HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skannad vinyl
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/11/08 :  20:57:57  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Datorn kan spela upp en bild av ett ljudspår från vinyl.

Några studenter från KTH har tagit fram ett program som kan digitalisera ljudet från en inskannad vinylskiva. Just nu bara för mono. Men med en bättre skanner skall dom kunna vidarutveckla programmet att även klara av stereo.

Se
http://www.nyteknik.se/art/47844

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2006/11/09 :  00:31:27  Show Profile Send Dan.P a Private Message  Reply
Vad hände med skivspelarna som läste av spåret med laser?
Vet att jag läste om dem på 80talet men det är något som har fallit i glömska sedan dess.

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/09 :  00:40:18  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Jag har för mig att det är/var något här på forumet som har en sådan. "Laser-skivspelare" ploppar upp då och då och de har definitivt gått att köpa.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/09 :  00:57:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
JonasV är det som har/hade en ELP.
http://www.elpj.com/
Låga volymer kan ju bero på priset mellan $15000 och $20000...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2006/11/09 :  17:58:05  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
ELP finnes kvar och dom låter ok, inget för någon som är van vid en riktig high end spelare. Dom är också väldigt känsliga för damm och smuts på skivorna så man måste också ha en bra skiv rengörare.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000