HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Behövs centerhögtalaren?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2006/09/05 :  20:52:55  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Det är lämpligt att sätta den så att diskant+mellanregister befinner sig på samma höjd och
helst i linje med frontarna,till viss del går avståndet att reglera i många bättre försteg/Recievrar så att man kan reglera avståndet för de olika högtalarna till lyssnaren.
Betr bakhögalare så är man på jakt efter ljudbubblan dvs bak+ev.sidohögtalare skall
bara ge en ambiens/rumskänsla
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/09/05 :  21:16:29  Show Profile  Reply
De flesta centerhögtalare är konstruerade att användas under duken, därav lutningen på baffeln.
Eller de flesta kanske är fel att säga... min är det iaf

Dubbla 9" , 7" mellanregister ... rejält drag i den.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/09/05 21:17:41
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/05 :  22:04:05  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Martin.M: Vad är det för en best? Den understryker ju mitt inlägg om att centern bör vara ganska stor för att komma till sin rätt.

Min center med 5 1/4" mellan och 1"dome-diskant verkar inte kunna spela ut så att säga. Nä, centerbygge får bli nästa projekt!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/09/11 :  23:17:47  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
För film innehåller centerkanalen normalt inget under 80Hz, så det verkar lite onödigt med så stora element som 9". Är det möjligen annorlunda i t.ex. DVD-audio?
Dubbla 5.25" + diskant borde räcka gott.

Om man har mycket stor vinkel mellan frontarna (dvs beror på lyssningsavstånd) eller om man sitter så snett att man sitter utanför frontarna så blir det svårt att få till en phantom center bra. Om försteget inte kan reglera volymen separat på en phantom center så kan även detta vara en anledning till att ha en riktig center.
Alla dessa anledningar tycker jag tyder på att man har gjort någonting annat fel i anläggningen och använder centern för att reparera ett fel istället för att försöka åtgärda anledningen till felet.

Min temporära anläggning använder dock en center för att det rummet inte tillåter en placering som gör frontarna rättvisa. Centern är där just för att reparera detta fel och den är inte ens helt klangmatchad till frontarna, men det blir i alla fall bättre med centern.
Min kommande anläggning skall dock inte ha någon center eftersom den planeras så att allt blir rätt gjort från början. Börja med rätt rum, rätt akustik och rätt frontar så blir resten enkelt.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/09/12 :  00:09:20  Show Profile  Reply
quote:
Martin.M: Vad är det för en best? Den understryker ju mitt inlägg om att centern bör vara ganska stor för att komma till sin rätt.

Absolut, minst lika stor som frontarna bör den ju vara, helst ännu värre då den tar hand om mer ljud.





Datorn bakom är en 17" skärm


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/12 :  11:45:49  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Martin.M: Nog fan den största centern jag har sett!


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/12 :  12:09:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
För film innehåller centerkanalen normalt inget under 80Hz,

För att återge 80 hz med kraft å dynamik så är ju en 15 tummare lagom.
JBL 2226H är ju finfint.
Jag tror att centern har fått ett dåligt rykte just för att centern skall kunna återge mycket kraft och tryck men oftast är den klenaste högtalaren. Har man ett par stora potenta golvare så blir en liten burk med två 5½ tumms element lite väl klent. De kommer att låta spinkiga och komprimerade jämfört med de stora. Då gör man nästa STORA misstag och låter subben ta hand om mer av centerkanalens område vilket gör att du får fasfel och ett odistinkt ljud där basen kommer efter mellanreg och midbas. Ingen slagkraft eller klipp i ljudet. Centern skall vara lika kraftfull som BÅDA huvedhagtalarna tillsammans.Minst!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/12 :  12:34:22  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Bästa är ju om alla högtalare i fronten är identiska, då får man ingen klangskillnad.

Som på de flesta biografer jag sett där de har 3 st feta jbl lådor i fronten

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/12 :  21:19:04  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Åtgärder är på G!

Som jag skrivit tidigare har jag frontare med 10"basar.(SEAS)
Midden tas om hand av de förnämliga Seas MP14RCY H422 och diskanten av Seas H535.

Dessa element låter himlingens trevligt, så egentligen ska jag väl ha en center med två st MP14RCY och samma eller motsvarande diskant.

Nu kommer det inte att bli så, avslöjar senare vad det är som komma skall.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/12 :  21:53:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Du behöver en sån här....låter som bra matchning...skärmade varianter av MP14 och H535...



Synd att du bor i Malmö, annars hade det vart läge för ett lån.


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/12 :  22:11:18  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Magils: Ett av dina fantastiska hembyggen?

