Author |
Topic |
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/24 : 22:24:58
|
Vi fortsätter med en välbekant tillverkare. Nämligen Dali som var på plats för att premiärvisa en ny högtalare
Mentor 6 släpps snart och kommer kosta runt £2200 här i England. Så 30 000 kr svenska kanske?
Hela uppställningen
När jag kom dit sent på eftermiddagen idag så hade de (tack och lov) slutat spela typisk demomusik (killen som demade sa till och med att "...det här är INTE vår demoskiva, jag är så f-rbannat trött på den"; fast på engelska då). De spelade lite blandad musik och det lät riktigt bra, fast volymen var (naturligtvis) för hög för det lilla rummet så det exciterades stående vågor både här och där.
Jag gick för övrigt därifrån med en gratis Dali demo-CD (som jag just lyssnat på och som är riktigt bra, fast jag har å andra sidan inte behövt lyssna på den en hel helg) och en T-Shirt
Ibland är det bra att komma sent
|
Edited by - f95toli on 2006/09/24 22:26:59 |
|
|
fatpipe
Member
264 Posts |
Posted - 2006/09/24 : 23:21:39
|
Dali Mentor 6 kommer kosta 23000:- här i Sverige. Stativaren Mentor 2 hamnar på 15000:-
Tack för ett fint reportage! |
Edited by - fatpipe on 2006/09/24 23:22:28 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/24 : 23:53:19
|
Det fanns även representanter på plats för det stora landet i öster. Bland anat Shanling som spelade väldigt bra i ett populärt rum, en av mina favoriter på mässan och jag tror inte jag var ensam om det.
Shanlings designers förnekar sig som synes inte, mycket "bling-bling" ska det tydligen vara.
De hade också lite annat "smått" och gott. Bland annat en integrerad stärkare som de dock inte spelade på när jag var där
Anledningen till varför jag satte fnuttar runt "smått" torde vara uppenbar.
Usher fanns också på plats i ett rum och körde hemmabio med i huvudsak diverse konserter ("Crossroads" med Clapton&Co gick varm). Tyvärr har jag inga bilder av den enkla anledningen att det hela tiden var rejält trångt i rummet vilket gjorde det svårt att få fri sikt, och det var ett av de större rummen på mässan. Usher och Shanling bekräfar båda en sak: Nämligen att hifi från Kina på kort tid gått ifrån att vara ett exotiskt budgetalternativ till att vara ett seriöst alternativ för de flesta entusiaster; Shanling, Usher m.fl. vill definitivt vara med och leka med de stora grabbarna.
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 00:01:48
|
Det var allt för idag. Mer bilder kommer i morgon. Jag har många bilder kvar så jag kan fortsätta ett bra till
Vi avslutar med en "teaser".
Någon som vet vad detta är?
|
|
|
duck77
Member
135 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 08:35:29
|
Jag vet!! Linn Komri. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 22:03:17
|
Då fortsätter vi...
Sjosse har rätt- Det är naturligtvis Linn KOMRI, men i extra-mycket-av-allt version Närmare bestämt visades Linn KOMRI AKTIV (måste tydligen skrivas med stora bokstäverä)
Högtalaren drevs helt aktivt via KOMRI AKTIV filtret.
Så här såg uppställningen ut.
Som synes helt tomt i mitten. Elektroniken var lite undangömd, men vågade man sig fram en bit så kunde man titta in i en alkov och då såg man detta
Eftersom filtret är aktiv så måste man naturligtvis ha många separata förstärkarkanaler. I det här fallet stod ett antal Klimax 500 Solo för förstärkningen. Därunder står (väl?) en Unidisc 1.1 och högt upp tronar en LP12 som det spelades en hel del på.
Jag var in i det här rummet i flera omgångar. Det var ingen omedelbar "wow" upplevelse men ju mer man lyssnade ju mer uppskattade man ljudet. Sent på söndageftermiddagen var jag på väg till en annat rum men råkade passera förbi Linn-rummet, då hörde jag tonerna ac Gillian Welch "revelator". Någon form av autopilot i min hjärna slog till och jag gick nästan automatiskt in i rummet och slog mig ned och lyssnade; inte på anläggningen utan på musiken. Det var svårt att slita sig Det är ett väl så bra betyg enligt mig.
|
Edited by - f95toli on 2006/09/25 22:03:59 |
|
|
pederb
Member
463 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 23:01:33
|
Har du inga bilder på Kuzma's XL Reference skivspelare med 4 motorer. |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 23:06:28
|
Tyvärr. Jag såg den som hastigast (den stod inne hos Audiofreaks och användes då och då när de demade Conrad-Johnson->Zanden monoblock->Avalon Eidolon) men det blev inga bilder, den stod av någon anledning lite undanskymd i bakre hörnet av rummet.
|
Edited by - f95toli on 2006/09/25 23:09:24 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 23:13:38
|
Från en klassisk brittisk hifi-tillverkare till en annan.
