HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinylskivor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2006/10/25 :  15:49:08  Show Profile Send musiclover a Private Message  Reply
När ni köper begagnade vinylskivor, bryr ni er om vilken pressning det är på skivan?

Är Japan, USA och Englands-pressningar bäst?
Är Tyskland, Holland, Sverige och Canada-pressningar sämre?

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/10/25 :  16:31:10  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Förr var det väl så att Japan och USA pressningar räknades som lite "finare" än de slarvigt massproducerade Europeiska pressarna?
Jag bryr mig mer om att hitta skivor i bra skick än vilken pressning det rör sig om, passar mig dock för "billighetspressningar" typ Fame (EMI) och liknande.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2006/10/25 :  17:11:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag bryr mig mer om att hitta skivor i bra skick än vilken pressning det rör sig om, passar mig dock för "billighetspressningar" typ Fame (EMI) och liknande.

Jag kan bara hålla med, för mig är det musiken som är det som gäller och då försöker jag hitta skivor i så bra skick som möjligt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/10/27 :  10:16:25  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Pressningen är för mig superviktig men då samlar jag i och för sig musik från 60/70-talet.

En engelsk utgåva från Decca låter oftast bättre än den tyska motsvarigheten (ameikanska Decca är inte ens samma bolag).

Tyskarna hade skivbolaget "Brain" med många duktiga inspelningstekniker.

Japanska utgåvor överlag från den tiden är oftast 10 gånger tuffare med utvik, affischer och dyl

Mvh/

Comus
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:59:53  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply

För mig är pressning viktigt!
Lyssnar på soul och funk från 70-talet och framåt.
USA pressarna är bättre ljudmässigt, ofta kraftigare vinyl.

Europa pressningarna har oftast ett konvolut som är plastigt, tunt och "sladdrigt".

Dagens LP är däremot nästan bättre i Europa. Det som släpps nytt i England är oftast riktigt bra

Japan-pressar är överlag riktigt bra.

/Ulrik
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/10/27 :  16:53:43  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Okej, samlar man så ska man ju såklart ha alla olika pressningar.
Men om man inte gör det, utan bara köper enstaka LP-skivor för att lyssna på så är det ju lite en fråga om att kompromissa också - ljud, skick, pris osv. Aldrig att jag skulle betala det tredubbla för en Japan-LP för att ev. få lite bättre ljud (om det inte gällde något av de band som jag samlar på)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/10/27 :  17:40:11  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Sällan att det blir förstapressar för min del, det blir för dyrt. Däremot kan jag betala mer för att få lite mer udda pressar eller andra specialutgåvor. Sen har jag sett många som säger att de har förstapressar till salu, men när man ber om matrisnummren så ser man att det inte är förstapressar iaf.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/28 :  00:37:00  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Sällan att det blir förstapressar för min del, det blir för dyrt. Däremot kan jag betala mer för att få lite mer udda pressar eller andra specialutgåvor. Sen har jag sett många som säger att de har förstapressar till salu, men när man ber om matrisnummren så ser man att det inte är förstapressar iaf.

Hur får man reda på alla sådana uppgifter? För mig är det rena grekiskan, jag köper en LP och sen är det bra med det. Men med tanke på att man en dag kanske är beredd att lägga en större summa på något man vill ha, hur tar man reda på vad som är fågel och fisk?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2006/10/31 :  02:07:46  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Kolla in Classic Records, grymt bra väl ljud. 200gr. vinyl i Quiex SV-P Super Vinyl Profile.
Annars tycker jag att orginal skivor låter bättre än senare pressningar om dom är i bra skick. Se upp med Nice Price pressningar, kan låta väldigt dåligt.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:58:47  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Record collectors och Goldmine är mycket bra böcker vad det gäller skivnummer orginalpress mm. Record collectors är engelsk dvs behandlar engelska pressningar Goldmine amerikans och således behandlar den Us-pressar. Svenka böcker bra att ha är Stora popboken och Ep-boken men båda är utgångna och kostar nu i bästa fall 1000:-/styck på auktionssiter. De först nämnda böckerna säljs på Adlibris till bra priser. Annars tycker jag du kan handla den musik som du tycker är bra blir du sedan som jag så utvecklas sjukdomen av sig själv dvs du blir vetgirig och vill söka org-pressar
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/12/26 :  03:05:24  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Det är väldigt svårt att förstå vilka pressningar som är bra.
Amerikanska & Japanska har man ju hört ska vara bäst.
Men jag vart väldigt överaskad då jag kom över en gammal Black sabbath skiva i bra skick en rysk pressning.
Äger skivor med både amerikanska & japanska pressningar & tycker faktist att ryska press är då inte fyskam iallafall.
Ryska black sabbath skivan är ju iallafall en 185grams vinyl.

