en seriös utvärdering så skall jag kanske inte köra den varianten vi gjorde i natt.

En helgjuten och trygg högtalare som jag har lätt att sjunga tillsammans med, även när jag inte sitter i "sweet spot".
Det, om något, är ett bra betyg till vilken komponenet som helst, i en "rigg".

Om mitt gnäll är det enda som kan vändas mot Mino, så är det inga bekymmer Pär.

Bra gjort!

edit: de alldeles uppenbara stavfel och invektiv jag gör mig skyldig till, och som jag inte bryr mig om att rätta.

Edited by - akktustakki on 2006/12/14 20:05:52

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/12/03 :  12:57:59  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag har också lyssnat på Mino och blev positivt överraskad.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/05 :  09:17:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Jag tror att "Dubbel A" kan vara pappa till själva lådbygget, men det är ren spekulation från min sida, och skall inte tolkas som något annat.
Det stämmer gott! Nu är det bara en vecka kvar tills nya batchen Mino-lådor kommer från fin-snickeriet (inget ont om DoubleA! ).

Kul ni lyssnat till Mino och uppskattar ljudet!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2006/12/06 :  22:21:43  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Otroligt att jag kan bygga så homogent låtande lådor

Skämt o sidor, det kan säkert vara så att ja har varit inblandad när det gäller snickeriet till dessa "för-serie-lådor".
Även jag har haft möjlighet att lyssna på dessa högtalare ett antal olika gånger och i olika rum med olika elektronik, och jag kan bara sammanfatta det så här: Imponerande!
Att dom inte "sticker ut" tycker jag är en av högtalarens styrka, man kan ju spela vilken typ av musik som helst i dom och dom levererar väljud varje gång

En gissning är att konstruktöern medvetet vill ha det på detta viset?

Tjusigt jobbat Engelholm!

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/12 :  09:04:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Att dom inte "sticker ut" tycker jag är en av högtalarens styrka, man kan ju spela vilken typ av musik som helst i dom och dom levererar väljud varje gång. En gissning är att konstruktöern medvetet vill ha det på detta viset?
Japp! Det ger högtalaren en längre livslängd som musikförmedlare.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/12/12 :  10:55:21  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Första paret på export.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  14:03:35  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


till ryssland kanske..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/12/12 :  18:12:05  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
En som läser "allt" på Forumet och lagt ihop 1+1.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2007/01/25 10:07:02
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2006/12/12 :  19:18:40  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Instämmer förstås i vad Aktustakki skriver, men när det gäller vår efterlysning av lite mer "sjutusandjävlar" när det väl är musikaliskt tänkt, så är det kanske vi som är lite väl "Masterskadade" kan jag tro?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40604
(En verksamhet som tyvärr legat nere en längre tid pga sjukdom)

Nåväl! Dels så handlar det om helt nya element i dessa provex. Så det fodras förstås betydligt mer gymnastik och inspelningstid.

Annars så spelar dessa små Mino i uppdrag ifrån Pär för inspelning samt lite utvärdering av större akustiska förhållanden 60 kvm.
Under dom förutsättningar så lutar det förstås ibland lite åt det snälla hållet, vilket i själva verket inte är så fysiskt konstigt.

Nåväl, Aktustakkis miljö är förvisso inte heller speciellt gynnsam på något sätt med diagonala väggsystem i en märklig arkitektisk form.
Dels uteblev den tänkta elektroniken (Primaluna för och slutsteg) så nödlösningen hittades i en garderob betående av tidigare nämda Cyrus/PSX. Minon vill nog trots allt ha lite mer för att må som bäst.

Något annat vi upplevde förutom Aktustakkis konstaterande är att dessa små Mino upplevdes mer spelglada än vad vi upplevt i tidigare EA konstruktioner. Modeller som ofta var bestyckade med Thiel & Partner element. Något som iaf inte jag är någon större vän av, men det är ju en annan historia.

Hursomhelst så upplevde vi denna spelglädje i och med att Minon var väldigt bra på är att understryka och markera arrangemang och färglägga nyanser i olika harmonier på ett engagerande sätt.
Säkert på ett helt korrekt sätt utan att varken lägga till eller dra ifrån på något sätt då Pär är en stor vän av ordning och reda i sina konstruktioner.

Denna känslan tror jag är oerhört viktigt för att få den så kallade "musikaliska" känslan, ifall detta slitna uttryck tillåts.
Detta har kanske bidragit till att denna EA modell uppskattats och engagerat mer än andra i vissas öron (bl,a på den lyckade Arkenmässan). Vad vet jag?
Ingridienserna finns iaf, Takt, ton, och melodi på ett mycket trevligt sätt.

