Author |
Topic |
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 00:56:16
|
Läkarsprit? Typ 98% ? Om den finns på Apotket så gissar jag att du behöver Recept för den.. Duger det inte med IPA ? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 01:11:39
|
quote: Var köper man läkarsprit?
Kontakter är det man skall ha
Tänk bara på att om ni använder "labbsprit"quote: 1825-001 Etanol 99, 5% 1 liter (Glasflaska) abs f UN1170 40,00 kr
så har den svårt att blanda sig med vatten Tänk på det innan ni provsmakar blandningen Låt stå en dag eller två
Kanske finsprit 95% är mer lagom
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2006/10/18 01:17:44 |
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 20:33:34
|
99,5% ska man nog undvika, där kan ha tillsatts otäcka ämnen för att få bort det sista vattnet som man inte får bort vid enbart destillation.
Man ska inte ha mer än 20 % alkohol i, eftersom den tar bort mjukgöraren i skivan. |
Vituð ér enn, eða hvað? |
Edited by - Egill on 2006/10/18 20:36:47 |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 20:57:08
|
"Isopropylalkohol för tekniskt bruk" är den smaskigaste Isopropanolen som Apoteket säljer. Det var en hel massa procent i den vill jag minnas.
Länk till Apoteket
Lång länk fixad /Z |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 21:40:26
|
Och NEJ! flaskorna är inte mina
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 22:56:06
|
Hittat nånstans att förgasarsprit som finns på bensinmacken ska innehålla minst 95% Isopropylalkohol och fungera utmärkt för rengöringen.
Finns det något som talar emot? |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 23:17:20
|
quote: Finns det något som talar emot?
Ja, det enkla faktumet att det är helt fritt att köpa rent Isopropanol på Apoteket. Det används till bl a rengöring. Det kan/ska man inte dricka!! All alkohol kan man inte dricka - t ex kan man bli blind om man dricker Metanol = Träsprit. Det man dricker heter egentligen Etanol (= Etylalkohol), som nog alla vet... |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 23:25:11
|
quote: Ja, det enkla faktumet att det är helt fritt att köpa rent Isopropanol på Apoteket.
Prisskillnaden är ju rätt stor mellan OK och Apoteket, så bättre orsak behövs. |
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 23:37:09
|
quote: bättre orsak behövs
Ja, vad sägs om att man inte vet vad de andra 5% är för något. Man kan inte bara utgå från att det är vatten... Vet du ? Kanske är det kräkmedel eller ngt annat mysko.... Och är det så kul att få på vinylskivorna ? |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 23:41:05
|
quote: 99,5% ska man nog undvika, där kan ha tillsatts otäcka ämnen för att få bort det sista vattnet
Ja, jag tror mig minnas att det är bensen (cancerframkallande) från min tid då jag läste kemi på LTH... |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 23:41:33
|
quote: Ja, vad sägs om att man inte vet vad de andra 5% är för något. Man kan inte bara utgå från att det är vatten... Vet du ?
Ställde frågan högre upp, vad som talar emot.
quote: Hittat nånstans att förgasarsprit som finns på bensinmacken ska innehålla minst 95% Isopropylalkohol och fungera utmärkt för rengöringen.
Finns det något som talar emot?
Bland 4000 eller hur många medlemmar det nu är på HF kanske någon vet vad som förgasarsprit innehåller, och om det går lika bra eller inte alls är lämpligt att användas och varför.
Och det vi dricker heter hembränt varken mer el mindre. |
|
Edited by - mangew on 2006/10/18 23:42:22 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 23:48:28
|
Vad är det för prisskillnad Mange, för annars skulle du väl ha gjort som de flesta i liknande trådar har rekommenterat... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 23:51:39
|
quote: Vad är det för prisskillnad Mange, för annars skulle du väl ha gjort som de flesta i liknande trådar har rekommenterat...
100ml 46:- på apoteket 1L för under hundringen på OK.
|
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 23:53:27
|
quote: Ställde frågan högre upp, vad som talar emot
mangew:
Jag vill inte argumentera emot dig, utan bara förtydliga vad som talar emot det FÖR MIG...
...jo, bara (den starka) misstanken att andra ämnen än ren Isopropanol finns i flaskan. Och då menar jag inte vatten.
Som jämförande exempel står det inte på deklarationen för 99,5 %-ig etanol att den innehåller (åtminstone spår av ) bensen, men bensen tillsätts för att alkoholhalten vid destillationen ska kunna komma över 96% som ju annars är gränsen för t ex hembränt, som du kanske vet... |
Edited by - ulfsan on 2006/10/18 23:54:46 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 00:47:34
|
IPA bör gå att få tag på, på andra ställen än Apoteket,, om man hör sig för lite... |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 00:47:48
|
Har just läst lite i "Vi skogsägare" då jag sökte på förgasarsprit. Den är nog inte att rekommendera då den sägs förstöra membran och annat gummi. Risken är väl att även vinyl skadas? |
J. Ullberg |
|
|
Topic |
|