HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Det blev en Sewa..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/10/31 :  00:04:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Så här?

Tänkte just säga att nu går det likström igenom sekundären,men det är ju ingen ström att tala om,eller?e-lyten på B+ då,jag har ett par till,bara koppla på dem oxå..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/10/31 :  11:33:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ingångsresistansen i Mosfeten mäts nog i Gigaohm eller rentav Teraohm, så någon likström att tala om flyter det inte

Schemat ser rätt ut och med rätt intrimning av trafon (motstånd eller eventuellt RC-länk, i nödfall) kan nog resultatet bli mycket bra, mycket bättre än att driva mosfeten direkt via en kopplingskonding.

Nedtransformeringen på 8:1 kanske är lite i överkant, men å andra sidan har röret hög förstärkning och moderna signalkällor lämnar rätt duktigt med signal så det ska nog gå bra.
Utan at ha tittat närmare på trafon så gissar jag på att det går att koppla den på olika sätt för olika omsättningar, och då finns det ju möjlighet att experimentera sig fram.
8:1 varvtalsomsättning ger en impedansomsättning på 64x, det passar nog mosfeten utmärkt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/01 :  01:05:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,eftersom jag har expertisen på tråden..
Om jag senare vill prova 4:1 använder jag då en 4 + 4 lindning istället för båda i serie,eller ska jag paralellkopla dom?
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1674.pdf

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/11/01 :  16:57:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Båda primärerna och båda sekundärerna ser ut att bli 4:1

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/04 :  23:42:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Monterat e-lyter för ena kanalen liggandes för att göra plats för Parafeed arangemanget..Monterade en till (680uF) till B+,nu brummar det inte alls störande vid uppstart,få de om det överhuvudtaget blir någon fördröjningskrets.

Väntar fortfarande på lite (Gröna)kondingar till kretsen.

Provade att montera ett till 1 ohm´s motstånd över de andra,det går numera 2,75A genom varje kanal(2A original),och jag kan konstatera att den blir varmare..Det märks senar om motståndet blir kvar eller inte.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/08 :  21:32:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmmmm,fick hem "lite" Gröna kondingar idag,blev nog lite väl mångabehöver ju bara 4 st till detta bygge.Så är någon intresserad kan jag tänka mig att avyttra ett par....2,2uF/400v

Många vart det ja..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/08 :  21:47:37  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Hmmm större låda snart eller????

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/08 :  21:53:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kanske det ja.

edit:Slänger in en liten fråga:är det hällsosamt att ha biasen så att
man kan ha handen på flännsen 4 sek,max 5?300VA trafon blir oxå ganska varm.Hur i ska man dimensionera en trafo för 2x7w om en 300Va blir het?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/11/08 23:57:05
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/11/09 :  00:30:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det ser ut som att du har obefintlig ventilation i chassiet, börja med att åtgärda den biten!
Förstärkare som eldar upp såpass mycket effekt måste ha bra ventilation så att man inte stänger inne värmen annars sjunker livslängden på komponenterna drastiskt.
Trafon behöver du nog inte bekymra dig så mycket över, den består mest av järn och koppar och tål betydligt mer värme än halvledare och elektrolyter.

Mitt förslag är att du borrar ett antal ganska stora hål i bottenplåten och sedan sågar ut ett stort hål i locket som du täcker med en bit gallerplåt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/09 :  00:40:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,detta är med locket avtaget helt..Ska ta bort extra motståndet för biasen,det bär mig emot att börja såga i nylackade plåtar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/11/09 :  00:55:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Ja,detta är med locket avtaget helt


Ojda! Ajdå!

