HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Beg LP12 set up?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/09/03 :  10:04:06  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Är sugen på en beg Linn LP12a. Har läst en del och det verkar som om det skall till en erfaren Linn-handlare för att justera in den för att den skall låta bra. Hur svårt är det egentligen? Finns det någon i Malmö-trakten som är duktig på LP12an? Annars är väl den närmaste på tonläget i Göteborg och det är ju lite långt bort.

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/09/03 :  11:26:07  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Vet man hur man skall göra så är det inte svårt. Inget bra svar.

På nätet så finns det tips på hur du skall ställa in spelaren.

Det som är viktigt är att allt är åtskruvat ordentligt utan att dra sönder gängor. Inget skall vara löst och vibrera.

Fjädrarna för bouncen skall justeras så att tallriken inte rör sig i horisontalled. Se på nätet.

En känslig del är åtdragningen av motorn. Dras den för hårt blir det hårt ljud. Dras den för löst blir det luddigt ljud. Det hörs tydligt.
Lutningen på motorn påverkar rotationshastigheten, så här beövs ett stroboskop.

Enklast är att låta någon kunnig ställa in spelaren trots allt.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/09/03 :  11:31:24  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Det är nog ingen bra idé att ge sig på att justera in en tolva utan att veta riktigt vad man gör. Kolla om inte Anders på Tonläget har vägarna förbi Malmö ändå nån dag...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/09/03 :  12:15:35  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Har du skaffat en beg LP12, så passa på och byt fjädrar och bussingar i samband med justering. Statusen på dessa kan vara osäker på en beg spelare.
Det kostar så lite extra. Anders gjorde detta på min vid justeringen.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/09/07 :  07:25:38  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Det är inte särskilt svårt att ställa in gunget, lite tålamod, två pallar och systematik. Det finns bra beskrivningar på nätet, http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/linn/tlp12faq.html#armFAQ t ex.
Jag tänkte snart sälja min LP12, men utan tonaarm. Vill du veta mer får du gärna PM:a mig.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2006/09/08 :  08:03:06  Show Profile Send erik a Private Message  Reply
Bouncen är inte det mest kritiska.
Allt lagomt åtdraget samt allt i våg är betydligt mer väsentligt. Motoråtdragning skall lyssnas fram. Ta alltid av armen vid byte av PU. Att själv ge sig på en tolva utan förkunskaper kommer garanterat att resultera i att prestandan blir medioker jämfört med vad den kan bli. Väl värt att låta en handlare göra det. Tyvärr en av nackdelarna med LP 12 men väl värt besväret.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000