HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Sub till bakhögtalarna
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/08/20 :  10:38:16  Show Profile Send Jens1966 a Private Message  Reply

Hej,

Någon som vet hur man skall gå tillväga för att koppla in en sub via lågnivå till bakhögtalarna?

Jag vill ej använda .1-utgången då jag verkligen vill ha den separerade signalen till bakhögtalarna. Vill helst ej använda högnivåingången på sub:en utan det inbyggda slutsteget.

Jens

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/08/20 :  11:54:37  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
men .1 är ju en egen separerad kanal.
Bara att koppla in och köra.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/08/20 :  12:44:12  Show Profile Send Jens1966 a Private Message  Reply
Jo, men vilken information går igenom .1? Jag vill enbart ha bassignalerna som är till bakhögtalarna till sub:en

Jens
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/20 :  12:50:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om du kör bakkanalen som Large o kopplar högnivån in i suben (som till 99% av alla subar driver slutsteget efter signalen har sänkts) o sen kopplar från subens högnivå ut till bakkanalerna så fungerar det.

Men som Ryst skriver så är det inte mycket mening med det för den lilla mängd subbas som finns i mixen i bakkanalerna tas ju av 0.1..

Du kommer antagligen även få bekymmer med fasen mellan 0.1 suben o bakkanals suben om dom står framför o bakom lyssningsposition.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/20 :  13:37:10  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Skrota idén :-)

Just subbasljud existerar inte i de kanalerna eftersom basljud är omnidirektionellt (man kan inte avgöra var det kommer ifrån, riktningsbestämma det) så skickas basljud till .1 kanalen. Detta är för att man vet att köparen inte vill ha stora burkar uppe på väggarna. Sök efter specarna på dolby digital/dts så ser du

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/08/20 :  15:35:15  Show Profile Send Jens1966 a Private Message  Reply
Hej,

Tack för er feedback.

Fullt medveten om att subbasljud är riktningsokänsligt, men själv tycker jag inte att det är så kristallklart som teorin säger.
Använder inte i nuläget .1-utgången till någon sub då mina frontar är fullt kapabla att sköta detta själva.

ryst: Min grundide är att jag vill ha enbart "rätt" bassignal till bakhögtalarna. Därför mitt ifrågasättande till att använda .1-utgången till bakhögtalarna

kaffekoppen: menar du att subbas-signalerna som egentligen skall till bakhögtalarna är "omdirigerade" till .1-utgången?

johan.björklund: medveten om din variant med att dra högnivå till sub:en osv...men menar du att 99% av sub:arna ändå använder det inbyggda slutsteget? Var nytt för mig...

Jens
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/20 :  15:49:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
johan.björklund: medveten om din variant med att dra högnivå till sub:en osv...men menar du att 99% av sub:arna ändå använder det inbyggda slutsteget? Var nytt för mig...


Har du en sub med inbyggtslutsteg o du har både låg/högnivå in så är det så , jag tror inte att det finns ett enda märke som går förbi slutsteget om man kör högnivå in

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/20 :  16:17:34  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Det ligger inte direkt några subbastoner alls i bakkanalsljudet... testa med att ha ett par fullrange som bakhögtalare så märker du

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/20 :  16:21:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Där håller jag inte med
Jag hade golvare runt om innan o det ger en helt annan dimension än med stativare. Men den riktiga lågbasen finns inte där men klangmässigt så låter det bättre med golvare bak om man har golvare fram.

Därför kör man med stativare runt om så slipper man det problemet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/20 :  16:41:07  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Just det som är poängen.. det finns inte LÅGBAS spom är just det man har en subb till ;-)

Dessutom så skall ju souuroundljudet skapa ett ljudfält inte bara i lågbasen utan på ett sådan sätt att man "hör" hur helikoptern flyger över en där man sitter... spridningen är viktigare än den absoluta lågbasen.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/20 :  16:43:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du har så rätt så


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/09/05 :  10:46:51  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Visst är det mycket mindre lågbas i bakhögtalarna, men i en hel del filmer och en del DVD-Audio finns det ner till 30Hz.

När det gäller högnivå/slutsteg i subben håller jag med JB, det är mer än 99% som använder slutsteget om signalen kommer in via högnivå.