Inne hos Quad var det som synes myspys-belysning som gällde. Det var ett populärt (och väldigt varmt) rum som jag tyvärr inte spenderade så mycket tid i. När jag var där så spelades diverse "audiofil" musik som väl gissningsvis skulle visa att elektrostaterna bådea kunde spela djupt och dynamiskt; och jo det kunde dem.
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 23:43:15
|
Nej, nu kan jag inte hålla mig längre. Dags för "the main event"
Nu alla barn blir det (trumvirvel)
|
Edited by - f95toli on 2006/09/25 23:44:07 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 23:49:01
|
Chord är inget jättekänt märke i Sverige. Men för er som inte hört talas om dem så kan jag tala om att det är ett brittiskt märke som tillverkar sådana här
"The Ultimate". Enligt Chord själva det bästa de någonsin byggt. Lite data: *Monoblock med en uteffekt på 1000W@8 Ohm, 2000W@4 OHm. *Spänningsförsörjning som kan levera 12 000 W *64 "Chord Lateral Output Devices" (vad det nu betyder, mycker är det i alla fall) *Utgångsimpedans 0.03 Ohm
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 23:54:43
|
För den demo behöver man alltså två sådana samt en förförstärkare
Jag tror det är en CPA 5000
Högtalare måste man också ha:
Modellen kallas "Aspire" och är om jag fattat rätt Chords egen design. Det är en milt uttryckt ovanlig högtalare som synes. Jag tror basen är någon slags transmissionslinje(?), jag vet inte om det syns på bilden men det är en liten öppning längst ned som såg ut som mynningen på en pipa. Bas kunde den i alla fall spela
Har jag rätt när jag säger att känsligheten lär vara ganska låg? Kommentarer om högtalaren mottages gärna, jag är nyfiken.
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 23:56:05
|
Chord har också flerkanalsanläggningar på programmet.
Tittar man noga kan man se fotografen på knä inför skapelsen
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 00:02:14
|
Chord har en serie men namnet Choral på sitt program som väl närmast kan beskrivas som en exklusiv variant av B&O i stilen (B&O är väl i det närmaste stormarkands-hifi i det här sällskapet).
Förstärkarna är som synes väldigt nätta. Det intressantaste ses dock högst upp: Chord Blu CD-transport som med fördel paras ihop med Chrod egen DAC-64. Hifi+ gillade den kombon skarpt.
Som synes så klarar den sig utan sällskap också
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 00:12:04
|
Chord var lite överallt på mässan. Flera högtalartillverkare använde Chord elektronik
Bolzano Villetri demonstrerade sina rundstrålande högtalare
Det lät helt ók. Men, som Fabror Barbro skulle sagt: "Vad hände med ljuudbilden?". Det var stereo men knappt. Jag misstänker att de inte drivdes alls i rummet. Den stora subben gjorde dock att det fanns mer bas än nöden krävde.
Quadral använde också Chord när de spelade på en högtalare vid namn Titan (III?)
Som synes förtjänar den sitt namn. När jag kom dit på lördagen spelades det Black Eyed Peas på hög volym vilket om inte annat var både omväxling från den vanliga demo-musiken. En bit in i låten började det dista betänkligt men jag är hyggligt säker på att det berodde på inspelningen och inte högtalarnas fel.
|
Edited by - f95toli on 2006/09/26 00:12:58 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 00:14:19
|
Nu får det räcka för idag. Jag har lite fler bilder+en del andra intryck jag vill dela med mig av; men det får vänta till i morgon |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 00:26:58
|
Trevligt!
Vilka Biffiga saker på slutet!!! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 01:19:28
|
quote:
Det är en Wilson Benech Chimera |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 01:44:19
|
Det var det visst. Fel av mig Jag måste läsa på bättre, företaget kommer för övrigt från Sheffield av alla ställen.
