HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hjälp mig med att bygga hemmabio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/09/24 :  15:20:33  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag ska köpa/bygga ut min stereo till hemmabio!

Jag har 1 par hfls-1:or som drivs av en amplifix förstärkare! Finns det en förstärkare som endast driver subb och bakhögtalare? Känns overkill att köpa en fullfjädrad surroundförstärkare då jag vill att fronthögtalarna ska drivas av amplifixen!

Tror ni att omnisat surrounder skulle passa?

Förslag på hur jag ska göra uppskattas!

kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta

Edited by - Henke_hinken on 2006/09/24 15:26:31

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2006/09/24 :  15:39:55  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Jag skulle letat rätt på en begagnad hemmabioförstärkare (typ Denon 1802/1905/2105/...) och utnyttja Amplifixens surround-ingångar (som jag har för mig den har?).

Bygg 6 sådana här som bakkanaler.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/24 :  15:49:17  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Precis!

Dessa "surrounder" skall vara mycket bra för priset de kostar att bygga men, och här kommer MEN'et. Diskanterna finns inte att köpa längre! Så det kan vara svårt att bygga dem.



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/09/24 17:10:23
Go to Top of Page

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/09/24 :  17:09:24  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
hur ska jag koppla amplifixen mot en surroundförstärkare för att använda den till frontarna?

kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2006/09/24 :  17:41:29  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Pre-out från surroundförstärkaren in i surroundingångarna på Amplifixen (nu förutsätter jag att det finns sådana, har för mig det men är inte säker).

Analogt från cd/dvd/dac-spelaren till Amplifixen, digitalt (eller analogt 5.1) till surroundförstärkaren.

På så sätt så används aldrig surroundförstärkaren när du kör vanligt 2-kanal.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/09/24 :  17:57:53  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
Ok, tack!
"Surroundingången" många pratar om är tape in läste jag nyss i instruktionen!
Så jag måste koppla dvd:n med 2 olika kablar till amplifixen och surroundförstärkaren för att inte måsta använda surroundförstärkarens volymkontroll när jag kör stereo?

När jag kör 5.1 med amplifixen som slutsteg fram, använder jag då surroundförstärkarens "ljud" till frontarna? Jag som tänkte snåla in på surroundförstärkaren om jag bara behövde ljud bak från den.... tänker inte använda center... kommer köra subben högnivå från amplifixen så det känns som mycket kommer att vara onödigt med surroundförstärkaren!


kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta

Edited by - Henke_hinken on 2006/09/24 17:58:44
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/26 :  17:54:45  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Varför krångla till det? Det är ju bara att köpa en surroundreciever som är lika bra eller bättre än amplifixen och sedan sälja denna så slipper man hålla på och krångla med helt onödiga omständiga lösningar. Man behöver bara ha ett öppet sinne (glömma de gamla av hifitidskrifter och -handlare etablerade pris/prestandalagarna) och släppa hifinojjan så kan man få till ett extremt bra ljud i en sådan anläggning.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/27 :  07:35:32  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Finns också surroundförstärkare med pre-out/,main-in, vilket gör att du kan välja till vilka kanaler du vill ha de fem kanalerna exempelvis. Harman/Kardon och Marantz brukar ha möjligheten att via byglar välja hur man vill använda de inbygda slutstegen.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/09/27 :  08:55:53  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
Amplifixen kan ställas om att endast köras som slutsteg. Vet inte vilken ingång det är men en knapptryckning på fjärren så står det "sp" i displayen (om jag inte missminner mig - det var ett tag sen jag hade Amplifixen). Du kör då så här:

För stereolyssning: DVD med analogkabel RCA in till Amplifixens CD-ingång och ut till huvudhögtalarna som vanligt. Jag vet inte om du även vill ha subben inkopplad för 2-kanalslyssning men då blir det knepigare; framförallt om du vill ha delat mellan huvud- och bashögtalarna. Men utan sub blir det percis som vanligt.

För multikanalslyssning (tex. DVD-filmer med Dolby Digital eller DTS):

- Pre-out (front L + R) från receivern till "sp-ingången" på Amplifix och sedan ut till huvudhögtalarna på samma sätt som vid 2-kanals lyssningen.

- Sub-out till subben (huvudhögtalarna antingen som "large" eller "small" beroende på baskapaciteten hos dessa samt hur du vill att de ska jobba i hop med subben).

- Högtalarutgångarna för bakkanalerna ut till bakhögtalarna (och centern om du skull vilja)

- Ljudet digitalt med koax eller optiskt från DVD:n till receivern.

Lämpliga receivers tycker jag är valfri modell i lämplig prisklass från t.ex. HK eller Denon. Även andra gör ju fina receivers som Pioneer, Marantz och Yamaha.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/10/01 :  11:58:01  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
marens: Jag tror jag behåller amplifixen så länge, känns bäst så!

Bubben: ok, tack för tipset!

Conan: Tack för att du tog dig tid att reda ut allting! Jag kommer nog att vilja köra subben även vid stereo lyssning, via högtalarutgångarna! Hur blir det problem? Är det vid film det kommer bli konstigt då eller?



kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta
Go to Top of Page

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/10/01 :  12:03:30  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
Kommer att använda den här förstärkaren:



Går det inte att ha subben både till musik och film på det sätt jag vill ha det?

kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/10/02 :  08:09:09  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
Henke_hinken: "Jag kommer nog att vilja köra subben även vid stereo lyssning, via högtalarutgångarna! Hur blir det problem?".

