HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Dom olika hastigheterna
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/11/03 :  00:26:24  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Har suttit & funderat på vad dom olika hastigheterna för skivspelaren används till egentligen.
Dom vanliga skivorna kör man på 33 varv & singel 45 sen stenkakor använder man 78 till.
Men nu kommer jag ihog att det även fanns hastighet 16 varvs.
Men vad använder man hastigheten 16 till egentligen förutom att rösterna blir väldigt konstiga på en vanlig skiva..
Undrar om nån har nån erfarenhet av hastighet 16..

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/11/03 :  02:41:48  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
http://www.svalander.se/tips/varvtips.htm

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/11/03 :  07:29:43  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
16 2/3 varv användes för talskivor ( typ teaterpjäser m.m. )

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/05 :  16:16:31  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Den enda gången som jag sett några 16 2/3 varvar var i början av 60-talet hos Broddman på Storgatan. Tyvärr så köpte jag ingen skiva men det var några 30 cm vinyler med Louis Armstrong inspelade på 20-talet. Dom här skivorna var aldrig vanliga. Jag tror att det beror på att nålspetsradien var på 50-talet i bästa fall 25µ vilket inte medgav så värst höga frekvenser, i.a.f inte nära skivanscentrum. Jag har för mig att dom här skivorna och då 17cm EP var tänkta att ha i bilskivspelare. Som parentes kan jag nämna att då den gången när jag var hos Broddman´s och såg de här 16 varvarna så prioriterade jag en annan skiva som jag köpte. Det var kanske den första 8-kanals multitrack inspelningen i världen. Det var med Ray Charles - What´d I Say inspelad i februari 1959. Den skivan har jag alltså i stereo skivmärke Atlantic SD 7101.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000