HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 En coaxialkabelfråga.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/18 :  11:58:58  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Undrar helt enkelt om det är samma "skillnader" mellan coaxialkablar som det kan vara mellan signalkablar?

Har i dagsläget en 150-kronors Profigold-coaxare och min fråga är:Finns det någon välljudande coaxialkabel därute som inte kostar skjortan?

Har fått uppfattningen att det är samma visa ute i handeln med coax som med "vanliga" signalkablar, nämligen:"Bra" kabel=alldeles för höga priser.

Tacksam för all info.

Mvh:Björn

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/09/18 :  12:02:14  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Nyfiken undrar hur lång kabel du behöver

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/18 :  12:08:09  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
mace: 1-1 1/2 meter är vad jag söker om jag byter kabel.

Mvh:Björn

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/18 :  12:09:46  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Hejsan Stickan,

Jag har två stycken coaxiala signalkablar liggandes (du skulle frågat mig detta när vi ändå träffades ju), så vill du så kan jag skicka ner dom till dig så kan du själv testa.

Det är en Harmonic Tech Cyber Link Silver och en Signal Cable Silver Reference Resoloution. En lite dyrare, Harmonic som ligger på 3700 och Signal Cable som ligger på mer normala(?) 1700.

PMá mig om du är intresserad.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Edited by - StefanL on 2006/09/18 12:11:11
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/09/18 :  12:23:36  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Om du skall till DIY Staffanstorp,eller känner ngn som skall, så kan jag ta med en bit Triaxialkabel så kan du prova. Obs! terminera får du göra själv

M

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=39748&SearchTerms=triaxial

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/18 :  14:40:15  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Ska det vara mellan reciver och DVD-spelare?
jag vill inte ge mig in i ännu en kabeldiskussion men värt att tänka på är att om du skickar DD eller DTS mellan DVD och reciever så är det DATA du skickar, inte ljud. Det fungerar ungefärs om en nätverkskabel till en dator (vilket är anledningen till varför samma data kan skicks via Firewire).
Jitter osv är inte relevant eftersom "tolkningen" sköts i processorn. Så endera fungerar det eller också inte, det finns inget mellanting.
Överföringen är alltså ännu mindre känslig än om du överför ljud från ex. CD-transport och en extern DAC (där man ju i teroin faktiskt kan ha "feltolade" bitar).


Så till 1.5 m så kan du använda vilken 75 ohms koax som helst.


Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/18 :  15:18:44  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
f95toli:Från DVD till Reciever.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/21 :  04:35:41  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jag anser det vara skillnader även på dessa kablar. I de lägen där folk bara vill ha en bra kabel utan krusiduller eller betala skyhöga priser, men ändå hamna strax över std-kablaget, brukar jag säga att en Supra Trico blir bra.

/M
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/21 :  12:55:44  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Nu rackar jag inte ned på någons uppfattning men man blir ju, som vanligt när det gäller kablar, lite fundersam när så vitt skilda meningar råder.

Någon hysterisk kabeldiskussion är jag inte ute efter, bara olika uppfattningar i ämnet.







Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/21 :  14:00:36  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag använder en Audioquest VDM Xr (295 SEK ny).
Den upplever jag som bättre än min 149 SEK Profigold digitalacoax.

Skulle jag pricka in dem i ett blindtest?
- Aldrig!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/25 :  00:29:53  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Pratade med en av Hifi-butikerna i Malmö för ett par dagar sedan, undrade om de hade Audioquest VDM-XR i lager.
Det hade de inte, de Audioquest-coaxkablar de hade började på femhundra kr.

Jag undrade vad de ansåg om ljudkvaliteten på de billigare kontra de dyrare kablarna för som jag sa: Koppar är ju koppar och det som i så fall påverkar ljudet är skärmningen och kontakterna.

Då fick jag ett nytt kabelförsäljningsargument jag inte hört tidigare nämligen: Kopparn behandlas numera på 15 olika sätt av de olika tillverkarna, och det gör stora skillnader på ljudkvaliteten.

Audioquests metod att behandla koppar skulle tydligen vara den allra bästa.
Trots att det i detta fallet endast rörde sig om digitala signaler så var detta oerhört viktigt enligt denna hifibutik.

Ja, vad skall man säga? Tilläggas skall att jag är en kabelskeptiker, femhundra kronor är min gräns när det gäller vanliga rca-kablar, alltså ett "par" som man kör till cd t.ex.

Att då höra att man nog borde betala mellan femhundra och tretusen för EN kabel, gjorde i alla fall mig ännu mer övertygad om att kablar är en mycket lönande del av hifibranchen för tillverkarna och försäljarna.

Edit:Stavfel

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/09/25 00:48:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000