HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Rör - Riaa ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/18 :  21:42:13  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Vad finns det för rör-riaa där rören är synliga?

Jag såg ett Ming da som verkade trevligt, men på nätet har man klagat på missljud och moddat en hel del.
Därför undrar jag om ni på forumet kan ge tips på andra trevliga alternativ.

Bifoga gärna en bilder.

Cg

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/08/18 :  22:42:18  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Music Hall Bellari. Billigt och trevligt. Och med ett sött rör på toppen.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/18 :  23:58:04  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Jag har ett Vincent idag och har provat ett Sentec p9, som ju var ett lyft.
Mitt mål är ett rör riaa som ialla fall överträffar Sentec.

Tack Blue! Du har möjligen inte någon erfarenhet av Bellari'an.

Om någon annan har fler alternativ, nytt eller äldre, så kom igen

Cg

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/08/19 :  00:21:22  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Blue;
För ögonblicket tar jag inte in "Bellari" på grund av att den blir för dyr. Jag hade lagt priset max 2.800:- och tyvärr kan Roy Hall inte leverera till det priset för tillfället ... så vi får tyvärr avvakta!
// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2006/08/19 :  09:25:55  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Pro-ject tube box II

http://project-audio.com/main.php?prod=tubebox&cat=accessories&lang=en
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:58:42  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Måste rören synas?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/08/19 :  17:16:01  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Jag har hittat detta Riaa på Ebay, verkar intressant och kostar inte så mycket:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220017053365&sspagename=ADME:B:AAQ:DE:1

Har varit i kontakt med säljaren som verkar srvicevänlig och skickat denna bild av insidan också:


Vill gärna veta vad som kan anses om detta riaa?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/19 :  21:41:02  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Tack Jan !
Det ser bra ut, nu skall jag kolla priser på nätet.

Kan du ge något utlåtande om vad det presterar?

Mvh
Cg

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/19 :  21:47:37  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Hej Per !

Målet är att rören skall synas för att passa in i anläggningen.
Alla burkar har synliga rör utom vinylspelaren.
Jag är lite svag för rör som glöder vackert

Fast "vanliga" riaa med lite bättre prestanda är ju intressanta som ett alternativ om det tar tid att hitta det jag söker

Mvh
Cg

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/20 :  16:56:19  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Nu behöver jag mer råd !
Det verkar som det är få som har åsikter om rör-riaa, även om det säkert finns mycket kunnande.
Finns det något gör att rör inte är optimalt, även om anläggningen i övrigt har rör ??

Jag har hittat 5 rör riaa som ser ut att vara prismässigt intressanta.
De tre första har blottade rör, men de andra 2 är intressanta.

Kan någon dela med sig av erfarenheter av de här modellerna, eller tipsa om annat av intresse.
Om någon vet var man kan hitta någon godbit begagnad är det ju inte fel.

Audion Premier Phono Stage
Pro-Ject Tube Box SE
Pro-ject tube box II

Lehmann Black Cube SE
Lehmann Black Cube Phono Preamp

Cg

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/20 :  17:11:25  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Jag läste tråden "Rörbestyckat RIAA eller försteg med bra inbyggt?", och det verkar som man måste bygga själv för att få ett bra?

(Kanske jag inte nämnt att det är MM jag behöver )

Är det någon som byggt ett ?


"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/20 :  17:13:11  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Jag läste tråden "Rörbestyckat RIAA eller försteg med bra inbyggt?", och det verkar som man måste bygga själv för att få ett bra?

(Kanske jag inte nämnt att det är MM jag behöver )

Är det någon som byggt ett ?


"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/20 :  17:30:36  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
När jag var på jakt efter RIAA så nämndes det att det inte är 100% optimalt att köra rör i dessa pga att det är hög förstärkning vilket innebär att det är svårt att få dem tysta. Hög risk att det brusar en del, speciellt MC i så fall antar jag. Vet dock inte hur det är med den saken i praktiken, ibland får man ju svart efter sortiment hos affären man handlar i om man säger så ;-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/20 :  19:20:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det stämmer att rör brusar mer, men det går att få tillräckligt tyst. Jag har hört flera riaa-steg
som är exempel på det. MC kör man lämpligen via en bra step up-transformator in i sitt rör-riaa.
(En step up kan göra nytta ändå, t.ex har jag hört en step up lyfta ett Lehmanriaa en bra bit i
ljudkvalitet. Det var betydligt bättre med step up och MM-läge än bara MC-läge utan step up.
Nackdelen är att det kostar en hel del med en bra step up.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/20 :  20:28:06  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Om jag förstår dej rätt Bernt så skulle man alltså klara sig utan step-up för MM.
De rör riaa som har låtit bra, är det byggda eller färdigköpta.
Eller färdigköpta och moddade?

Dr. Nope, vad blev det för riaa för din del?

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/20 :  20:28:59  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Om jag förstår dej rätt Bernt så skulle man alltså klara sig utan step-up för MM.
De rör riaa som har låtit bra, är det byggda eller färdigköpta.
Eller färdigköpta och moddade?

Dr. Nope, vad blev det för riaa för din del?