Det är väl P14RC/TV H626 som sitter i den?
Nu måste jag ju också fråga hur den låter.
Låte den lika bra som den ser ut så måste den vara hur bra som helst!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/12 :  23:19:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Japp

P14RC/TV korrekt och H569 om jag inte kommer ihåg fel...

Den låter riktigt bra även om utsläckning gör att sweetspoten är lite begränsad, men det gäller ju alla MTM-centrar. Trycket är fullgott, dock att den bara spelat med ett par stativare med H534 och T14RCY/P-H H702. ( och i det sällskapet är det ju mer tryck i centern.)

Tyvärr är den lite för djup då jag skaffat en platt (smal) TV.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/13 :  01:25:03  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Magils:Om du nån gåmg i framtiden funderar på att sälja den så skicka mig ett PM!

Centerns placering i förhållande till frontarna verkar vara ett litet krux, i alla fall i mitt rum.
Känns som om frontarna skulle flyttas inåt en bit, mot centern alltså.
Kan ju också vända på det och säga att jag skulle behöva ha längre lyssningsavstånd, något som tyvärr inte går.

Någon som har perfekt harmoni mellan center och frontare kanske kan sprida lite mer ljus kring detta.



Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/15 :  15:35:28  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Nu har en "ny" center inköpts!

Köpte en Jamo Concert center av StefanL här på forumet.
Detta är den absolut bästa center jag haft och den integrerar mycket bra med mina frontare.

Även om klangmatchningen inte är hundra så spelar hela frontsystemet mycket bättre tillsammans nu, very nice!

http://sales.concert-systems.com/sales/JAM-D8CEN.html

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/15 :  16:24:03  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Härligt!
Skönt att det löste sig till slut.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/15 :  16:37:19  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tack Magnus!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/16 :  21:39:57  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Vad har vi kommit fram till egentligen, behövs centern?

Både ja och nej tycker jag, till film blir svaret ja men till musik-dvd typ live och liknande blir svaret kanske eller nej.

Lite vagt kanske men jag har spelat mycket musik-dvd utan center, och det har fungerat alldeles utmärkt.


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/16 :  22:32:48  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Det där är intresant.
Om den inte behövs till musik-dvd, varför behövs den då till film-dvd? Det är väl lika störande i bägge fallen om ljudet kommer från sidan istället för från bilden?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/17 :  00:31:48  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Ja, det kan ju verka lite konstigt att tycka så, men i filmer ligger väldigt mycket information i centerkanalen.
All dialog och bakgrundsljud med allt vad det innebär.

I musik-dvd ligger det mycket information i höger resp vänster kanal
såsom olika gitarrer, blås, klaviatur, percussion mm.

Jag har kört mycket musik-dvd utan center och tycker det funkar väldigt bra, bättre än filmer utan centerhögtalare.

Man ställer in förstärkaren på "center-none" så läggs centerljudet över i frontarna, kan tänka mig att det är det som kallas för "phantom-center".
Har aldrig upplevt att ljudet då "kommer från sidan".

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/17 :  09:24:43  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Man ställer in förstärkaren på "center-none" så läggs centerljudet över i frontarna, kan tänka mig att det är det som kallas för "phantom-center".
Har aldrig upplevt att ljudet då "kommer från sidan".

Precis.
Jag kör själv med ett 4.0-system där jag har uteslutit centerhögtalaren, både på film och musik.
Och ljudet upplevs fortfarande komma från bilden, så länge man inte sitter i linje med någon av fronthögtalarna eller utanför. Så då behövs väl inte centerhögtalaren, oavsett om det handlar om film eller musik?

Men om det är som du säger att du aldrig upplever att ljudet kommer från sidan när du väljer fantom-center, varför använder du center över huvud taget?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/17 :  16:01:11  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Blev väl bara så att när surround-stärk införskaffades så köptes också center och bakhögtalare.

Efter det har man ju hunnit byta frontare några gånger, hade Proson i två omgångar, ett par Sonab OA12:or samt lite annat smått och gott.

I våras när jag äntligen kopplade in mina hembygge blev min första reaktion:var fan tog musiken vägen?

Bara nån minut senare förstod jag att det var ju så här det skulle låta,rent, snyggt,ingenting i vägen allting bara fanns där helt plötsligt.

Nu när Jamo-centern är en del av mitt system förstår jag vikten av en riktigt bra center som dessutom "sprider" ljudet mycket bättre än de tidigare centerburkarna.

