HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Svajiga vinylskivor...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/08/22 :  21:50:26  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Har köpt mig några nya vinylskivor vilket knappt har gått att lyssna till. Man tror att det ska vara av god kvalitet men inte då. Skivorna svajar så pass att det är olyssningsbart. Trodde först att det var något fel på skivspelaren tills jag tror mig kommit på att de inte är centrerade vilket gör att pickuppen svajar.

Undrar om det är fler som har upplevt det här, speciellt från märket "Lost highway" med t.ex. Ryan Adams och Johnny Cash? Kan tillägga att det står att det är "Audiophile pressing".

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/08/28 :  12:04:16  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Tråkigt
Jag kann lägga till att jag kanske har bara en handfull skivor som är så bra centrerade att det inte går att se när dom kör. Men oftast hörs inget ju svaj.

Kann du inte lämmna tillbaka dom och få nya? Säljaren kann väl knappast hävda att DU åstedkommit felet.
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2006/08/30 :  02:25:19  Show Profile Send Dan.P a Private Message  Reply
Har en bekant som limmade igen hålet och borrade om skivorna med ett väldigt bra resultat.

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/08/31 :  11:19:50  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Skivans hål uppstår vid pressningen. Centreringsfel är inte ovanligt och vissa pressar är mer besvärliga än andra, i synnerhet att få B-sidan centrerad i förhållande till hålet och A-sidan. Det beror på att det som kallas "face-plate" i pressen måste "flyta" d.v.s. inte ha en fast styrning eftersom värmeskillnaderna mellan 35 och 130 grader, vid pressningen skapar stor utvidgning hos faceplate. A-sidans faceplate är referens så där bör det inte vara problem om pressmatrisen är riktigt centrerad.

Problemen uppstår ofta då man försöker tillverka "High End" skivor med tjockare vinyl. Skivans profil är dimensionerad för en bestämd tjocklek, avviker man från standaren måste en profil utvecklas. Samtidigt är det svårt att få en större "puck" den vinylmassa som läggs i pressen att ligga så att inte matriserna och faceplates föskjuts.

Att "borra" nytt hål hjälpr nog inte efersom centreringe är olika på A och B sidan. Sveriges Radio använder en liten centrumpinne på skivtallriken (ca 6 mm) och centrerar skivorna för hand innan de låses med en skivtyngd.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2007/07/27 :  17:40:01  Show Profile Send aplodon a Private Message  Reply
Bo Hansson sade:
quote:
"Att "borra" nytt hål hjälpr nog inte efersom centreringe är olika på A och B sidan. Sveriges Radio använder en liten centrumpinne på skivtallriken (ca 6 mm) och centrerar skivorna för hand innan de låses med en skivtyngd."


Man borde kunna borra upp hålet till större diameter för att på så sätt kunna justera skivorna i sidled. Det blir ju samma effekt som med en tunnare centrumpinne, alltså att man kan centrera A- resp. B-sidan oberoende av varandra.
Kanske kan man göra någon markering på skivan för att kunna centrera spåren något så när utan att behöva mäta och dona varje gång man skall spela skivan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/27 :  18:13:05  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Sveriges Radio använder en liten centrumpinne på skivtallriken (ca 6 mm) och centrerar skivorna för hand innan de låses med en skivtyngd.

Jag har själv en sådan skivspelare som jag köpte för tjugo år sedan från från radion. Det var på den tiden då cd-skivan började att vinna mark. Det är ändå lite fnuligt att centrera en skivan på Technics skivspelaren men det går. Jag är inte säker men jag tror faktiskt inte att radions tidigare skivspelare som var tillverkade av EMT hade den här finessen med liten centrumpinne. Men dom gamla EMT spelarna hade ändå den där konen för att låsa fast skivan mot tallriken. Sedan kunde man vända på konen när man ville spela en 17cm´s singel eller EP med stort hål.

Edited by - gcs on 2007/07/27 18:14:46
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/07/31 :  00:42:50  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag använder helt enkelt en brotsch och förstorar hålet på skivor som är störande ocenterade, knuffar den i läge på skivtallriken och låser med en bra skivklämma med skruvchuck, t.ex. Michell.
Ta det varligt med brotschen, hålet blir lätt onödigt stort.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2007/08/08 :  00:18:50  Show Profile Send aplodon a Private Message  Reply
Vad tusan är en brotsch?

Går det inte bra med en borr?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/08/09 :  07:59:35  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Det är en typ "borr" som är väldig exakt i måttet och som skär en mycket fin yta. Kan användas bl.a till att göre lagerbussninger.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/08/11 :  18:23:49  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Clas Ohlsson hade tidigare en brotsch liknande denna http://www.skanehobby.se/images/18mq5005.jpg
fast den var helt konisk 3-14 mm, hade nr. 20-1671 och kostade 98 kr.
Mycket praktisk när man modifierar apparatlådor mm. förutom att vidga centrumhålet i skivor.
Tyvärr har jag inte hittat någon som säljer en exakt motsvarighet för närvarande.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000