Problemet är att du vill använda Amplifixen som integrerad stärkare vid 2-kanalslyssning och endast som slutsteg i multikanal. Din hemmabioreceiver är ju tänkt att driva subben via "sub-out" och dessutom dela HP/LP mellan dina hfls-1 och subben. Men tänk på att receivern väl är tänkt att vara avstängd i 2-kanalsläge, eller har jag missuppfattat dig?

Om du har tänkt dig att endast använda Amplifixen som slutsteg till frontarna är det inga problem alls. Däremot tror jag att du inte ska köra subben från högtalarutgångarna utan använda dig av receiverns inbyggda delningsfilter och köra lågnivå ut både till subben och till Amplifixen (slutsteget). Två stora fördelar med att ha ett system som är delat frekvensmässigt mellan huvudhögtalare och subbas är:

1. Den ökade effekttåligheten hos huvudhögtalarna (de slipper jobba med basregistret)

2. Möjligheten att placera subbasen för bästa basåtergivning oavhängigt bästa pålaceringen för huvudhögtalarna.

För att uppnå detta - och det ska fungera optimalt - behöver du skära bort de lägsta tonerna från huvudhögtalarna. Det blir aldrig bra om huvudhögtalare och subbas spelar samma frekvenser i basen.

Sedan tycker jag du redan nu ska fundera på en andra subbasmodul. Det blir väldigt mycket bättre med jämnheten i basåtergivningen om du har två moduler i stället för om bas endast genereras från en punkt i rummet.

Till slut vill jag också försiktigt hålla med marens om att det kan vara värt att kränga bort din Amplifix om du endast har tänkt dig använda den som slutsteg. Summan du får för den blir faktiskt en ganska bra hemmabioreceiver som IMHO kan prestera välljud helt i paritet med Amplifixen.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/10/04 :  16:37:34  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Hej,

Jag har kört min Amplifix med en HK reciever med hyfsat resultat (amplifix för musik, HK+amplifix för bio). Nu var det en ganska billig (ca 6000:- ny) surroundreciever men ljudet ifrån den var inte ens på samma planet som amplifixen så jag tycker du gör rätt i att behålla den och köra den som slutsteg.

Amplifixen ställer du om i SP läge genom att hålla inne source + och source -
knapparna på fjärren samtidigt.

Det går att få ett ganska okej ljud genom att hänga på subben på pre-out utgången på amplifixen och på så sätt använda subben även för två kanal förutsatt att du kan justera subben så att den inte överlappar dina högtalare men det är klart bättre och lättare att få att fungera med riktig delning som conan säger.
Go to Top of Page

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/10/04 :  18:35:24  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
Ok!
Tack så mycket för svaren!
För att skära ner basen på huvudhögtalarna måste jag väl in i delningsfiltret å löda om å byta!? Det här är skitrörigt i min hjärna, blir som en gröt i huvudet allting när jag provar att tänka ut hur jag ska koppla!

Men ni har hjälpt mig mycket, känns som jag kanske kommer att kunna ro det här i land när det är dags... subben blir nog klar till helgen, men det tar nog ett tag innan jag köper recievern å bakhögtalarna... måste flytta ut från svärmor innan =)


kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/10/04 :  18:58:33  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Nja, eftersom du behöver skära basen vid väldigt låga frekvenser, nånstans mellan 60 och 80 Hz, så skulle du behöva monster komponenter om du ska göra det på högnivå sidan.

Alltså gör man det lämpligast före slutsteget vilket nästan alla bio recievers och bio preamps gör åt dig om du sätter frontarna som "small".
Dvs basen kommer i sub utgången.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/10/06 :  14:12:58  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Problemet är att få subwoofern att spela basen vid 2-kanalslyssning. Subben har en inbyggt lågpass-filter, men om det skall integrera bra så skall dess branthet vara i relation till hur snabbt fronthögtalarna faller av i basen.
Om man lyckas få till det så har man två problem:
Man får inte någon avlastning av basen på frontarna (utan låter bara subben spela det som frontarna inte klarar).
Vid bio-lyssning måste man ställa in att man inte har någon som och att man har stora fronthögtalare. Dvs även LFE-kanalens innehåll kommer att belasta frontarna.

Rätt sätt är att dela lågnivåsignalen via ett filter så att brantheten blir rätt och att delningen görs på den frekvens du önskar. Om du har pre-out/main-in eller tape-loop på amplifixen så kan man koppla in ett externt filter där som gör just detta. Tex säljer IÖ ett sådant filter.
Fortfarande skall du i bio-läget ställa sub till none och frontarna som large och övriga högtalare som none eller small beroende på om du har dem.
Go to Top of Page

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2006/11/18 :  21:04:28  Show Profile Send Linus78 a Private Message  Reply
quote:
Precis!

Dessa "surrounder" skall vara mycket bra för priset de kostar att bygga men, och här kommer MEN'et. Diskanterna finns inte att köpa längre! Så det kan vara svårt att bygga dem.

Mvh Magnus Eriksson


Finns det någon lämplig ersättare till diskanten?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000