HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ny forumdel för ex. vis. Squeezebox?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/14 :  19:53:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det har den senaste tiden kommit upp många frågor kring den "nya" musikåtergivningen via diverse datoranknytna källor och sådant som hör till (filformat, ljudkort, nätverksspelare, programvaror, rumskorrektion via pc osv osv). Förslag om att det borde finnas en egen forumdel för detta har även uppkommit.

Jag skulle därför gärna vilja ha hjälp med följande funderingar:
1: Tycker ni att det är en bra idé med en sådan ny forumdel?
2: Om så är fallet, vad borde denna forumdel heta?

Tack på förhand för era synpunkter!

/Martin

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/16 12:11:01

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/14 :  19:55:37  Show Profile Send Snoop a Private Message
1. Ja det tycker jag!
2. Låt mig fundera.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/14 :  20:07:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Absolut! jag tror dessutom att det är en större forumdel än vad många tror.

Namn är lite knivigare, kanske: "Hifi via ny teknologi"


Artphotography
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/14 :  20:42:54  Show Profile Send B-200 a Private Message
iallafall hårddiskbaserade spelare där det finns diverse musikservrar med som Yamaha osv kommer det nog att öka explosivt och behöver en forumdel iaf.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/14 :  20:44:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Detta är nog en bit som kommer mer o mer.
Så en egen forumsdel låter väl inte helt fel.

Namn... Humm inte lätt.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:06:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
1:Ja
2:Kanske svårt med ett generellt namn på så många olika "grenar"?
Tänkte först på PC,eller data audio,men då passar ju inte hårdiskspelare in,svårt..
Streamad audio passar ju inte heller...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/11/14 21:32:19
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:16:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
Just med tanke på att det är något som kommer mer och mer så är det eventuellt INTE en bra idé att ha en egen del för det. Det blir lite samma sak som att ha en separat forumdel för CD-spelare, DVD-spelare, förstärkare, etc. Allt har sin plats. Själv tycker jag nog att det passar bra under HiFi, det är ju inte så särskilt svårt att hitta de trådar man är ute efter om man söker - precis som med allt annat i sektionen.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:34:49  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tycker som Ayn

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/14 :  22:05:31  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jepp, just eftersom det är en naturlig utveckling borde det hamna under hifi.

En del aspekter borde hamna under teknik&diy. Även mjukvara är teknik.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/14 :  22:13:40  Show Profile Send B-200 a Private Message
hårddiskbaserad hifi?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/14 :  22:38:34  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
1. Ja.... Även det blivar mera och mera vanligt... som en del av det vanliga hifi systemet... och därmed skall hamna under hifi. Men när vi vet mera, om år, då kan vi jo lägga dom to forumdelarna ihop.

2. Anno 2010


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/16 :  15:10:02  Show Profile
1. Nej .. det finns ju inte egna forumdelar för andra prylar!
2. .....

Hela hifi kommer bli som en egen forumdel om squeezeboxar och andra mediaspelare inom några år, visst kommer det finnas några få procent som sitter och ugglar med cd-spelare, får väl skapa något slags nostalgiforum sammanslaget med vinylforumet

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/16 :  18:58:43  Show Profile Send mayro a Private Message


"den "nya" musikåtergivningen " Kan gärna ha en forumdel för mig..

MEN innan detta så bör det solklart "bevisas" att det handlar om RIKTIG HIFI och inte medioker digitalmetodik via dator som egentligen låter siba lång väg...

Detta "nya" verkar ju inte direkt ersätta på något possetivare sätt CD eller Vinylen. utan mer vara en typ "Mp3" grunka för yngre tonåringar som aldrig ens hört en lite större anläggning.Samt med lite ljuderfarenhet i den totala erfarenhetsbanken......

Antagligen är jag stenålder här .. men det känns som att svika highend idealen att sitta med dessa datorgrejor o kalla det hifi på en site för entusiaster.....Det är mer "Hifi & Musik" stuket i mina ögon..

Kanske är detta stuket mer atraktivt för idag den stora mängden hifisnubbar..

Detta sagt av en "dino från Stenåldern" ...Som kanska bara är rädd för framtiden.. men även OM det nu skulle vara så. Ja, så är rädslan i högsta grad befogad tycker jag om man tittar på hur utveckligen inom vår hobby ser ut i stort...Få VET ens vad riktig hifi är o vad sådan kan förmedla till lyssnaren...

Så mitt svar är ett rungande ja.. men ändå ett rungande nej...

Mer.. Mycket mer underlag skall till innan sådant skall erkännas som hifi i mina ögon.. För snart sitter man där o fattar noll då det mesta som snackas om är vilka datorburkar man använder eller vilket ljudkort från nån obskyr datortillverkare...

Hua hua.. NEJ NEJ NEJ ropar mitt hifihjärta från sitt djup.....nej...



MVH
Dinosarien från krita
Tobbe.




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/16 :  19:34:15  Show Profile
Ja nu är du ute och cyklar

Vi pratar förlustfritt, dvs exakt samma som cd-skivor Även dvd-audio och andra trevliga format kan köras.

Det där med mp3-grunka för tonåringar tyder enbart på att du inte har provat en. Har man väl gjort det är man fast!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/11/16 :  19:46:28  Show Profile Send jonasz a Private Message
Mayro: du kan ju fortfarande köpa fläskiga slutsteg, rörbaserade dacar och dipoler att kombinera en Squeezebox med!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/11/17 :  03:28:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Vi pratar förlustfritt, dvs exakt samma som cd-skivor

Om man tar signalen ur boxen digitalt,förhoppningsvis,ja.Tvivlar dock på analog utgångarna på denna box.
Ja,jag har beställ mig en jag oxå,ifall du undrade..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/11/17 :  09:15:08  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Tvivlar du på analogutgångarna på Squezeboxen kan du ju köpa en Transporter med dess mycket bättre DAC.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/17 :  10:03:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag vill påminna om att det var huruvida en ny forumdel är en bra idé, och dess eventuella namn, vi skulle diskutera.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/17 10:04:22
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/11/17 :  10:32:39  Show Profile Send jonasz a Private Message
Ja, det är en bra idé!

Namn, tja, "Disc-HiFi"?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/11/17 :  11:43:07  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag inflikar lite att jag tycker det är en kanonidé. Jag kör själv all min musik på detta vis. IT HIFI kanske?

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/11/17 :  11:55:21  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Inte för att jag är så säker på en ny avdelning, det finns ju exempelvis ingen särskild avdelning för akustik så....

Men om det skulle bli av, "Ny teknik" kanske.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/11/17 :  12:19:01  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
"På Kontinenten" har det etablerat sig som "PC Multimedia" och "AV Entertainment Center"!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/11/17 :  13:09:44  Show Profile Send Vox a Private Message
Anser inte att det skall vara ett separat forum för detta (vad det nu kan kallas) då andra typer av digital återgivingen klarar sig utan.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/11/17 :  19:40:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kanske en Digital forumsdel?Finns ju Vinyl del.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/11/18 :  01:05:47  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Detta är ett litet forum med väldigt få aktiva användare så skulle uppdelning få det att bli änu mindre aktivitet. kolla bara på "personlig hifi" och "flerkanal"s delarna.

Men jag är för! mer kategorier så man kan få ordning på inläggen. och för guds skull sätt krav på givande rubriker.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/29 :  13:45:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lyfter tråden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000