HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ytterligare en spelare till samlingen idag...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/10/23 :  20:43:14  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
På hemväg från jobbet idag plockade jag upp en Lenco L78 i riktigt bra skick. Varför? Jag hade helt enkelt ingen sådan innan!! Dessutom fick jag betala kaffepengar för den.

Jag har för mig att dessa var klassade som riktigt hyffsade på 70-talet. Vad tror forumet och framför allt ni med erfarenheter av dessa maskiner?

Den är fullt fungerande utan repor (bortsett från plexihuven som är hel men repig). Det enda jag saknade på den är den lilla vikten för antiskatingen som jag tror skall sitta på armen. I övrigt verkar den kanon!!!

Skall man lägga ned arbete på den med ny/bättre plint eller skall man helt enkelt plundra den på andvändbara delar??

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/10/23 :  21:20:22  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
eller skall man helt enkelt plundra den på andvändbara delar??
ja ja den är inte så dålig som spelare som man tror,
sätt den i en tung plint,på med ny pickup,så klarar du nog dig
ett bra tag.
har två l75or i 25kg plint låter riktigt bra.

18 ska de va.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/10/23 :  21:29:55  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Classe,
är L78 bättre eller sämre än L75:an?

Hur tror du den skulle stå sig mot min gamla Thorens TD160 Super (fn ersatt av en Opus 3 Continuo)?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/10/23 21:31:18
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/10/23 :  21:47:41  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
thorens får se upp, opus blir större utmaning för lencon,
så gott som samma verk i båda spelarna,
vilken pickis är det på td160,jag köpte nagaoka mp11 passar bra på l75

18 ska de va.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:05:18  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Senast Thorensspelaren var igång använde jag ClearAudio Virtuoso wood (MM-PU). Numera har jag på Opus'n en Benz Micro Wood H2..

Armen på Thorens var den armen jag nu använder på Opus'n (AudioCraft AC300)

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:21:07  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
prova den i orginal skick så ser du åt vart det lutar åt för ljud,
dämpa med bitumen hjälper lite grann men en tung plint är att föredra.
god lyssning.

18 ska de va.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/10/26 :  14:34:50  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
jag vet inte riktigt hur lik 78:an är 75:an men om den är ungefär likadan så anser jag att du har en drakdödare i dina händer!
men det förutsätter att den är i maskinellt bra skick, vilket dom nästan alltid är pga den extrema byggkvaliteten!
sedan så måste du nog byta tonarm och det är inte det allra lättaste företaget o man inte är lite händig.
Lenco-svarvarna har ett rykte om sig att vara sk "rumblemaskiner" men det anser jag vara i stort sett sk-tsnack enligt min erfarenhet.
jag har bla en lenco L-75 med SME-arm och den spelar väldigt stabilt på alla sätt, utan tendenser till svaj eller rumble
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/10/26 :  18:08:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Om jag inte har helt fel så har L78 drivhjulet i metall medans L75 hade det i plast eller det kanske var tvärt om.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/10/26 :  18:38:21  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Bubbel: Min L78 hade metallhjul. Utan att kika under skivtallriken så tycks man kunna avgöra om det är plasthjul eller metallhjul genom att titta på reglagen. Är de helt i plast är det plasthjul och är de liksom urgröpta med aluminiuminlägg så är det metall.

L78 och L75 är nästan identiska förutom det där med autostop. Det betyder att det är mer skräp att riva bort från en L78 när man ska bygga om den.

Har för mig att det är något med AV/PÅ-reglaget som gör L78-an knepigare att bygga om också, men jag minns inte vad det var. Skulle välja en L75 framför en L78, men inte p.g.a. prestanda utan endast av bekvämlighet. L78-an har förstås en mycket snyggare gummimatta, så det kanske går jämnt ut ändå :)


EDIT: Både L75 och L78 kan alltså ha antingen metallhjul eller plasthjul.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/10/26 18:40:20
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/10/26 :  19:18:44  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
mina har ena metallhjul andra har plast,auto stop kan va bra om man somnar i soffan.