Men det är inte helt "fel" att sända ut .1 till en bakre sub. Har man två sub är det rekommenderade att ha en vänster- och en höger-sub, men på min Meridian behöver dessa då vara "matchade". Nu är inte mina det, en ska ha vanlig analog signal in och en annan digital via koax. Då är enda alternativet att ha subbarna som "Front Centre" och "Rear Centre". Sätter man (som test) alla högtalare (inklusive sina stora frontar) som Small så kommer förstegets Bass Management att sända .1-signalen + basen till frontarna (under delningsfrekvensen) till "Front Sub" medan bakre subben får endast bas som skulle gå till bakhögtalarna.

Med den kopplingen märker man att det faktiskt finns en hel del bas till bakhögtalarna på en del skivor. Men jag skulle hellre ha att LFE också skickades till bakre subben, meningen med att ha två subbar är ju ofta att (i ett "svårt" rum) göra basen jämnare i de olika lyssningspositionerna.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2006/09/07 :  19:32:13  Show Profile Send mikaels a Private Message  Reply
Alla fem kanaler i ett 5.1-system är specade 20-20000 Hz, så det kan mycket väl finnas lågbas även i bakkanalena 8liksom i centern), om det sen gör det är en annan femma. Saving Private Ryan är väl ett hett tips att prova, den har mycket ljud i alla kanaler, och det finns en del musik med fullfrekevens runt om också. Jag har dock aldrig sett nån receiver som har en separat sub-lågnivåutgång just för de kanalerna, utan sätter man dem som small kommer signalen i subutgången tillsammans med LFE och andra kanaler satta till small. Tanken är ju att eftersom basen är svår att rktningsbestämma spelar det ingen roll. Vill man ha en sub separat för just bakkanalerna är det högnivå som gäller, såvitt jag förstår.

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/07 :  21:35:29  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Jag förstår inte riktigt varför du vill ha sub till bakhögtalarna, kan du förklara igen?
Men låt säga att man plcerar en sub bakom och en framför lyssningspossition. Sedan låter man signalen panorara mellan dessa två subbor med lite olika frekvens som dock är lågpassfiltrerad vid 80Hz...
Nu kommer du att höra ett muller som rör sig i rummet, men inte nödvändigtvis framåt och bakåt. Eftersom örat inte kan riktningsbestämma lågfrekvent ljud använder hjärnan högre frekvenser som "riktningshjälp" för lågfrekvent ljud. I det här fallet finns det inga toner som man kan riktningsbestämma, men därimot finns det resonanser och övertoner. Dessa hörs från något håll, men beroende på rummets uformning så reflekteras inte två olika reflexer likadant. Därför kan du uppfatta att du hör 50Hz från främre subben, 60Hz från främre högra hörnet och 70 Hz från bakre vänstra hörnet...om du har rejäl otur.

Basen i de bakre högtalarna ska altså skäras vid lämplig frekvens och skickas till .1-kanalen, sedan kommer ändå bas-ljudet låta som det kommer från bakhögtalarna eftersom riktningsljudet fortfarande finns kvar i den ofiltrerade signalen, som ju i det här fallet kommer från bakhögtalarna.

Bidde det mer eller mindre krångligt?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/09/09 :  20:26:36  Show Profile Send Jens1966 a Private Message  Reply
Hej,

Det har visst kommit in några fler svar och eftersom jag startade tråden så får jag svara "bubben".

Följande förutsättningar råder:

- Jag har fronthögtalare som fullt klarar av hela frekvensgången, alltså inget behov av sub som stöd för dessa.
- Jag har små bakhögtalare som på intet sätt klarar hela frekvensgången, dessa behöver stöd av en sub.
-Själv delar jag inte fullt ut teorin ang riktningsbestämning av låga frekvenser och jag vill att "rätt" signal går till denna sub.

Av de svar jag fått är min slutsats att jag drar högnivå till sub:en och sedan vidare till bakhögtalarna, eftersom enl uppgift 99% av sub:arna använder inbyggt slutsteg även med denna koppling.

Någon som kan upplysa mig om var .1-signalen kommer ifrån? Är det en blandning av samtliga 5 kanaler eller är det den signal som i vanliga fall går till frontarna?

