HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Matta eller inte matta ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/26 :  14:37:52  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Jag har en glasskivtallrik och på den har jag haft en ganska tjock kolmatta. När jag bytte pickup behövde jag sänka armen lite, men eftersom den inte är justerbar i höjd så bytte jag till en tunnare kolmatta.
Resultatet blev att jag upplevde en märkbar ljudförbättring. Något lite mer delaljrikt, men framför allt en mer 2 och 3 dimensionell ljudbild.

Nu har jag tagit bort mattan helt och hållet och lägger skivan direkt på glastallriken.
Jag fick ytterligare en nyans bättre av vad jag beskrev ovan, men min fråga till er är då om detta är fel eller rätt. Jag har inga problem med statiska ljud.
Att jag behövde sänkningen är ju klart, är det negativt att inte ha en matta emellan.
Givetvis har jag en klämpuck.

Cg

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/08/27 :  09:59:08  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Låter det bättre är det väl inte fel.
Men om du känner att ljudet blir lite resonant med vissa skivar kan du prova med en tunn filtmatta.
tips: vadmals-tyg av ulle från tygaffären
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/27 :  18:00:29  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Tack för tipset, det bygger ju inte mycket men kanske ger den dämpning som behövs.
Jag har inte kunnat höra någon resonans än, men jag har bara lyssant på två skivor än.

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/27 :  18:10:11  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag har glastallrik (rega p25) och använder regas filtmatta, fungerar fin fint supernöjd faktiskt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000