18 ska de va.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/10/26 :  20:21:13  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
jag monterade SME:n uppe på plattan.SME-armen är naturligtvis för hög för att passa direkt men det löste jag genom att montera ytterligare en skivspelartallrik ovanpå lencons egen.
Först fick jag fräsa bort ytan för drivremmen som den nya tallriken hade så att ytterkanten kunde vila direkt på lencotallriken.
Centreringen fixade jag genom att centrumpinnen på den nya tallriken kapades av på undersidan och knackades upp så att centrumpinnen på lencon passade in då den nya lades på - perfekt centrerad - med en limsträng där tallrikarna möts . Och en bonus är att resonansdödare tallrik får du leta efter!
Sedan kan jag i efterhand konstatera att jag hade kunnat använda en tunnare tallrik än den technicstallrik med stroboskopmarkeringar på sidan som jag använder.Jag har fått justera upp armbasen på SME:n ca 15mm så jag tror att det hade gått lika med något betydligt tunnare.
Fast min variant ser i alla fall helt OK ut.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/10/26 :  20:25:43  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
PS, bostrowskij, det är en SME serie II improved som jag kör med, funkar kanonbra!
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/10/26 :  21:34:49  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
OK, det var ju en intressant lösning. Frågan är väl hur lagret i längden pallar den extra vikten då.
För nyblivne Lencoiten Karvid kan vi ju berätta att ett problem med Lenco L75/L78 är att tallriken är väldigt låg, vilket gör att om man monterar en annan arm så kommer den att sitta för högt.
Olika lösningar på det problemet och annat Lenco-relaterat kan man f ö läsa om på www.lenco-lovers.com
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/10/26 :  23:02:31  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
bostrowskij,
tack, mycket värdefull info om att tallriken är låg. Jag inser det när du säger det, men tänkte inte spontant på det!

Innebär detta att om jag skulle prova en populär arm såsom Rega RB300 eller uppgraderad RB250 att jag skulle få samma problem?

Hur skulle en RB300 passa ljudmässigt tro om man som jag tänkt, bygger en ny tung plint med verket fast fixerat med skruv (utan fjädringen)??

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/10/26 23:03:44
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/10/26 :  23:18:26  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
quote:
Innebär detta att om jag skulle prova en populär arm såsom Rega RB300 eller uppgraderad RB250 att jag skulle få samma problem?



Ja. Dessutom har Rega ett monteringsavstånd på 222 mm (eller 219,5 mm beroende på vilken geometri du vill ha), Lenco har 210 mm så hålet kommer inte att stämma. Men det går att lösa, kolla denna tråden:
http://www.lenco-lovers.com/forum/viewtopic.php?t=103

En bit in i tråden finns bilder på ett pågående L78-bygge med RB300, killen är duktig med metalljobb och han har bl.a tillverkat en snygg VTA-justering, samt höjt tallriken genom att montera ett annat lager.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/10/27 :  08:27:58  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
den extra vikten är troligen inget problem eftersom en tallrik från en billigare skivspelare väger jämförelsevis lite och lencolagret är ganska stadigt!I alla fall har jag än så länge inte märkt något problem.
Att höja tallriken genom att flytta upp lagret är troligen en mer arbetskrävande metod. Hur gör man för att drivhjulet ska fungera/ligga an mot tallrikens förhöjda undersida?
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/10/27 :  11:44:25  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
quote:
Hur gör man för att drivhjulet ska fungera/ligga an mot tallrikens förhöjda undersida?

Jag antar att han har tillverkat ett större mellanhjul. Det är ju en finess med mellanhjulsdriften att diametern på hjulet saknar betydelse om man vill tillverka ett själv, hastigheten blir rätt ändå.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/10/27 :  19:43:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det var en trevlig lösning på VTA-justeringen han hade gjort där i tråden på lencolovers den kan man ta med sig. Jag vet var det finns en L75 i bra skick man kanske skall slå till och utöka sin samling med en Lenco.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000