HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Försteg baserat på Kookaburra
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/16 :  22:06:40  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Hej alla glada, idag är det dags för min "DIY-comeback"
I torsdags förra veckan snubblade jag av en händelse över en gammal tråd på DIYaudio som handlade om PIC-styrda försteg med Burr-Brown PGA 231X-serien, uh-oh tänkte jag, två tryckknappar eller en rotererande encoder för volymkontroll som vanligt var min första tanke..
Men jag läste vidare och insåg att det rörde sig om en krets där man använder en enkelgangs potentiometer tillsammans med en PIC-krets som en D/A omvandlare och styr volymen via PGA2311 (f.ö. en väldigt trevlig krets med riktigt goda prestanda)

Kretsen fungerar på så sätt att PIC-kretsen känner av var potentiometerns löpare befinner sig mellan jord och +5V, läget D/A-omvandlas och översätts till ett seriellt ord (SPI?) som i sin tur styr PGA2311-kretsen, audiosignalen in buffras med den fina opampen AD8620 som är satt till G=1 och efter PGA2311 så buffras signalen igen med ytterligare en AD8620 innan utgången, kretsen är även försedd med ett mute-relä som tar hand om allt som kan tänkas likna av- och påslagsljud.

Hifi-flosklerna då: Ljudkvaliteten är underbar, en påtaglig svärta mellan ljuden, en torr och fast bas som aldrig svävar ut.

För de byggsugna så bör det påpekas att de två opamparna (AD8620, SOIC) är ytmonterade, dock inga andra komponenter..

Kretskort kan köpas via Twisted pear, konstruktören heter Russ White.

DIY-audio tråden: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=64215&perpage=10&pagenumber=1
Twisted pear: http://www.twistedpearaudio.com/
datablad AD8620: http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877%2CAD8620%2C00.html
Datablad PGA2311: http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pga2311.html

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/12/16 22:09:38

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/16 :  22:11:01  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Här har vi då en bild på det fina dubbelsidiga mönsterkortet som precis blivit ett kretskort


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/16 :  22:13:34  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Kortet har blivit fullbestyckat och uppkopplat för test, i detta ögonblicket har jag ett stort fånleende och ett par hörlurar på mig


Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/12/16 22:14:24
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/16 :  22:33:21  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Började montera in grejerna i ett chassie, försökte få så korta signalvägar som möjligt mellan kortet och RCA-kontakterna, 2 cm blev det på ingången och drygt 6 cm på utgången om ögonmåttet stämmer
Kortet är bestyckat med fyra spänningsregulatorer, dom blir inte varma, men av gammal vana så bultade jag ändå fast varsin kylare på dom, inget nödvändigt, när kortet är hungrigt så matas det lämpligen med 2x12VAC, likriktning och stabbning är inbyggt, smidigt!


Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/12/16 22:35:39
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/16 :  22:49:31  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Tjusigt ...ser dock inga ingångsväljare...är det separat kort till de eller?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/16 22:51:27
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/16 :  22:55:33  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
->Ohmega
Rätt observerat!
Nope, jag kör utan ingångsväljare, "minimalistiskt med raka rör" jag har bara en signalkälla, CD:n, men visst finns det plats i chassiet att bygga ut för minst två ingångar till..

Ja då är det dags att avslöja rumpan på skapelsen:



Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/16 :  23:00:00  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Om ni tror att jag kör 230VAC i ful-kontakten så tror ni fel!
Jag får förvisso plats med trafon i samma chassie som preampen, men jag tänkte testa en ny "approach" som jag inte brukar, nämligen att köra med ett separat nätaggregat, alltför att minimera magnetfälten inuti preamp-chassiet, enda nackdelen som jag egentligen kan se är att det blir en burk till som får trängas i racket

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/16 :  23:07:17  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ser jag rätt? FYRA st spänningsregulatorer?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/16 :  23:10:24  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Dåså, flörtade lite med kameran och lyckades krysta fram en bild på nätaggregatet, slängde förvisso ihop det lite snabbt, det får duga
Trafon innehåller cirka 60VA, mer än tillräckligt för en liten preamp..
..men tanken med att överdimensionera aggregatet är det även skall kunna driva en klass-A hörlursstärkare med cross-feed som är mitt nästa projekt i raden.



