HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Import från Usa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/07 :  22:15:07  Show Profile Send PeterE a Private Message
Ska kanske fira jul i San diego så då undrar jag om det är några elektronikgrejer man kan köpa billigt där efterssom dollarn är låg.
Har förstått att det där med baslåda är bara att glömma efterssom det är för stort att ta med.
Kablar till hemmabion+ digital kamera kanske är billigt.
Kom gärna med lite förslag så att jag vet vad man kan inhandla.

Edited by - PG Jeppsson on 2006/08/07 22:19:10

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/07 :  22:17:39  Show Profile Send mayro a Private Message


En liten fin corvett cab kanske till nästa finfina sommars nöjesåka då stereon är för het att ha påslagen??

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/07 :  22:20:32  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Flyttade till off-topic

/PGJ



Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/08/08 :  09:12:47  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Definitivt digitalkamera.
Särskilt om du ska ha systemkamera. En åttatusenkronorskamera i sverige kan kosta femochetthalvt eller till och med mindre i staterna.
Handdator om det är intressant. Palm och säkert många andra märken skickar med internationella laddare som passar både i USA och i Europa.
När det gäller kablar så är Monster jättestora (Monsterstora;-)). De har betydligt fler budgetmodeller i USA än i sverige, så jämför modell och pris innan du köper.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/08 :  09:54:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Problemet med Usa är att nätfirmorna gillar inte när man har olika billing o shippingadress.
Tex du vill betala med ditt svenska visakort men skickat till din usaadress..

Priserna i butikerna skiljer inte så där jättemycket från svenska nätbutiker tyvärr.
Dessutom så missar du garantin. För det verkar som att kameratillverkarna inte vill ha en världsgaranti på sina produkter.

O så en sak till det tillkommer salestax på alla priser i butikerna.
Den varierar från delstat till delstat men brukar vara på runt 8-10%

Åtmindstonde var det så här när jag jobbade i Seattle förra året..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/08/08 09:55:52
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/21 :  23:07:28  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jadu bror min kommer att bo i San diego minst 2år & han har även polare där sen tidigare så han borde nog ha koll på läget men jag kan ju kolla ut nån kamera eller nåt.
Kablar & bärbara datorer borde inte heller vara några bekymmer..
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/22 :  07:54:23  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Då borde det ju inte vara några problem.
Är man en där en längre tid så kan man ställa om adressen på kortet så att man får en billigadress i Usa
O då brukar det inte vara några problem att handla via nätet

En sak med datorer som folk missar ibland är att de har ett amerikanskt tangentbord. Alltså inte åäö samt att div andra tecken sitter på lite andra ställen än vad man är van vid
Men accepterar man det så är det inga problem


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/08/22 07:57:27
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/22 :  08:50:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Med tangentbordet är det bara att ställa om tangentbordet till Svenskt, om du kör windoze. Sen är det bara att knappra på som vanligt. Men, du måste ju veta VAR tangenten skulle sitta på ett svensk keyboard. Jag har det problemet hela tiden, eftersom jag har en irländsk laptop, och jag skriver fina å än och ön. :)
Däremot ska man passa sig för franska tangentbord, inte ens qwerty layout, det är seriöst skumt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/22 :  09:02:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Så sant så

Det är bara fram med kniven skrapa bort tecknen o skriva dit de svenska

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:20:14  Show Profile Send PeterE a Private Message
Råkade nyss höra nåt om att det är ganska viktigt vad det är för grafik kort..
Oftast står det väldigt lite om vad det är för grafikminne & sånt.
Hörde att ibland kan det vara integrerade att hela datorn får dela på grafikminnet som sitter på grafik kortet.
Hur ska jag göra för att vara säker på så att det inte är massa integrerade minnen & sånt i en bärbar dator?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:58:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Svaret är: Läs tester. Det är det enda sättet.
www.zdnet.com brukar vara ett bra ställe att börja leta.

Tänk på att om du vill ha en liten laptop med lång batteritid så får man acceptera sämre prestanda. Att grafikkortet får använda delat minne är inte per automatik något dåligt, prestandan blir sämre men batteritiden kanske är längre på den modellen.
Vad prioriterar du?

Det ska sägas att godtycklig modern laptop fungerar om du bara ska surfa och liknande, där spelar inte grafikkortet någon större roll (det kommer ändras när Windows Vista släpps efter fönsterhanteraren då kommer använda grafikkortet mer, men det spelar mindre roll då det knappast någon nu existerande laptop kommer fungera bra med Vista).
Det går att köpa laptops som man kan spela nyare spel på men då talar vi dyra släpbara datorer (ex. Dell XPS modeller), inget man bär med sig någon längre sträcka.

Det man ska hålla koll på är minnet (minst 512 MB, helst 1 GB), batteritid, kvalité på skärm. Om man planerar att skriva mycket så bör man kolla så att man trivs med tangentbordet också.

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/09/12 :  20:02:17  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag ska bara ha en alltiallo dator som jag kan ha med mig lite överallt.
spelar inte så himla mycket.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000