Edited by - PeterE on 2006/12/26 03:07:18
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/26 :  08:58:37  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Undvik bolaget Pick-wick usla, har aldrig hört något på det bolaget med vettigt ljud.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/12/26 :  11:29:38  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag håller med iroise: undvik Pickwick !

- Jag köper inte en skiva utan att kontrollera urspungslandet och numera behöver jag oftast bara snabbt se på omslaget för att att veta om skivan är intressant eller ej...

När det gäller amerikanska utgåvor är det också stor skillnad mellan förstautgåvor och senare. Som exempel hade jag Rolling Stones: Black and Blue som amerikansk PROMO-pressning ("Promotional not for sale" instämplat i konvolutet) och dessa brukar vara eftersökta och skivan lät myckert bra. Jag fann sedan för en billig slant en tidigare utgåva där konvolutet var "gatefolded" och vid en jämförelse var denna klart bättre än den senare promopressningen så att jag skänkte bort promopressningen. Man kan överlag säga att tidiga skivomslag var mera påkostade än senare....

En av mina favoritskivor är Dire Strait: Love over Gold och den har jag som Europeisk utgåva, Amerikansk utgåva och Japansk utgåva och förr brukade jag använda dessa utgåvor för att visa skillnaden mellan olika utgåvor och att Japanska pressningar är bäst och europeiska sämst....

Det är emellertid farligt att ta detta som en 100%-ig sanning och jag köpte en gång Ella & Louis i London på engelsk förstautgåva (EMI, Verve series) och den låter helt otroligt bra och mycket bättre än återutgåvorna. Min kompis köpte en original Verve i USA och den var klart sämre än min engelska förstautgåva men det hindrade inte mig från att köpa ett amerikanskt original på Ebay som var i mycket bra skick. Även detta exemplar var klart sämre än engelska förstautgåvan....

De sämsta utgåvor jag hört är svenska Önskeklassiker och dessa bör till varje pris undvikas

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2006/12/26 11:43:41
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/01/02 :  01:49:12  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Har 2st Rainbow skivor som jag köpt begagnat.
Ser ut som om skivbolaget heter Polydor.
Den ena lite kraftigare skivan är från Usa & den andra lite tunnare vinylen kommer från tyskland.
Men båda skivorna kommer från bolaget Polydor.
Men hittar man en tunnare vinyl i kanon skick så tar man den istället för en kraftigare vinyl i sämre skick.
Men jag är glad bara jag hittar det jag söker i hyffsat skick efterssom att det oftast brukar vara rätt utplockat på dom få butiker som finns i närheten av där jag bor.