Men jäklar vad tråkigt att den är så bra? OBS!


Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/12/14 :  19:50:43  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
Ett litet, mycket försiktigt påpekande från min sida, angående Fonz inlägg.

Jag själv kanske inte är alltför "Masterskadad", eftersom jag inte intensivlyssnat i samma höga grad som Fonz, på dessa fantastiska högtalare. Även om, när lyssnandet skett, varit minst sagt intensivt.
För övrigt en konstruktion som jag kan rekommendera en lyssning på, när som helst. Ordet nära, scenisk och dynamik(t) uppstår lätt.
Jag avser härvid högtalaren refererad ovan till "Master".

Min ackustiska miljö är nog lite svår att utvärdera just nu, eftersom det saknas riktiga elektroniska och soniska komponeneter, samt vilja att placera dessa ännu obefintliga prylar korrekt.
Jag hyser inga betänkligheter mot att detta låter sig göras dock.

Tidigare EA produkter har jag ytterst begränsad erfarenhet av, så något generellt uttalande därav vill jag avstå från.

I övrigt delar jag fullt Fonz synpunkter.

Å nu får det fan i mig vara nog av reklam för en "konkurrent".
Jag ser det som kollega.

edit, misstänkt stavfel, samt rättande..


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2006/12/14 20:04:39
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/15 :  09:33:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ryssland here EA comes!

Tack för dina omtalanden, akktustakki.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2007/01/24 :  16:45:36  Show Profile Send snaggvovve a Private Message  Reply
Jag ska till och köpa nya högtalar i prisklassen runt 5000:-. och denna högtalaren eller Quad 12L MkII lutar det mest åt.
Vilka stativ är lämpliga att använda till Mino'n ?

Svårt att komma till att lyssna på dessa 2 kombattanter sida vid sida.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/25 :  09:46:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kratfiga, stabila stativ mellan 50 och 65 cm's höjd.

Skall man ha riktigt rätt höjd kan jag räkna ut det baserat på resten av ditt rum.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2007/02/14 :  22:53:26  Show Profile Send snaggvovve a Private Message  Reply
En dum fråga: Är det inget tygskydd/galler eller vad man skall kalla det på denna högtalare?

I och för sig brukar ju de flesta högtalare låta bättre när man tar av dem...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/15 :  09:27:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej Snaggvovve,

Nej, Mino har inga skuddstygsfronter. Dels för att det kostar för mycket att tillverka i rätt kvalite men också får att dom försämrar ljudet.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2007/03/05 :  00:32:21  Show Profile Send snaggvovve a Private Message  Reply
Jag har bestämt mig för Mino.

Vilka träslag finns Mino i?

Kan man beställa ett par direkt från Engelholms Audio eller hur gör man?

Känns tryggt att köpa svenskt från ett företag som verkar bry sig om kunderna. Helt klart det demo-rum på Arken som hade den trevligaste stämningen.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/05 :  09:31:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej,

Tack för de värmande orden!

Bor du i närheten av Stockholm så tar du kontakt med min ÅF där, samma sak gäller om du bor i närheten av Falkenberg. Jag har kontaktuppgifterna till båda ÅF.

Kontakta mig direkt via info@engelholmaudio.com så löser vi detaljerna.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/03/07 :  18:53:51  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Jag som bor i Nynäshamn, vem vänder jag mig till närmast då för att lyssna?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/08 :  10:19:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Min Sverige-geografi är pinsamt dålig.

Lägg mig ett mail (adress enligt ovan) så kan vi resonera oss fram till närmsta lyssningsmöjlighet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/08 :  11:23:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Stockholm borde lätt vara närmast.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/04/14 :  15:21:31  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Stockholm är en ganska stor stad i mellansverige...

Invånarna är lite stressade men annars ok...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/15 :  10:05:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Problemet med Stockholm är att det ligger lite o-centralt...för mig!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2007/07/24 :  15:31:27  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Engelholm:

Vilken är din ÅF i Sthlm ?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/24 :  21:15:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kent: Figge här på forumet har Mino hemma.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2008/02/04 :  19:49:33  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Har letat efter Figge , men lyckas missa honom ..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/02/05 :  19:28:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
ÅF-sammarbetet med Stockholm/Figge har lagts på hyllan och tyvärr för Stockholms del så försvåras därför lyssningsmöjligheterna på Mino (och övriga engelholm audio produkter). Dock kan jag starkt rekommendera ett besök i Karlskrona för att lyssna på dels hur högtalarna verkligen presterar i rätt miljö men också få alla detaljer kring konstruktionerna.

Är du sugen kan du maila mig så kanske vi kan hitta en lösning med utlån av Mino.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000