Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 16:30:55
|
quote: Någon som vågar trycka igång nätdelen???
Svetsmask och ett långt kvastskaft! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 17:05:14
|
Hehe, ja lite så känner man ju. Det gick bra i alla fall, förutom att några rör valde att inte glöda. Visade sig vara en lödning som jag missat. När det väl var fixat så funkade allt ungefär som planerat.
Spänningarna hamnade på ett ungefär där jag tänkt också, +/-170 blev +/-164 volt. (Nätspänningen låg på 219 Volt, vilket förklarar det felet.) Sen hamnade jag på +309 och -292 på de andra spänningarna.
Alla rör verkade jobba som de skulle, förutom en 6C45 som avviker men inte så mycket. Inte blev det hysteriskt varmt heller.
PUH!!!! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 19:11:45
|
Jag hörde på radion idag att Mölndals ån hade svämmat över,håller dom på att fylla magasinen inför din provstart och forsatta spelning? Grattis till den lyckade provstarten
|
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
Edited by - hoktuna on 2006/11/21 19:14:36 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 20:33:55
|
Det finns fler än Bernt i Mölndal som håller på att få vatten över huvet! Bara han inte går på pumpen.. /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/22 : 00:22:08
|
Ja vatten över huvudet får man så fort man går utanför dörren!!! Hu vale vad det regnar nu för tiden. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/25 : 12:05:11
|
Baksidan tar form:
Översikt nätdelen:
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/25 : 12:24:20
|
Lite ledninngsdragning...
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2006/11/25 : 15:16:14
|
Jag gissar att den spelar nu Hej o hå vicket bygge! Det mest fantastiska tycker jag är,konsten att sammanfoga en hel skottkärra med beg,surplus,skrotlådefynd,gamla tv-rör,till nåt som förmodligen spelar skjortan av allt som kostar mindre än 1 årsinkomst. En stor applåd från Eskilstuna |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/25 : 17:22:35
|
quote: Jag gissar att den spelar nu
Du gissar helt rätt. Men inte på alla kanaler ännu... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2006/11/25 : 18:00:07
|
Är det lika gött om dynamik i denna Jag fullkomligt älskar ljudet av den gamla otl:n ihop med banden, Smask ,hela orkestern rätt i ansiktet Man "ser" strängar,stråkar,o dyl |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/25 : 20:32:56
|
Potential finns helt klart och det i överflöd, men här behöver man lära sig lite granna om hur utgångssteget beter sig. Spelar kanon (Bättre än gamla i vissa avseenden, mer auktoritet framför allt) upp till en viss nivå, sen börjar det dista och leva om. Det har att göra med de extra spänningarna på skärmgallren verkar det som. Skärmgallren drar ström vid höga effekter och då sjunker spänningen på dom. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 10:24:01
|
Ett par bilder till:
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 11:05:39
|
Hur mkt utrymme som helst i den burken.
Härligt att se. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 11:30:15
|
Gott om plats ja. Eller, nja, skohorn behövs nästan... Det är inte lättservat precis.
Den står delvis isärplockad igen nu för det är en konstantströmkälla som inte är frisk. Ska kontrollmäta allihop för säkerhets skull, plus ett par andra saker som ska justeras. Jag har fått hemläxa av Morgan Lundberg angående spänningsförsörjningen till skärmgallren. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Dorven
Member
78 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 13:26:15
|
Bernt! Undrar bara om du e medveten om att det här steget i folkmun antagligen beskrivs som vansinne? Utan någon som helst negativ underton såklart, men när man själv har eltummen mitt i hand så kan man inte bli annat än imponerad... /Jonas |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 16:51:01
|
Jo, att folk tycker det kan jag förstå. Jag har ofta en del ungdomar som springer här och hälsar på mina barn, de tittar förundrat även om de är rätt vana vid att det försiggår olika vansinnesprojekt här. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 17:00:48
|
quote: de tittar förundrat även om de är rätt vana vid att det försiggår olika vansinnesprojekt här.
Keep at it Bernt! Det här är ju bara för läckert! |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 17:06:56
|
Jag tycker om dina galenskaper, Bernt!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 18:15:13
|
Ja,har ju ganska mycket utrymme i min Sewa ändå,om man jämför,tro vad man kan klämma in mer?Hur går det med värmen på komponenterna?E-lyter mm. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2006/11/26 18:15:43 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 21:51:58
|
Tackar för glada tillrop.
Ryssen, Toppplåten blir VARM, 60 grader enligt stektermometern. Med bara drivsteget var det inte så farligt men med strålningsvärmen från slutrören blir det betydligt varmare. Jag har som synes gjort baksidan i perforerad plåt. För att få lite kylning underifrån har jag en spalt på ungefär en halv centimeter mellan framsidan och bottenplåten för att skapa självdrag. Funderar på att ta upp några hål där framme på bottenplåten också.
Nu har jag fixat ett par nya konstantströmkällor i stället för två som var kass. DN2540 är ömtåliga som attan. Betar av en lista med grejer som ska fixas, i morrn kan jag nog testa igen. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 22:35:34
|
Bara en liten fråga.. HUR i HELA /&()%#¤ namn har du koll på alla kablar?? Imponerande bygge!! |
Vänligen Johan Linnarsson |
Edited by - datar on 2006/11/26 22:37:00 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 23:03:55
|
Jag märker upp varenda kabel, plus att jag märker upp platsen den ska till. Sen får man dubbelchecka kopplingschemat hela tiden också. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 11:50:14
|
Bilder från i natt:
Har vi några komponentfetishister på forumet? Kopplingskondingar bytta till Jensen. Stoora.
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 11:51:44
|
Så här kan det se ut hos en DIY-galning:
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 12:07:48
|
Och precis nu ser det ut så här. Nu spelar det ungefär som det ska faktiskt!
Slutsteget är en 6C45, utan motkoppling, med konstantström på anoden. Efter det röret är egentligen alltihop en stor katodföljare som ska driva högtalaren. All förstärkning i första röret alltså.
Efter att jag nu har löst ett ganska svagt men envist brum så finns inget störande brum kvar, bara en svag 50Hz när man sätter örat mot högtalaren. Det stör mig inte direkt, ska kolla lite på det senare.
Problemet med dist vid hög volym verkar vi ha löst, nu är det nog som man kan förvänta sig. Det spelar mer kraftfullt med sex PL519 än det gör med tolv PL519 i gamla OTLen tycker jag, vilket är ett stort framsteg!
Basen har stor pondus och tyngd, det är första intrycket. Ljudbilden är MYCKET större i alla ledder, det är nästa intryck. Finess finns också, detaljer finns i mängd.
Det här verkar vara ett riktigt lyckat experiment!
Två kanaler kvar att provköra efter nattens operation... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Topic |
|