HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Magnetisk vinyl, finns det???
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/09/17 :  11:17:56  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Ser i en Furuthech annons att man med deras manick skall kunna avmagnitisera LPs. Någon som vet vilka metaller som ingår i vinylen som används till LPs, eller är det månde bara ännu ett trick för att få oss att skiljas från våra pengar???? Utan större insyn är jag själv böjd att tro att det är ännu ett utslag av en ny kolväteförening från en ringlande reptil

J. Ullberg

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/09/17 :  11:56:25  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Kan väl finnas lite metall(föroreningar?) i färgämnet till själva vinylplasten.

Har dock inte testat apparaten.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2006/09/17 :  12:43:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Förmodar att det är detta du har sett http://www.furutech.com/produ_2.asp?ProdNo=242 .
Vinyl i LP har en tendens att bli statiskt uppladdade och det är väl det de vill tjäna pengar på.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/09/17 :  13:23:16  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Här finns ytterligare en maskin på REA til BARA 1399 euro!!!
http://www.hifi-tuning.com/zubehoer_tuning_de.html (längst ner på sidan)

Det kann väl knappast vara någon vinst över till stackars firman som säljer den.

Ärligt talat! Tala om bondfångeri!

Edited by - Peter S on 2006/09/17 13:25:18
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/24 :  01:04:07  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Kan väl finnas lite metall(föroreningar?) i färgämnet till själva vinylplasten.

Japp, det är vad de skriver i Audiophiles Oktobernummer där de testar apparaten i denna tråd plus en till och den kostar ca 3000 USD. M. Fremer, som skriver hävdar att alla som hört dessa apparater, eller rättare sagt, vad de åstakommer hörde en tydlig skillnad. Han påstår också att han inte alls ville höra någon skillnad.

J. Ullberg
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/24 :  02:19:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Att en Lp kan bli ordentligt statisktladdad har man ju märkt men det måste ju gå att fixa på nått annat sätt (läs billigare) ?

Inom grafiska branchen brukar vi använda Julgransglitter som vi sätter 10 mm från matrialet som trycks. Sen jordar man glittret o det fungerar riktigt bra. Efter nån vecka så får man byta ut det för det "äts upp" sakta men säkert.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/10/24 :  08:35:03  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
det var det jag visste, att spela vinyl är rena julafton

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2006/10/26 :  14:26:29  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Avmagnetisering av vinyl och CD skivor är en del av det omfattande vidskepligheten/lurendrejerier som finns innom HiFi. Ken Kesslers svammel om Peter Belts magiska knappar som sattes på väggen för att dramatiskt förbättra akustiken! Eller plastremsor att linda runt signal/ström/högtalarkablar med esoteriska effekter på ljudet. Vill någon stolle köpa ett hifirack i guldpläterade narvalständer för satans massa pengar så kommer det att finnas tillverkare. Det finns ju gott om lull-lull som ser häftigt och dyrt ut ock också är dyrt fast med ytterst tveksammt ljudförbättrande egenskaper...
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/10/30 :  11:07:44  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
quote:
eller är det månde bara ännu ett trick för att få oss att skiljas från våra pengar????

Jag visste inte att vi var tvugna att köpa den.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/03/12 :  14:07:20  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Plast som inte är genomskinlig brukar inehålla titandioxid. Ett mycket giftigt färgämne. Hurvida magnetiskt det är vet jag inte.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/03/12 :  19:49:07  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Plast som inte är genomskinlig brukar inehålla titandioxid. Ett mycket giftigt färgämne. Hurvida magnetiskt det är vet jag inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Titandioxid
Titandioxid används som vitt pigment för färgning av cement, tandkräm med mera. E-numret är E 171.

Är du säker på att du inte blandat ihop titandioxid med något annat?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2008/03/12 19:49:48
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2008/03/13 :  20:33:11  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Det är järn i den svarta färgen som andvänds, den är kol baserad och därför har små mängder av järn i den. Det är varför en klar ofärgad vinyl skiva låter bättre en än svart vinyl skiva.

Vi gjord massor av tester hos Classic Records och en svart avmagniserad skiva lät lika bra som en klar ofärgad, annars lät den ofärgade bäst.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/08/20 :  01:48:03  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Prova att lägga en svart vinylskiva på en spis med induktiv häll och vrid på värme.
Blir vinylen varm då, kommer jag att erkänna att det kanske ligger något i det.
Jag har inte tillgång till någon induktiv spis.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/20 :  06:43:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Brama har, ska kolla om han vill offra nån gammal platta
Behövs några specialla våglängder eller räcker det att matrialet är magnetiskt ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/20 :  11:09:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det enklaste sättet att bli av med statisk elektricitet är att har en bra jordning både brum och damm motverkas.

Jag har inte hört skivor som har behandlats av Furutechs apparat men skulle gärna men som vanligt så är det löjliga pengar som skall till.

quote:
Vi gjord massor av tester hos Classic Records och en svart avmagniserad skiva lät lika bra som en klar ofärgad, annars lät den ofärgade bäst.

Intressant det du skriver pederb för hittills har de skivor som har varit ofärgade som jag har lyssnat på låtit väldigt dåligt om den nu beror på andra faktorer vet jag inte. Men skivor som är transparenta i olika kulöret tycker jag låter bättre över lag än deras svarta likar. När får vi se Classic Records i transparant vinyl .

När vi ändå pratar om statisk elektricitet när får vi skivor som inte drar till sig damm det borde inte vara så svårt att få till. Jag har en del ryska skivor 60-70 talet som inte alls drar till sig damm visst var de smutsiga när jag köpte dem men efter tvätt var de rena och fina trots mycket exponering drar de inte damm till sig som västerländsk vinyl gör.

Över till dig pederb har du något bra svar till mig.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2008/08/20 :  15:31:59  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Disskusionen påminner om tråden "Bedrägeri eller inte" där det avhandlas kablar och prissättning.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/20 :  18:15:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Disskusionen påminner om tråden "Bedrägeri eller inte" där det avhandlas kablar och prissättning.

Kan bara hålla med det finns saker man undrar hur i ****** de kan ta så svinaktigt betalt för. Men som Povel sjöng " Man kan sälja allt ting med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt" .

Anders

Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2008/08/27 :  10:57:19  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
problemet är att alltför många under sina lektioner i naturvetenskapliga ämnen
A. Sover/lyssnar på mp3 etc och lär sig ingenting
B. Lär sig utantill för provet men förstår knappat något ändå
Detta leder till en omfattande "analfabetism" med avseende på naturvetenskapliga kunskaper och logiskt tänkande.

En utmärkt grogrund för idiotier som:
astrologi
absurda bantningsmetoder, eller "tankegångar" som att om blommor är vackra, så blir mitt hår vackert om shampot har blomextrakt i sig.
fjolligheter om kablar, spikes och avmagnetisering av ickemagnetiska material.

En dammig flaska och ett gammalt årtal på fransk etikett kan säkert förhöja upplevelsen av en vinprovning fast vinet i sig är vad det är i sig. Så visst kan man a kul med att byta diverse komponenter som hobby men låta bättre...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000