Ett stickspår:
-Min ännu ej förfärdigade hörlursförstärkare på planeringsstadiet:

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/12/16 23:26:20
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/16 :  23:37:16  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
->Ohmega
jupp, fyra är det, 7812/7912 samt 7805/7905 (+/-12V och +/-5 V)
12Volten går till opamparna för att ge dom lite svingmöjligheter, 5Volten tar sin tillflykt till dom digitala delarna, PIC:en samt PGA2311, just PGA2311 har den egenheten att kräva +/-5V till skillnad från vissa tidigare bröder/systrar i PGA231X-familjen som ville käka +/-12V till lunch

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/16 :  23:54:05  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
oki-doki

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/17 :  00:01:41  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
ja, försteget känner sig som hemma redan:


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/17 :  00:03:31  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Wow.."vill ha...nu"

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/12/17 :  11:39:48  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
Vill oxå ha , tror jag
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/17 :  11:52:17  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Hehe, Russ har varit minst sagt aktiv på diyaudio den senaste tiden. Jag var inne på att testa hans prylar med men jag kör nog på den äldre "Freebird" fast utan de dyra OPA627. Kanske OPA134 eller nått.
Men det blir isåfall senare med egna kretskort och till nån polare.

Iallafall så är det kul att nån här har testat deras saker. Köpte du hela kitet inkl komponenter eller bara kretskortet?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/17 :  12:28:33  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
->Kmj
Jo Russ är en synnerligen aktiv och kompetent lirare
Jag beställde enbart kortet med PIC-kretsen färdigprogrammerad, jag hade de flesta komponenterna liggandes.

AD8620 är ju samma opamp som UcD-modulerna kan uppgraderas med, min personliga favorit är ju annars opa134/2134 mest på grund av att dom låter rätt avslappnat utan att sticka ut i något register

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/20 :  21:42:54  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Nu har jag lyssnat lite mer och vågar ge mig på att ge ett omdöme om Kookaburra!
som jag nämnt tidigare så är utrymmet mellan instrumenten avgrundsdjupt svart, nästan så man stör sig på det och tror att det finns en inbyggd mute-krets i PGA2311..
Det finns inte en tillstymmelse till sus o dus där det inte skall vara, kan ju dock inte svara för hur det blir med annat internkablage och trafon placerad i samma chassi, men det finns goda förutsättningar med kretsen i standardutförande iallafall
Musiken framhävs inte egentligen, mer tillbakalutat vill jag nog påstå, responsen på transienter upplever jag som bra.
Dock är den inget vidare på att driva tunga 32R hörlurar, har inga 600R så jag kan tyvärr inte testa det.. av någon anledning så framhävs basen mycket tydligt, vilket kan vara bra i vissa fall, men inte i mitt fall då mina lurar är mer än basvilliga
Den sista nackdelen som jag kunnat upptäcka såhär långt är den något för låga förstärkningen för normalt bruk, eftersom både in- och utbufferterna är satta till G=1 så det rekommenderade värdet på volympoten (5k) kanske borde utprovas till just den specifika kombinationen av försteg/slutsteg som kretsen är tänkt att användas till, så man uppnår ett "reglerområde" som känns naturligt.

Mitt projekt med klass-A steg för hörlurar i samma chassie har tagit en ny vändning, jag har ju fattat tycke för ytmonterat så istället för att köra ett eget koncept som hörlurssteg så snokade jag upp P-A:s sista kretskort till QRV-06, enbart ytmonterat gulligull, så den skall tryckas ner i chassiet så fort kretskortet dimper ner i brevlådan

- Återkommer med rapport så snart lödpennan svalnat!

P-A:s QRV-06:
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrv06/index.html

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/22 :  20:40:24  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
okej, en designfråga..
-Skall man ha hörlursuttaget på fronten eller i rumpan på försteget, vad tycker ni? visst fular det ner lite på fronten eller?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:13:07  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Dåså, då tar vi en ny titt, som ni kan se så hamnade inte luruttaget på fronten


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:14:51  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Och så dags för rumpan, tanken är att jag skall få plats med utgångar för balanserat ut, som är nästa projekt


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:16:50  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Såhär ser det ut inuti nu, QRV-06 sitter monterat till vänster.




Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:20:36  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Och sista bilden för idag..
Stabbarna för QRV-06 kortet sitter tyvärr än sålänge på veroboard, jag skall etsa ett kort till dom så småningom, tyvärr hade jag inga 22k motstånd i storlek 0805, så det fick bli två vanliga metallfilmare istället sålänge
Tyvärr fick jag lite bekymmer med brum nu när jag monterade hörlurssteget, det gick inte hur länge som helst med oskärmat tydligen, får damma av nån shysst skärmad kabel och smeta dit


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/23 :  10:33:12  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Snyggt och prydligt bygge! Glöm inte att skriva vad du tycker om hörlurs-stärkaren!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/01/12 :  21:51:54  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Skitsnyggt!!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:29:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Snyggt Mr. Triatic. Du innehar en av 11 st QRV-06. Nummer 1 har jag. 12 i hela världen och inga fler blir det. Ganska unikt alltså. Det är inte ofta som man kan göra ett ytmonterat kort så kompakt när det är fråga om analoga funktioner.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/03/03 :  09:29:41  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Vad är det för kontakt du använt till PSU'en ?

Mvh
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000