Fast jag blir fortfarande inte klok på designen. Hemsidan finns på www.wilson-benesch.com och efter vad jag förstår så är den varianten av isobariska basar deras egen design(?). Deras design är tydligen så inovativ att de får statliga pengar för att utveckla sina högtalare |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 09:42:04
|
Hej,
Gjorde en liten räkneövning på Linnsystemet, kanske lite OT
Ska vi börja räkna: Komri:416000 SEK, det är för den passiva varianten, vad det aktiva filtret kostar vet jag inte Klimax Kontrol pre-amplifier 100400 SEK Klimax 500 Solo 100500 SEK x 10 = 1005000 SEK Unidisc 1.1 106300 SEK Lp12:a går på ca 97000 SEK om den ärfullproppad med Linns bästa grejor Linto MC-förstärkare 15900 SEK
Nu har vi inte räknat med kablar, men det lär ju begövas så där 2*5 högtlarkablar, och säkert 16 signalkablar och en del strömsnokar.
Summan för elektronik och högtalare blev iaf över 1.7 miljoner SEK + aktivt filter o kablar, vad sluter då summan på?
Det måste ju bara låta bra ;) Hade varit väldigt roligt att få lyssna på ett sådant system.
Chord Wilson Benesch måste oxå var en trevlig lyssning. Har lyssnat på deras stativar Discovery tillsammans med Gryphon elektronik, det lät mycket mycket bra.
Tack för ett trevligt bildreportage f95toli, önskar man varit på den mässan, lite häftigare grejor än det var på helgens mässa i Köpenhamn :)
|
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 16:26:34
|
Det verkar ha varit kul det där och självklart missade jag det totalt genom en total ignorans av omvärlden Linnriggen tycker jag såg trevligast ut och jag har även hört en liknande uppsättning som jag gillade hemskt mycket men priset...... Chordmonstret skulle vara kul att se på nära håll, kanske något för våran löst planerade utflykt. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 21:33:55
|
Jo, det skulle vara trevligt att lyssna på Chord i en lite lugnare miljö och med kontroll över valet av musik.
Vilket osökt för mig till den uppställning som had mässans bästa ljud.
Där spelades på denna
Nya Wilson System 8(?)
De drevs av bland annat
Nya Audio Research Ref CD7 samt matchande förförstärkare. Detta var sedan kopplat till monoblock (också Reference). Ett gäng tubetraps stod utplacerade i rummet vilket mildrade problemen med akustiken.
Det var naturligtvis ett populärt rum vilket gjorde att de körde slutna 30 minuter långa demonstrationer till vilka man behövde en biljett (som dock inte kostade något). Inget fel i det. Vad som VAR fel var dock att demon var TRÅÅKIG. De stängde dörren, berättade vad det skulle spelas på och sedan slog de igång en CD...
...som visade det innehålla enbart typisk audiofilmusik av värst art. Jag har inget emot någon enstaka "demolåt" men 5 minuter långa kontrabass-solon, mystisk kyrkorgel osv i 20 minuter blir för mycket. Efter 5 minuter började många av åhörarna skruva på sig och efter 10 minuter var det flera som gick. Jag uthärdade och kunde efter några minuter konstatera att jo, alla "hifi-parametrarna" var på plats: Dynamik, trevlig diskant, djup sträv bas osv. Resten av tiden satt jag och tänkte på annat och hoppades att de skulle spela något roligare men sån tur hade jag inte. Därefter stängdes musiken av, vi åkte ut och nästa grupp skulle in.
Jag hann tyvärr bara två bilder och kvalitén är dålig. Mörka, blanka högtalare i ett mörklagt rum får svart katt i kolkällare att framstå som lättfotograferad.
Så mässans bästa ljud fanns tyvärr i det tråkigaste rummet Samma företag demade Krell, men efter denna prövning så bestämde jag mig för att hoppa jag över den demon. Det fanns betydligt roligare saker att göra.
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 21:42:17
|
Här spelades det på mässans högsta högtalare
Triangle högtalare drivna av Pathos. Det lät också bra men hade passat bättre i ett betydligt större rum
|
Edited by - f95toli on 2006/09/26 21:42:42 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 21:47:19
|
Om Triangle ger ordet "high" i "hight-end" en ny innebörd så kontrar Overkill Audio men transparent ljudåtergivning
SÅ här här såg det ut i dörröppningen.
Företaget som ståtade med mässans fånigaste namn spelade som synes med öppen baffel. Jag var inne i rumme en kort stund (tyvärr blev bilden därifrån bara skräp), för kort för att kunna säga något om ljudet. Jag kan dock säga att det inte är några "designhögtalare" utan de kan spela också.
|
Edited by - f95toli on 2006/09/26 21:49:44 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 21:52:18
|
Gershman Audio var också med i kampen om märkligaste högtalare.
Det lät dock helt ok men återigen var rummet på tok för litet.
|
Edited by - f95toli on 2006/09/26 21:52:34 |
|
|
Topic |
|