HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Snälla, skippa totalt icke-konstruktiva inlägg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/12 :  11:45:24  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det finns dem som har något att säga och de startar en tråd för att behandla ämnet.

Sedan finns det de som har något att tillföra diskussionen och de skriver ett inlägg som alla är glada att läsa.

Regelbundet kommer det även själar som har något att invända och kontrar med något som motsäger ovan inlägg. Det är naturligt, det hör till, det är ju ändå ett diskussionsforum.

Utöver detta så är det oundvikligt att det dyker upp en och en annan hetsporre som inte kan tygla sin irritation och som i sina inlägg använder ett språk som gör att någon av de ovanstående tar illa vid sig.

I det här läget så är det väldigt viktigt att efterföljande inlägg är konstruktiva för att inte tillföra mer syre till den tilltagande "elden" som håller på att ta fart i tråden.

Vad göra?

Jo, innan man skriver ett inlägg, eller om man inte lyckas tygla sig, innan man klickar på submit-knappen, läs igenom inlägget en sista gång och konstatera om det finns något innehåll i inlägget som tillför diskussionen.

quote:
ööö Skojar du?

quote:
De luktar ju http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rol%C3%A4mpninglång väg... illa illa

quote:
Och där försvann den sista gnutta respekt jag hade för Jorma. En bedrift i sig.


Det finns naturligtvis massor med exempel på detta fenomen, nu råkar dessa tre vara de senaste i Swedish Statement-tråden men jag kan i princip ha valt att ta exempel från vilken som helst tråd där diskussionerna blir lite för heta.

Snälla, alla, välj att inte skriva sådana här inlägg. Om dessa inlägg filtreras bort så självdör många provokationer av sig självt så att trådens verkliga ämne och diskussioner kan fortlöpa.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/09/12 19:16:08

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/12 :  12:15:05  Show Profile Send B-200 a Private Message
vilket fick mig att tänka på moderatorkontakt på detta forum. det finns ingen "anmäl denna tåd längt nere"

för det var lite granne äver gränsen av alla i den tråden, det är väl en moderators fix att dona med att tonen hålls över en acceptabel nivå. ;-)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/09/12 12:15:22
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/09/12 :  13:48:54  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
det är väl en moderators fix att dona med att tonen hålls över en acceptabel nivå. ;-)

Fel, det är ALLAS ansvar att se till att tråden hålls på en anständig nivå! En moderator ska helst inte behövas alls. Nu finns det ju tyvärr folk som gör att det behövs moderatorer, men det är inte samma sak som att det ska vara fritt fram att kasta ur sig vad som helst, så märker man om man gått över gränsen om man blir modererad.

Nej, precis som EuphoniC säger: tänk till! Tillför jag något med detta inlägg? Kan det vara olämpligt på nåt sätt?
Detta är ju otroligt grundläggande saker så det känns fånigt att det överhuvudtaget behöver påpekas, men då så ändå är fallet tycker jag det är jättebra att EuphoniC tar upp det. Bra initiativ!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/09/12 :  15:21:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Euphonic och Ayn, ni verkar vara visa män...
Tänk först, handla sedan är ett bra tillvägagångssätt i de flesta fall förutom när det handlar om att rädda livhanken vid en olycka då kanske. Sådana har vi som tur inte här, allvarliga olyckor alltså...

Vad gäller att rapportera trådar så är det inte svårare än att skicka iväg ett PM till lämplig/a moderator/er så tar vi och diskuterar vad som ska göras eller, i enklare fall, agerar direkt. Dock så är det för det mesta någon av oss som ser när det spårar ur, särskilt när det gäller trådar som är uppenbart "brännbara".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000