HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilka surround ska man köpa? Bipol/dipol?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/08/15 :  22:23:26  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message  Reply
Tjena! Mikael här...

Direktstrålande högtalare har jag haft tidigare och har alltid stört mig på att man kan höra deras position väldigt lätt i musik och film. Av detta skäl så letar jag efter ett par bipol/dipol-högtalare.

Jag har inte haft möjlighet att höra hur flerkanalsmusik låter genom dipol/bipol-surrounder. Är det värt att gå hela diffusa vägen till dipol eller straffar det sig musikmässigt? Bipol kanske är rätt alternativ men det tråkiga vore om det gav nästan samma resultat som direktstrålande.

Kan man satsa på rena dipoler/bipoler eller ska det vara sånna som man kan switcha, dipol-bipol? Jag kommer troligen inte orka switcha två surroundhögtalare hela tiden varje gång jag byter mellan film eller musik.

Jag har kikat lite på B&W DS6, DS7. Mirage Omnisat V2, Monitor Audio BFX, Energy Veritas Ri, Jamo D6SUR, Jamo Surround 300 m.fl.

Vilken surroundhögtalare kan ni rekommendera? (mindre rum, rotel-kraft)

Tack för all hjälp jag kan få...
/Micke

Edited by - aLcATRAZ on 2006/08/15 23:01:46

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/08/16 :  09:24:17  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Omnisat är mycket bra högtalare för surround, de skulle jag rekomendera av de du räknar upp. Men annars finns även Ino Audio´s ambience-moduler.

Det är inget problem med dipol-ljud vid flerkanalig musik, direktstrålande högtalare kan säkert fungera också men då krävs mycket stort rum...och att lyssningspossitionen är placerad mitt i mellan främre och bakre högtalare. Åtminstonde har det varit så de gånger jag har tyckt att ljudinformationen bakifrån har låtit bra i kombination med direktstrålande modeller.

Så jag tycker du ska välja bort alla direktstrålande högtalare direkt från listan, eftersom du säger att du har ett litet rum.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/08/16 :  09:42:01  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message  Reply
Japp! Håller med fullständigt. Tack för svar förresten...

Problemet är att jag inte vet om man ska satsa på bipol eller dipol. Bipol verkar vara bäst smårumslösning för musik och halvbra till film, men för folk som irriterar sig på att höra positionen kanske det inte är tillräckligt.

Men å andra sidan, för en person som bara har hört direktstrålande så kanske bipol ger en bra mycket bättre spridning och kanske blir ett bättre val än dipol.

Appropå Omnisat som du nämner så fick ju dessa Omnisat V2 väldigt fin kritik av Hemmabio's surroundtest förra året. Det är lite små och skumma till formen. De passar liksom inte riktigt in här med resten av grejjerna. Hrmm...

Finns en kille som säljer testvinnarna Energy Veritas som har dipol/bipol switch och reglage osv osv till bra pris, men frågan är om man måste gå så långt. Jag använder inte surround ofta men de får gärna vara bra. :-)

Tack för hjälpen!
/Micke

Edited by - aLcATRAZ on 2006/08/16 09:45:45
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/08/16 :  12:41:10  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Har du Energy som fronthögtalare kanske det kan vara värt lite extra för att få liknande modeller runt om.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2006/08/22 :  20:32:17  Show Profile Send hifisnullen a Private Message  Reply
Håller fullständigt med om att Omnisat är en fullträff där bak. Men dock bättre på film än musik.... Men helt klart värt att prova

Varför är 2 öl godare än 1?
Go to Top of Page

Dodge.rj
Starting Member

48 Posts

Posted - 2006/08/29 :  15:25:28  Show Profile  Visit Dodge.rj's Homepage Send Dodge.rj a Private Message  Reply
Hej.
Körde själv med direkstrålande innan men köpte ett av dom som du nämner som allternativ Energy Veritas 2.0Ri. Har iåf resten i samma serie men jag kan säga att jag har inte hört en bättre suroound högtalare än denna. Dels för alla inställnings möjligheter samt att den låter förbannat bra i båda avseenderna.
Det som jag oxå tycker är till en fördel är att du kanske flyttar till en annat ställe och då har andra förutsättningar... med tanke på dess flexibilitet blir detta inte några problem.

Och vem vet.. du kanske till och med vill ha fronterna 2.4i när du fått höra dom så snart har du hela serien
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000