Så nu tycker jag det fungerar mycket bra till film, och sen beror det nog mycket på mixningen till musik-dvd.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/09/17 16:03:22
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/10/09 :  03:26:28  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
Jag hade problem att få min center (black vector V1) att lira med mina frontar (blue diamond) med min förra reciver (HK AWR7000) men nu när jag bytte upp mig till en denon 2807 så vart det hur kanon som hällst. HK:n gjorde så att centern var mer markerad, den stack ut mer än den för nu. man kunde peka rakt på vad som kom ur den och inte. nu med 2807:an så "flyter" allt ihop till en enda 360 graders återgivning (självklart ännu mer väldefinerad ljudbild än med HK:n) men under blind test efter att ha snurrat stackars sambon och vänner så går det inte att peka på centern med bra mixade musik dvd:s på tex live konserter. så det har nog mycket med elektroniken och även mixningen av kanalerna att göra. nu upplever jag iallafall inte den då påtagliga skillnaden mellan solisten i enbart centern och solisten i alla tre frontarna. den skillnanden är numera obefintlig. fick även mina black pearl som jag har bak bättre integrerade än med Hk:n på alla typer av material.

så i mitt fall, center JA på alla material som är flerkanals! annars så förlorar jag djup i ljudbilden, mycket svårade att peka på vart i ljudbilden ljudåtergivare är, även om de inte är i mitten av ljudbilden.

varför dennonen är så mycket bättre än min gammla hk:s processor mm kan nog de 6 åren som skiljer dem emellan berätta om. verkar handla om att matcha hela systemet i mitt fall alltså.

mvh C
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/09 :  07:58:24  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
C blue:Där ser man, ett nyttigt inlägg i debatten, förstärkaren och dess processorer har naturligtvis också stor påverkan på ljudet.

Fan....nu får jag kanske börja jaga ny stärkare igen

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/10/09 07:59:06
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/10/09 :  11:59:07  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
bara för att det vart så för mig så behöver det inte betyda att det blir så för andra. men skillnaden va sjukt stor, med HK:n kändes det nästan som att centern försökte ryppa ifrån de andra frontarna om man gämför emd hur det låter nu.

matchning av högtalarna är A & O till en början med. är de inte matchade klangmessigt så har man svårt att tweaka till det med inställningarna. nästa prioritering bör vara att man vill ha ungefär samma känslighet och dynamiks möjlighet med centern som med de andra frontarna. nästa steg är att spridningen ska gärna vara minst likadan eller vara ännu mer på centern gämfört med frontarna.

hade jag varit dig hade jag byggt en till identisk högtalare med seas elementen. då har du bäst utgångspunkt och förutsättningar. därefter så kan man börja fundera på resten, ställa in distans (om man har den möjligheten) växla mellan large och small på centern (vissa <10,000kr stärkare verkar det bli mer "ihopsmält" ljud mellan frontarna vid smalll om man inte har en sub och centern satt till small), vidare så förändras frontarnas ljudbild faktiskt lite om du lababr med delay till de bakre oxå.

detta är bara mina egna erfarenheter, de kanske inte delas av alla här.

mvh C
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/09 :  23:32:13  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Jag håller med om dina erfarenheter och det som är mycket viktigt är att ställa in nivåerna riktigt när man kallibrerar systemet.

Sedan innehåller Dolby PL II lite inställnigar så man kan "blenda" center kanalen ut till front högtalarna eller panorera ljudbilden mot fram eller bakhögtalarna.

Det brukar finnas lite inställningar även på Neon 6 så man kan blenda centerinfo till fronthögtalarna.

Jag saknar inte centerhögtalaren vid musiklyssnig och mycket lite när jag tittar på film.

Det jag upplevt med åren är att en äldre processor med center högtalare inkopplad så kolapsar ljudbilden "mot" centerhögtalaren
Problemet har blivit mindre och mindre för varje processor man bytt till.

Den senaste klarar att ha centerhögtalaren inkopplad utan att ljudbilden kolapsar mot centerhögtalaren.

Sedan är det så att det kan låta sanslöst bra till helt vedervärdigt,
men det är ju ingen skillnad mot om man spelar på en ren stereo anläggning!

Den stora förbättringen tror jag ligger i att avkodningen av insingnalen blivit mycket snabbare i matrixen som delar upp till de olika kanalerna i moderare processorer.

För om jag jämför min Fosgate M4 och min FAP T1+ så har väll avkodningen av signalen blivit snabbare med en faktor på minst 100 eller om det var 1000 kanske mer


Om jag står inför valet att köpa ett hembiopaket på OnOFF eller någon annan lågpriskjedja som "skottar" ut hembioprylar för att det är en modern sak som alla måste ha!

Då skulle jag definitivt välja att köpa en ren stereo anläggning av bättre kvalite´



http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2006/10/11 01:16:52
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000