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/20 :  20:52:23  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Ett från Harmony design. Köpt pga balanserade utgångar (som jag givetvis inte använder mer pga hifi-racket inte är djupt nog för inkoppling i förstärkaren *suck*). Lite nyfiken på rör jag också, funderar på att uppgradera. Men just nu har vi uppgraderingstankar på RIAA, förstärkare, CD eller högtalare, så lite jobbigt :-D Tycker det låter bra, men svårt att säga något eftersom jag inte lyssnat på något annat.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/20 :  23:57:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Om jag förstår dej rätt Bernt så skulle man alltså klara sig utan step-up för MM.
Ja, det är riktigt. Men MM spelar inte i samma division som riktigt bra MC-pickuper.
quote:
De rör riaa som har låtit bra, är det byggda eller färdigköpta.
Eller färdigköpta och moddade?
De rör-riaan jag hört med lägst brus är dels Audio Research PH5, dels Lenn Arts riaa som är hembyggt enligt Allen Wrights schema. ( www.vacuumstate.com ) Båda är hybrider, dvs de har J-fetar på ingången.
Audio Research PH5: http://www.hififorum.nu/artiklar/AudioresearchPH5/1.htm
Lenn Arts riaa: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43299

Men om de låter bättre för att de har lågt brus vet jag inte direkt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/08/21 :  12:38:00  Show Profile Send Egill a Private Message  Reply
Lehman Black cube har väl inga rör?

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/21 :  13:25:47  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Kan man köpa Lenn Arts riaa? Snuskigt vackert, men ser dyrt ut enbart från komponenterna.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/21 :  23:52:42  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Hej Bernt !Jag är medveten om att MC måste bli mitt nästa steg vad det lider, men för tillfället försöker jag göra det bästa av det jag haft råd med hittills.
Jag är i träningsstadiet så att säga, och när kassan tillåter vill jag veta exakt vad jag skall ha.

Dr. Nope's inlägg håller jag med om. Vad kan prislappen på ett sådant bygge vara.

Egill
Jag var nog lite oklar i mitt inlägg. De 3 första är rör riaa som jag hittat och de andra 2 är "vanliga" riaa. Tyckte bara att de lät intressanta

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/08/22 :  10:00:01  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Cg, du kan lugnt satsa på en Bellari eller en Project, nästan alla RIAA är byggda efter samma mall och är snarlikt uppbyggda.
De går att uppgradera med andra komponenter när du är mogen för det.
Ming Da har jag haft och den låter ok men kräver nog lite mod för att ge sitt bästa, lite blekt ljud i den men mycket välbyggd.
Hade jag varit dig hade jag köpt Projects rörmaskin, den är billig ,har fått bra kritik och använder inga dyra rör.
Vad gäller MC så håller jag med Bernt, köp en MM RIAA och när du får MC-klåda så köp ett par Lundahltrafon, jag kommer nog att köra ett gruppköp till vintern. Priset under tusenlappen / par.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/22 :  19:18:41  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Tack Time !

Jag har fått många bra svar och ditt svar är en bra sammanfattning.
Det känns som det är rätt väg.

Är det projects nyare rör som du menar. Tube box SE, där rören syns genom fönster på framsidan.
Det äldre och billigare med rören på topp kan jag inte hitta.

Cg

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/22 :  20:33:33  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Du kan ju alltid slänga ett mail till Ljudmakarna ex. vis som säljer tube box SE-modellen om du vill ha den med rören på toppen (som jag personligen tycker är snyggare). De kanske kan ta hem ett ex, eller beställa utomlands. Snabb sökning så hittade jag den bl.a. här:
http://www.hifi-phono-house.com/product_info.php/language/en/info/p171_Pro-Ject-Tube-Box-II-MM--MC-Phono-R-hren-Vorverst-rker.html

Edit: Kan vara en bra ide att försöka fråga om skillnad på de olika modellerna någonstans. Snyggt är det, men det behöver ju inte låta bra för det ;-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2006/08/22 20:35:28
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/26 :  14:05:54  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Dr. Nope,

Det harmony design du har har väl 220 anslutning in i boxen.
Upplever du något problem med det? Jag menar eftersom de flesta har strömkällan separerad.

Sa' du att du kör obalanserat nu? Är det stor skillnad?

Tänk om man kunde komma över Lenn Art's riaa. Det vore ju inte fel.
Det är något sådant jag letar efter, men det verkar som jag får börja med att prioritera ljudet även om det blir på bekostnad av designen.

Någon gång skall det väl bli ett riktigt bra och riktigt snyggt till salu

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2006/08/26 :  17:44:20  Show Profile Send bruce a Private Message  Reply
Jag har en Bellari mm rör RIAA till ett bra pris om du är intresserad??Hej, försäljning är inget vi vill ha i trådarna. Man skall kunna uttrycka intresse för saker utan att riskera att trådarna blir försäljningstrådar istället för det som de från början var ämnade för.

Bruce, om du skall sälja så lägg in en annons på våra säljesfora istället för i diskussionstrådarna eller ta det direkt via PM./Pac
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000