Då är det nog läge att sänka biasen!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/09 :  17:46:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kom på tanken,att lägga lite distanser mellan träramen och locket så det blir en liten glipa mellan så luften får sippra ut.Tänkte oxå på relä att ha 2 lägen till biasen,hög o låg,som jag tänkte till min Krell 50 clon,risken är att det blir en massa tråddragning hit och dit i lådan,och detta som var tänkt att bli ett så enkelt slutsteg som möjligt.Men hur räknar jag ut uteffekten vid olika bias nu då?P, delen i ohms lag..eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/11/09 :  19:10:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lyfta lite på locket skulle nog funka, kanske lägga distanser mellan träramen och kylarna också så att det blir ett luftflöde där.
Ställbar bias är suveränt, det hade jag på något bygge nån gång i tiden och det var inte alls fel att kunna skruva ner hettan när man bara sla slölyssna eller ha bakgrundsmusik.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/10 :  14:55:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,blir nog ett relä vid varje modul,för bias omkoppling.Men hur räknar jag ut vilken uteffekt jag får ut vid given ström genom steget?Formel?

edit:8 kondingar sålda,fler som är intresserade?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/11/10 14:56:14
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/11/10 :  21:21:25  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Uteffekten begränsas av både biasströmmen OCH spänningssvinget - Vilket beror på lastimpedansen.


P = effekt
I(bias) = bias-ström
I(t) = toppström
I(RMS) = ström, effektivvärde

Jag har läst nånstans på nätet att man bör ha en 10% ström som leds igenom steget i relation till toppströmmen som tas ut till lasten. Så..om biasströmmen I(bias) är 2,75 Ampere så kan du ta ut 2,5 Ampere till lasten (2,75A/1,1=2,5 A).Detta är det man kallar för toppström I(t) . Men effektivvärdet I(RMS) (för en sinussignal) är : I I(t) / ROT(2) = 2,5/1,414...= 1,7677....

Maxeffekten räknad på denna ström:

P = I(RMS)^2 *R

Eller från "grunden":

( I(bias) / ( 1,1*ROT(2)))^2*R=P ddd Många paranteser nu :P

om vi nu räknar på den aktuella biasströmmen (2,75 Ampere) så blir maxeffekten (I avseende på ström) = (2,75/(1,1*ROT(2)))^2 * 8 = 25 watt...

MEN...spänningsmatningen begränsar också uteffekten. (kom ihåg U= R*I !!!)

För att kunna få ut 25 watt vid 8 ohm så krävs det ett spänningssving på : R*I(t)*2= 8*2,5*2=50volt...och spänningsmatningen måste var något över detta värde då man får en viss dropoutspänning över utgångssteget.

Så....vid 8 ohmslast är det sålunda matningsspänningen (22,5 volt) som är den effektbegränsande faktorn.
Av den matningsspänningen du använder dig av (22,5 volt) så kanske 20 volt V(p-p) är vad steget kan mata ut till lasten..kanske något mindre till och med. Men låt mig beräkna med 20 volts spänningssving.

(V(p-p)/2)^2 / (2 *R) = (20V/2)^2 /(2*8) = 6,25 WATT!! (vid 8 ohm)

------------------------------

4 ohm:

R*I(t)*2= 4*2,5*2=25volt (Vid 4 ohms resistiv last så är matningspänningenspänning fortfarande den effekt begränsande faktorn...


Sammanfattningsvis så kan man säga att om man använder dessa 2 formler:

( I(bias) / ( 1,1*ROT(2)))^2*R=P

(V(p-p)/2)^2 / (2 *R) = P = (20/2)^2 / (2*4) = 12,5 Watt vid 4 ohm

...så kan man säga att om du räknar med BÅDA dessa formler så kommer den formel som ger LÄGST uteffekt vara den som som ger dig "den sanna" uteffekten vid en viss lastresistans.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/11/10 21:27:20
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:09:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Oj oj oj,vilka uträkningar.Tar et tag att smällta detta.
Ja,2,75A är alltså när jag körde med högre bias än original,som är 2A.
Men konstruktören nämde (på diyaudioforum.com)något om att egentligen gav Sewan 3 eller 4 watt,så det var det han menade då,förstod inte riktigt vad han pratade om.Ja all denna värme för dessa ynka watt.Ska försöka räkna på en mindre bias ström senare,till läge ett på reläet..
Tack för uträkningen!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/11/10 23:11:04
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/11 :  00:01:26  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Yikes,vilket bygge/konstruktion/projekt!

