Author |
Topic |
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/01/26 : 14:44:07
|
Fuling: Kan du inte på nåt sätt leda över en del värme mellan kylarna via en balk eller plåt?...kanske inte hjälpe så där jätte mycket..men ändå... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2007/01/26 : 22:13:48
|
quote: Hur skulle du karaktärisera ljudet
Rent, kraftfullt och detaljerat. Framför allt basåtergivningen imponerar, men övriga register skäms inte heller för sig. Jag har som sagt lekt en del med extremt simpla resistanskopplade Mosfetförstärkare tidigare och alla har gemensamt att de spelar väldigt detaljerat och dynamiskt, basåtergivningen kan man nog tacka den balanserade kopplingen för. Jag grämer mig lite över att jag inte kaskodkopplade mosfetarna, men det kanske kommer en version framöver med tjockfilmsmotstånd och kaskodade trissor. I så fall blir den här versionen förpassad till att driva baslådorna
Ohmega: Tror det blir svårt att genomföra, och dessutom skulle nog effekten bli väldigt liten. Ska som sagt skaffa mig en bättre uppfattning om temperaturen någon dag framöver. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2007/01/26 : 22:29:22
|
Stooor respekt för det här bygget, Ugly! Vet du om det går att köra med några andra IRFP-trissor? Det finns ju en hel del på tradera, Ebay etc, men tunt med 240, 140, 040 etc. Man blir ju sugen på att ringa Vattenfall och be dom säkra upp till 3x40A i mätarskåpet och bygga alltså... |
"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare." |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2007/01/26 : 22:45:07
|
Jodå, det finns åtskilliga Mosfetar som passar. I stort sett vad som helst som klarar av effekten/spänningen/strömmen bör fungera, men ska man optimera så bör man ta sig en titt på kapacitanserna också.
Det vore onekligen kul att bygga en stoooor version någon gång, jag tänker mig nåt i stil med 2x100W med en lastbilskylare stående på balkongen. Praktiskt ogenomförbart, men det skoj vore det!! Tyvärr har jag inte hittat någon källa till billiga effektmotstånd, och att använda glödlampor (som i en del andra Pass-byggen) känns lite väl udda. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Topic |
|
|
|