HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Format till iPod
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/11/23 :  11:23:01  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
iPod kan hantera följande komprimerade format:
AAC, AIFF, Apple lose less, MP3.

Vilket av dom är "bäst" att använda då man lägger över från CD (WAV) till iPod. Med bäst menar jag att utrymme har högre prio än ljudkvalitet. Ljudkvaliten får ändå inte bli kass. Och det gäller musik-CD.

Finns det någon bra jämförelse mellan formaten någonstand?

Mvh Lasse



guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/23 :  13:55:04  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Medlemmar på Hydrogen Audio har gjort en massa lyssningstester. Här är ett par:

http://www.rjamorim.com/test/

Om du bara tänker lyssna via Ipod och kanske någon ny mobiltelefon, blir AAC helt ok redan vid 128 kbps. MP3 (kodad med LAME)har förstås bäst kompatibilitet och är transparent vid 192 kbps för många musiktyper och lyssnare.

Du har väl läst losslesstråden? Om man gör sig besväret att läsa in hela samlingen tycker jag ovillkorligen att man ska lagra i förlustfritt format (WAV, FLAC) och sedan göra MP3- eller AAC-kopior för lyssning utanför hemmet.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/11/23 :  17:17:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har gjort precis så.
Jag har 2 olika lösa hårddiskar där jag sparat ned musik för iPod i AAC 256/320 och i Apple Lossless för hemmet.
För att göra detta på en dator får man skapa flera användare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000