Edited by - PeterE on 2007/11/11 14:14:20
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/01/05 :  19:07:23  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag blir allt kräsnare på vad jag köper. Det blir numera gärna första pressar eller tidiga pressar, allt med sikte på välljud. Alternativt en audiofilutgåva typ Classic, Mofi, eller DCC. Det blir ju givetvis lite hole fillers också.
Hellre färre men bra. Ebay är för mig en stor och bra inköpskanal.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/05 :  19:50:08  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Finns undermåliga bolag, jag nämnde tidigare Pickwick till det kan läggas Hallmark, MFP Music fore pleasure, Åhlens-inspelningar (med undantag av en Lars Lystett som är en jazzskiva) Jimmi Hendrix finns på massor av billighetspressar många av dem skall du akta dig för. Mycket av musiken på alla gamla lågprisutgåvor finns på andra bättre släpp. Ett bra svar på hur man kan undvika dåliga inspelningar har jag svårt att ge. Köp endast de du vet låter bra och fråga dig fram t ex här om enskilda bolag innan du investerar dina pengar. Jag klarar inte ge ett heltäckande svar.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/05 :  20:22:29  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
finns en hel del här som inte bryr sig alls om pressningen, de försöker platta ut buckliga skivor till vilket pris som helst...snart kommer strykjärnet fram...bara ladda tvättvätska i vattenbehållaren så blire rent också...pfffsssstt...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/01/05 20:23:15
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/01/05 :  21:01:02  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
När det gäller Audiofilutgåvor, finns ju t.ex. Simply vinyl som varvar bottennapp, med riktigt bra utgåvor t.ex. Eagles HFO.
Classic records, Analogue Productions och Mobile Fidelity är dock säkra kort.
F.Ö. Så är det helst förstapress och tidiga utgåvor som gäller.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2007/01/06 10:57:23
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/01/06 :  17:34:16  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Visst bryr man sig om utgåvor arnars skulle jag inte lusläsa så mycket på omslaget i affären innan jag köper.
Vet att ja köpte några Jimi hendrix vinyler men dom tror ja ska va rätt okej.
Ska ta reda på vilket bolag det var på dom skivorna jag har.
Oftast kollar man skivorna före man köper så att det inte är massa repor.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/01/08 :  16:50:26  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Jimi hendrix skivorna jag kom över var av bolaget Inter disc. Verkar vara Åhlens meeths tempo.
Verkar som det är som ni säger lite billigare pressning.
Men nu vet jag vad ja inte ska köpa nästa gång.
Dock var det inte så farligt med 35kr st & skivorna är i bra skick.
Men en del på såna där loppis ställen verkar ju inte riktigt veta så mycket om gamla vinyl.
Dock lär man få se upp lite mer då man är på skivmässa.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/08 :  17:35:17  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Åhlensinspelningarna är arkeologi dvs om man måste ha allt de finns på andra utgåvor med bättre ljud. Det handlar om inspelningar innan JH slog igenom och är väl inga direkta höjdare. På mässor kommer du att hitta det mesta med Hendrix. Bäst inspelningar är bl a på Reprise och Polydor och höjdareinspelningar nummer ett är på Tracks dessa är dock svåra.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:22:27  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Polydor vet jag att jag har på några andra skivor som jag äger till ex Rainbow.
Men jag får hålla utkik på skivmässan i umeå till våren arnars kan man säkert hitta andra ställen typ affärer som har men oftast är det rätt utplockat.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/01/17 :  23:59:29  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Är det bara jag som ofta tycker att Polydor hör till de tristare bolagen? Vad gäller Hendrix tycker jag om musiken på Åhléns-EPA släppen men vilka andra släpp med dessa låtar har bättre ljud? Kan inte komma på att jag någonstans sett några av dessa?

J. Ullberg
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/18 :  00:43:29  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Inter disc var ett skivbolag som en f.d. SR-kille startade. Han köpte rätten till framförallt svenskinspelade masterband från SR och Europa Film, men också från några utländska bolag. Skivorna kunde köpas för under tiokronor på Åhlens och Tempo som tillhörde samma koncern. Jag undrar om dom inte också gav ut en skiva i CD4 Quadrafonic - Laxblecket. Numera är några av dessa skivor utgivna på CD Swedisc t.ex. Alice Tegnér med Alice Babs och Titti inspelad 1963. Den skivan känner nog alla till.

Edited by - gcs on 2007/01/18 23:08:46
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/01/23 :  08:40:15  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Letar ni Jimi Hendrix, så kan jag rekomendera MCA utgåvorna från USA. Bra ljud, hendrix strata har aldrig varit bättre.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/01/23 :  09:14:06  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Låter dom dåligt så ger jag dom lillbaka till myrorna

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000