Impressive!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/11/11 :  14:00:09  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ryssen: Tänk bara på att jag i uträkningen utgick ifrån ett spänningssving på 20 volt - vilket var något optimistiskt i överkant. Om den nu visar sig vara till exempel bara 17 volt så minskar ju uteffekten.

(V(p-p)/2)^2 / (2 *R) = (17V/2)^2 /(2*8) = 4,515625 WATT!! (vid 8 ohm)

...och dubbla effekten vid 4 ohm.. = 9,03125 Watt


En annan intressant beräkning man kan göra är att kolla vid vilken lastresistans där uteffekten börjar begränsas av toppströmmen respektive maximalt spänningsamplitud på utgången:

Maximal spänningsamplitud = V(p-p)/2

detta ger en gräns vid:

V(p-p)/(2*I(t))= R(gräns) = 17V/(2*2,5)= 3,4 ohm

Nu är ju högtalare inte någon idealisk resistiv last...å tydligen så finns det därför behov för reservkapacitet vad gäller ström.


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/12 :  01:15:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Provade parafeed arangemanget och det lät ur båda kanalerna,men,signal nivån var endast lite högre än utan..+ att det brummade lite.Antingen får jag prova 4:1,eller något annat arangemang istället för 300K motståndet,ska testa..
Har funderat lite på vilka lägen jag ska ha på läge 1 resp 2 på bias omkopplaren antingen 1A och 2A eller 1,6A och 2,7,ska grubbla lite..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/12 :  19:27:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Dilemma!!!Har provat 4:1 och jag får ju lite mer gain i alla fall,men det är inte tillräckligt för att styra ut förstärkaren till max,går väl inte att få mer med denna trafo,eller? + att det låter lite Radio alá
50-tal..Kopplade en kondensattor över transformatorn (Anod-utgång)och då kommer all gain som jag behöver,brummet försvinner,och ljudet blir kristall klart.men om jag kopplar en kondesator så då försvinner väl parafeed "verkan"??


edit:Följd fråga..

Använder jag den övre kondingen kopplad över trafon,får jag en kraftig ökning av gainen + bättre diskant mellanregister.
Använder jag den undre kondingen över trafon får jag lite bättre gain + bättre diskan mellanregister,vad är nackdelen att använda någon av dessa kondingar?Jag kanske skulle haft en 1:1 eller 1:2 trafo istället?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/11/12 20:26:35
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/11/12 :  21:10:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Prova att dra den "kalla" sidan av trafon till jord istället för till rörets katod, det kanske är LED:en som spökar på något sätt?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/12 :  21:11:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Redan provat..ingen skillnad.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/11/12 :  21:15:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nånting är på tok här, drivsteget på sista bilden borde vara perfekt för att driva en SEWA och det ska defintitivt inte låta 50-talsradio!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/12 :  21:22:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,är det någon nackdel med någon av dessa kondingar över trafon?Vet att det finns dom som rekomenderar dessa kondingar med,om det blir samma verkan som kondensator kopplat då är ju trafon onödig..Har nu lindnigarna paralellt 4:1.Ska kolla hos lundalh om det finns 1:1 trafo.
Och söka på nätet om parafeed.

edit:LL1684 kanske verkar lämplig:http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1684.pdf

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/11/12 23:06:44
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/11/12 :  23:13:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om jag inte missat nåt så blir trafon överflödig med kondingarna på plats. Jag vet att Lundahl har nån gammal trafo som är avsedd att användas med en koning på det sättet men den var 1:1 och funkade väl snarare som kombinerad anoddrossel och gallerdrossel snarare än kopplingstrafo vad jag förstått. Med en trafo som har en annan omsättning än 1:1 borde det hända en del konstiga saker om man shuntar den med en konding, att det fungerar bättre än utan konding förstår jag inte och därför tycker jag att det måste vara fel någonstans

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000