Jens
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/09/09 :  21:30:34  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
Jens1966: .1-signalen är en egen kanal så att dina frontar klarar av att hantera hela frekvensregistret är egentligen inte relevant då .1-ljudet inte är tänkt att skickas till dina frontar då de har fullt upp med att klara av sina egna lågfrekventa ljud.



SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/09 :  22:37:10  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Okej, om du inte litar på att du inte kan riktningsbestämma basljud så är väl bästa alternativet att koppla en sub med lågnivå till sub-utgången på förstärkaren och välja de främre högtalarna utan delning till subben, de bakre med delning till subben, och LFE-kanalen till subben.
Men var ska du placera subben?
Enligt din teori så ska du då placera den vid dina bakre högtalare...hoppas de inte är takmonterade.
Förresten borde du väl i så fall ha minst två subbar eftersom anledningen till att man bara har en i de flesta fall är för att man inte hör riktningen på basljuden.

Men OM dina fronthögtalare nu klarar av basljuden så som du förväntar dig, så behöver du igentligen ingen sub...ställ bara delningen på de bakre högtalarna och skicka allt basljud till frontarna.
Det blir inte bara enklast, det är billigast också.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/09/09 :  23:04:36  Show Profile Send Jens1966 a Private Message  Reply
Hej,

joakim99: Jag uttryckte mig nog lite klumpigt ang .1-kanalen. Jag har alltid förstått det som så att .1-kanalen används då frontarna inte klarar av lågfrekvent återgivning och att den därmed har en ursprunglig hemvist i dessa kanaler. Om det är en ren baskanal, utan egentligt ursprung, blir ju .1-kanalen en blandning av alla 5, eller?

bubben: Efter att ha haft möjligheten att lyssna på en anläggning med sub till bakhögtalarna blev jag övertygat om att jag saknar en sådan, tilläggas skall att frontarna inte på något sätt har några problem att prestera lågfrekvent återgivning med tryck. Självklart skulle jag vilja ha två stycken, en per kanal, men jag får nog börja att testa med en, och självklart har jag ej mina bakhögtalare i taket!


Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/10 :  00:23:59  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Gör som bubben säger nu. Han har rätt.

Om du fortfarande inte köper detta med rikningsbestämning av låga frekvenser (tog ett tag för mig också) så tänk på detta: Säg att det skulle komma ett ljud sammansatt av olika frekvenser både låga (under 80Hz) och höga frekvenser. Hur tror du att ljudet uppfattas? Som ett ljud som kommer från samma håll som de höga frekvenserna eller som två ljud, ett lågfrekvent ljud som kommer från subben och ett högfrekvent som kommer bakifrån? Örat bestämmer riktning främst genom att lokalisera de höga frekvenserna eftersom det är betydligt svårare att lokalistera låga frekvenser. Särskillt i ett normalstort vardagsrum med normala rumsresonanser. Där hjälper nämligen hela rummet till att förstärka basen så den djupbasen du hör kommer i praktiken från hela rummet nästan samtidigt. Hela rummet + subben är som en enda bashögtalare och samverkar. Det blir därför ännu svårare att lokalisera låga frekvenser än tex utomhus där man kan hjälpligt lokalisera frekvenser ner till ca 50Hz. I ett rum handlar det snarare om >80Hz.

Det är tom en nackdel att använda en separat subwoofer till bakkanalen eftersom den kommer att låta olikt den främre basen pga den skilda placeringen i rummet. Den kommer att exitera rummet resonanser på ett helt annat sätt än basen från frontarna. Så hur totalbasen återges i rummet både vad gäller frontkanalernas ljud och bakkanalernas ljud kommer att vara beroende av om det kommer bas från frontkanalerna och bakkanalerna samtidigt eller bara ur en av dessa. Bakkanalernas basljud kommer alltså att ändra hur fronkanalernas basljud återges!

Så det bästa är att återge all bas genom samma system, i ditt fall dina fronthögtalare.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/10 :  10:43:45  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Jag ville inte verka elak med att fråga om du har placerat bakhögtalarna i taket, jag har själv ett par av mina placerade så.

Man kan välja om man vill ha .1-kanalen som komplement till alla högtalarna eller bara till LFE-kanalen. Så det finns en separat signal som skickas genom subutgången, men den har begränsat omfång till 120Hz.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000