HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Några bilder på en nätdel... fortsättning..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/10/18 :  20:29:55  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Tänkte dela med mig av mitt senaste alster...
Några bilder på en nyligen klar nätdel till mitt nästa RIAA.
Denna nätdel kommer att mata en All-JFET MM/MC RIAA med All-FET regulator på pcb'n...
Det blir en ren dual mono design på ett teflon pcb och enbart blackgate kondensatorer och Caddock MK132 motstånd i signalvägen.
RIAA't är en förbättrad version av http://www.borbelyaudio.com/eb804419.asp som kallas "420" (obs! länken är till "419").





To be continued... (även om det tar lite tid).

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/10/28 23:43:19

Ryssen
100.000-klubben

8254 Posts

Posted - 2006/10/18 :  21:12:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja den nätedelen skulle väl räcka till ett mindre slutesteg.
Det är snyggt med den blåa lysdioden mot träet.Alltså när den lyser lte svagt så där..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/10/18 :  21:19:10  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Ryssen,
jag tycker egentigen inte blå dioder är speciellt sexigt, men de har lågt brus och jag försöker minimera onödigt brus. Så en svagt lysande, djupt infälld diod, blev kompromissen jag får leva med...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/10/18 21:19:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/18 :  21:34:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Varför ska man ha lysdiod?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8254 Posts

Posted - 2006/10/18 :  21:37:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Snyggt,(Svagt ljus)Och för att försäkra sig om att apparaten är på.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/10/18 :  21:39:29  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Bernt,
en motiverad fråga... man kan ju alltid slicka på anslutningarna.

Skämt åsido, egentligen behövs den inte, men jag tycker det ser trevligt ut att titta på (bortsett från att den är blå) samt en koll att spänningen är på.

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/10/18 21:40:56
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/18 :  22:00:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
man kan ju alltid slicka på anslutningarna.



Med 4st 10000uF kondingar....kittlar dödskönt

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/10/18 :  22:29:05  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det var ena rejäl nätdel för ett RIAA-steg

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/19 :  07:24:53  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
"Det finns inga genväger till det perfekta ljudet" sade någon farbror någon gång...
Det verkar sant denna gång!

- Grymm PSU!!!
Manlig är bara förnamnet.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/10/19 :  11:15:37  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
ja dom kondingarna känner man till. Men allvarligt den nätdelen till ett riaa!?!?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/10/19 :  13:08:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Varför ska man ha lysdiod?


Det undrar jag också.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8254 Posts

Posted - 2006/10/19 :  14:25:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Det undrar jag också.

Manligt!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/10/28 :  23:33:17  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Nu börjar övrigt komma på plats..
Först det tomma pcb-kortet av teflon!!


Till vänster är spänningsregulatorn (FET-baserad) och riia-delen är till höger.
Allt uppbyggt som dual mono. Helt JFET baserat MM/MC-riaa.

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/10/28 23:38:15
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/28 :  23:46:02  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Skitsnyggt!

Vad exakt ska du fyll det med då?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/10/29 :  09:38:47  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Varför teflon? Några fördelar, dyrare?
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/10/29 :  09:40:13  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Som med många DIY-projekt, -Total over kill , kul!

Men:

quote:
jag tycker egentigen inte blå dioder är speciellt sexigt, men de har lågt brus och jag försöker minimera onödigt brus.


Hur kan en diod orsaka brus ?

Den kopplas väl in efter likriktarna och innan all filtrering i nätdelen ?

Vad är vitsen med att använda teflonkort i en LF-krets?

Upplys ( ) gärna en oinvigd i RIAA-världen, då jag själv snart behöver bygga ett till min gamla Dual-spelare.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/10/29 :  09:44:29  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
McGyver
de flesta komponenter som monteras alstrar/skapar mer eller mindre brus, det gäller t.ex vanliga motstånd, OPA'r och inte minst dioder av olika slag, där lysdioder är en typ.

"Som med många DIY-projekt, -Total over kill , kul!"
När jag bygger själv vill jag kompromissa så lite som möjligt för att nå det perfekta ljudet (om nu någon någonsin hört detta)..

