HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nordost vs Audioquest
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/08/26 :  21:08:41  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
Tjenis!

sitter i valet och kvalet och byta ut min Suåpra 3.4s ply kabel mot ngt annat och har fått höra att nordost 2 flat skall vara ett bra val (i ungefär samma prisklass också) för just ljud i hembio.. då jag letar efter högtalarkabel

Står lite i valet och kvalet mellan Nordost 2 flat samt Audioquest Type 4...
Har hört lite små gott från båda.. men om ngn lyssnat på dessa eller ngn av dem och kan dela med sig lite info. vore detta toppen..
Kanske finns det rent av ett märke runt 90-100 kr/m (ej över detta pris då jag behöver några meter kabel för att täcka alla högtalarna) som kan vara ypperlig att ha i en hembio anläggning..
Anläggnignen kör endast film inget 2-kanal...

Hoppas på lite tips från er som kan tänkas läsa det här inlägget.. då det många ggr är svårt att lyssna sig till kablar (reseavstånd, slut i butik osv.) gör att jag får försöka lista ut en tänkbar kabel med hjälp av folket i forumen



/Henke

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2006/08/26 21:09:21

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/30 :  07:33:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ärligt så funkar Supra 3.4 rätt trevligt till hemmabio. Men vill du ändra ljudet något så är de två du föreslagit kandidater till just det. På rak arm så föreslår jag Nordosten, då den är väldigt behändig och "lättgömd". Vilken som kommer göra succé ljudmässigt i en 5.1 uppsättning är värre att sia om.

/M
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/08/30 :  10:53:38  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
mm..
Nordosten e juh smidig som få och har fått bra beytg också.. e bara så jäkla typiskt att sån här "löp meter" kabel är svårt att faktistk kunna lyssna till då många inte gärna klipper till några meter för att man ska få ta med sig hem o lyssna själv *haha*

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/08/30 :  20:23:15  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Audioquest gör bra och prisvärda kablar redan i deras lägre prisklasser.
Nordost blir bra först i dyra prisklasser, typ gamla Red Dawn och uppåt.
IMHO.

Så om du ska byta skaffa Audioquest.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/30 :  20:51:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Du kan mycket väl ha rätt Manga X. KryssKungen kan säkert sitta nöjd med mången kabel. Nordosten tyckte jag verkade praktisk då den inte är så svårgömd som AQ. Men det kanske inte var tanken.

I Hifi&Musik nr5 Maj 2003 var ett litet större test på högt.kablage på löp-meter. Mycket trevlig läsning för nyfiken kabeldragare. Där finns ett lite bredare spektrum av generella lyssningsintryck. Skall du på Arken-mässan om nån vecka så kan du säkert hugga gamla nummer där. I annat fall kan du beställa gamla nr på deras hemsida.

/M



Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/09/01 :  21:52:01  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Först och främst, varför vill du byta??
Supra Ply 3.4/S är en av dom absoulut bästa kablarna i den prisklassen om du inte har både förstärkare och högtalare med ljus karaktär vill säga. Men det lär ju mer eller mindre kvítta i ett system för huvudsakligen film. Lägg pengarna på filmer istället.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/09/07 :  12:42:48  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Jag hade nog inte heller bytt ut Supran i första taget. Speciellt inte om du tänker röra dig kvar i samma prisklass. Jag har själv ägt Ply och det är en jättebra och prisvärd kabel. Sitter nu med Nordost Blue Heaven rakt igenom och det låter hur bra som helst, men man kan ju fundera över huruvida det är värt pengarna eller ej. Någon stor förbättring tror jag inte att du får. Eventuellt kan det låta lite annorlunda, men jag tycker att det är en för stor chansning från din sida ifall du inte har möjlighet att prova innan köp. Kablar är mer än något annat en stor fråga om matchning tycker jag.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/09/07 :  22:31:48  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
mjo ni måhända har rätt.. men jag tycker ljudet e så jäkla stickigt med supran.. visserliegn låter den bättre i hembio än 2 kanal där den åkte ut med råge fort! usch!

det trista är juh att det e jäkla svårto testa kablar som e på löpmeter då få e villiga o lixom låna ut sådan kabel..

Har hört att nordoten ska ha ett jäkla bra mellanregister och där e det minsann mkt ljud i film idag =)

nåväl..det e svårt.. sitter med Infinity BEta serien i bioanläggningen
c360 center, beta 20 som frontar samt bak då
inga golvare pga utrymmesbrist

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/09/12 :  12:51:46  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
quote:
men jag tycker ljudet e så jäkla stickigt med supran

Är det så illa tror jag du borde börja rota i någon annan ände än kablarna... Hur har du det med rummet? Är det fixat på något vis avseende akustiska egenskaper?

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000