HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp med inställning av spelare i Östergötland?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2006/10/16 :  20:37:28  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag tycker inte riktigt att jag får till inställningen på min rega. Jag har inte riktiga prylar och inte riktigt kunskapen heller för att det ska bli riktigt bra så därför undrar jag om det fins någon vänlig själ i Östergötland som skulle ha lust att hjälpa mig vid tillfälle?

Problemet är att ljudet är något ofokuserat och på vissa skivor distar det ordentligt i diskanten (s-ljud osv). Utrustningen är en Rega P3 med origin live bakstycke på RB300 armen, en rega Elys pickup av okänd ålder och speltid.

# Jon

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/10/21 :  22:53:40  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Hejsan Jonfo!

Jag bor tyvärr långt ifrån (är väl ingen större expert heller) men ett tips är att kolla in denna sida:
http://www.svalander.se/tips/vinyltips.htm

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2006/10/23 :  21:13:56  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Tack för svaret!

Jag har redan plöjt massor om inställning både hos svalander och på vinylengine.
Jag var lite för snål för att köpa in nålvåg osv men eftersom det inte verkar finnas någon i närheten som kan hjälpa mig kanske jag får göra det. Eller skicka iväg spelaren för inställning.

# Jon
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/10/23 :  22:27:55  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Hej igen JonFo!

Du skriver att du har en "rega Elys pickup av okänd ålder och speltid", jag skulle nog testa med att leta en ny pickup eller en bättre begagnad med pålitlig historia.

Är själv livrädd över vad en rutten nål kan göra med mina vinyler.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/10/23 :  23:26:26  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Jag håller med Comus, but nål eller pickup så du har koll på hur länge nålen har spelat. En nålvåg är också ett måste om man ska spela vinyl.
En annan sak man kan laborera med på Rega-armar är att använda en annan inställningsmetod för pickupinställning än den Rega använder. Rega har valt en inre nollpunkt ( dvs där pickupens vinkelfel är noll) vid 60 mm från skivcentrum , detta för att få så låg distorsion som möjligt vid de innersta spåren, men man får istället en högre distorsion vid två punkter där vinkelfelet blir som störst.
Ett alternativ är att ställa in pickupen med nollpunkter vid 66mm och 121mm från centrum (Berwalds metod, som är den vanligaste idag), man får då 3 "peak-punkter" men med en lägre maxdistorsion.
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2006/10/25 :  19:52:23  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Har ni kanske till och med tips på pickuper som passar bra med RB300? :)

# Jon
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/10/26 :  21:57:26  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Hej JonFo!

Har tyvärr aldrig ägt en Rega skivspelare själv men om så vore skulle jag nog ta och titta ibland Regas egna sortiment, de om några borde ju veta :)

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2006/10/27 :  20:47:40  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jo tanken har föresvävat mig.Svalander ger ju 25% rabatt om man skickar tillbaka sin gamla rega pu också. Annars funderar jag på att köpa något hos Lefflers, vill gärna stödja lokala handlare. Samtidigt vill jag egentligen inte lägga så mycket stålars på det här, köpte egentligen mest vinylen för skojs skull. Tack för engagemang i vilket fall. :)

# Jon

Edited by - JonFo on 2006/10/27 20:48:41
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/10/28 :  19:15:35  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Hej JonFo!

Jag tycker absolut att du skall satsa på att få i ordning på skivspelaren, det finns hur mycket bra vinyl som helst att hitta.

CD låter väl fint men bra vinyl ger en svårförklarig känsla av välbefinnande

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2006/10/28 :  22:08:18  Show Profile Send Peter A a Private Message  Reply
Hej Jonfo

Jag kan gärna hjälpa dig om du inte får napp. Är i besittning av en nålvåg av enklare men tillräckligt bra modell samt tonarmsmall och testskiva.
Var i Östergötland bor du?

Peter Afzelius
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2006/10/28 :  23:00:36  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Comus; Japp, det var därför jag köpte vinylspelare igen. Halva nöjet är ju att fynda snuskigt billiga skivor. Var på skivmässan i Linköping idag, visserligen hittade jag inte det jag egentligen sökte men kom hem med några trevliga skivor ändå så jag ska inte klaga.

# Jon
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2006/10/28 :  23:01:27  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Hej Peter A
Jag bor i Linköping. Skulle vara mycket upsakattat att få din hjälp, man är ju novis på området och det finns säkert en del trix att lära sig. Är det till och med så att du själv har en Rega?

# Jon
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2006/11/01 :  00:31:48  Show Profile Send Peter A a Private Message  Reply
Nej, jag har ingen Rega. Min spelare har tangentialarm men jag ska nog kunna hjälpa till en del ändå. Problemet är bara att jag har nio mil till Linköping och kan inte riktigt säga när jag ska ditåt nästa gång.
Men vi håller kontakten via pm så hoppas vi att det blir förr istället för senare...

Peter

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/11/01 :  13:26:04  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Du behöver ingen nålvåg till rb-300 armen.

Ställ nåltrycksmätaren och antiskating på noll. Ställ därefter in bakvikten så att armen med pickup svävar över tallriken, ca 1 millimeter över tallrik rekomenderas. Därefter skruvar du nåltrycksratten tll önskat nåltryck och antiskating skjutreglaget till samma som nåltrycket.

Se till att spelaren står i våg och helst så avkopplad som möjligt, gärna vägghylla.

Mvh

Daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000