Jag tänkte mig en hel del Black Gate kondingar N-serien till riaa-delen och "vanlig" BG konding till regulatorn.
Motstånd kan tex passa med några Caddock MK132 på de kritiska platserna,PRP-motstånd (PR9372) till största delen och som grädde på moset ett TX2352 som picklast!! Det blir nog Dale motstånd i regulatorn.

Mitt förra Riaa-bygge som genomgick 4 st ombyggnader (lyssning-simulering-lyssning-...) hade som mål att ha så få komponenter som möjligt av riktigt bra audio-kvalitet. Det skulle oxå ha en verkligt exakt Riaa-kurva Resultatet blev litet och mycket välljudande med dual mono-design!! Frågan är om detta mer komplicerade riaa't kan bli bättre...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/10/29 10:02:45
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/10/29 :  10:04:01  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Karvid:
Jo, men det beror ju på hur de implementeras!
Jämför med t.ex. en bullrig verkstadsmiljö (källan) där du tar på dig ett par hörselskydd (filtret).
Om Kalle (dioden) kommer in i lokalen och börjar vissla, så lär du ändå inte höra det med dina hörselskydd på !

Men nu skall jag inte messa upp din bildtråd mer - bygg on, och posta massor med bilder!!

/R






The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/10/29 :  19:33:50  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Jag tänkte mig en hel del Black Gate kondingar N-serien till riaa-delen

Du tänker väl inte använda elektrolyter till RIAA-korrekturen

- där lämpar det sig bättre med filmkondensatorer som t.ex. Mundorf.....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/10/29 :  21:43:47  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
eliot,
Självklart inte... BG-lytarna sitter på matningen.

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/10/29 :  21:44:22  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply

Nu har kortet fyllts och offset trimmats...




Nu gäller det att få det på plats i en dämpad låda och dubbla strömmatningar från nätdelen

Skall bli spännande att jämföra det mot mitt tidigare referens-riaa (ett riaa som oxå är dual mono, men med OPAmpar.. AD745 på ingången och AD8610 på utgången. Enbart Caddock MP132 motstånd samt Rifa polystyren kondingar.. Ett ett TX2352-motstånd som pickup-last!! Allt monterat på ett kort med jordplan





PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/10/29 22:03:24
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/29 :  22:49:04  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Porriga bilder,men du får ta ner bildernas storlek till max 800x600,vilket är max tillåtna här!

Pajade nyss min ena AD745-adapter,så lycka till med dina!

=)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/11/02 :  16:25:11  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message  Reply

Neville m fl,

Teflon har bättre inre dämpegenskaper vilket innebär mindre problem med att vibrationer stör.

Speciellt för ett RIAA med MCingång, som ska hantera singaler i uV-området, är vibrationsdämpning av extra stor betydelse.

Teflon har även en annan dielektricetetskonstant som ger lägre strökapacitanser jmf med andra material.

Teflon och Arlon anv av flera high-end-tillverkare för sina ljudmässiga fördelar.

Lite dyrare än FR4. Kan vara svårt att få kopparen att sitta kvar för Teflon är inte lätt att limma på (jag har provat - mkt svårt!).

Lysdioder brusar! Med signaler nere i brusgolvet (från en MC) så är allt brus av ondo.

10 000uF tycker inte jag är overkill alls. Ganska normalt för att få bästa möjliga ljudåtergivning


Mvh
Sigurd


Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/11/02 :  22:51:46  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply




PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/11/02 22:57:34
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/11/29 :  22:42:27  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Några bilder på det färdiga resultatet... Och det låter bara såå bra!







PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/11/29 22:45:12
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/08 :  11:43:37  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vad coolt, jag är ju novis innom vinyl men jag har just införskaffat en bra grund att bygga ifrån. Först tänkte jag mig att förse min Project PhonoSE med ett PSU eller batteri PSU. Därför sökte jag på forumet och hittade ditt bygge, blev rejält sugen. Får man fråga vad kostnaden för själva elektroniken, allt utom lådorna blev?
Detta skulle kunna bli ett intressant projekt, hur låter det då?
Är det mycket svårt?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000