HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ny skivspelarmotor.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2006/06/28 :  17:19:52  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag har bytt motor på min Heybrook TT2. I original sitter en 24-polig Airpax synkronmotor. Den motorn har alltid låtit onödigt mycket och vibrerat förvånansvärt. Nu har jag monterat dit en Crouzet-motor som jag köpt av Bo Hansson. Förbättringen är påtaglig i hela frekvensområdet. Renare, tydligare, mera väldefinierat. Utomordentligt väl använda pengar.
Samma typ av förbättring fick jag när jag lade i en mm-tjock PTFE-bricka i bottnen på lagret. Jag vet att inte alla håller med om att det är en bra idé, men jag har testat fram och tillbaka och övertygad om resultatet i mitt lager. Som smörjning använder jag en typ av silikonfett (?) som jag fått av Bengt Pirker.
Skivspelaren står på tre koner av svarvad ek som min chef gjorde till mig (spetsen uppåt). Hyllan är en 20 mm tjock kopparplatta som ligger på konsoller fastskruvade i stående timmer, rest 1912. Dessa konsoller är egentligen ben till en IKEA Frosta-pall. Hela anordningen (hyllan) var egentligen ett provisorium, men det ljudande resultatet blev så bra att jag inte vågar ändra något. Om jag spelar dålig musik låter det för dj..ligt.

För övrigt bytte jag ett rör i försteget (Edison One) när jag nu efter några veckors inkörning av motorn hade provlyssnat ett tag. Det satt ett Siemens ECC83 som jag bytte mot ett begagnat Mullard ECC83 som jag råkat komma över. Skillnaden i mellanregister och diskant var...löjlig. Jag har provat ett par olika Telefunken, ett par Siemens och några andra. Jag uppfattade då ganska tydliga skillnader dem emellan, men inte dramatiska. Jag vet ej om det har med fabrikat att göra, eller om det är "normala" individuella skillnader. Nu säger jag bara:"Rör inte mitt Mullard!" Jag lyssnade bl.a. på Oscars Motettkör "Cantate Domino" och på Stevie Ray Vaughan "Tin Pan Alley". Transienterna på den senare var ruggiga och Marianne Mellnäs lät underbart. Nu ska jag mönsterskydda min set-up, åtminstone timret från 1912...

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/06/29 :  23:33:32  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Grattis! Inte helt lätt att få till en bra skivspelaruppställning. Min lämnar en del i övrigt att önska - fast jag gillar själva spelaren...
Skillnader mellan ecc83 finns, och graden av känslighet för rörtyp beror även på koppling, dimensionering av komponenter och sånt. Men kanske är dina Mullard helt enkelt mindre mikrofoniska än dina Siemens?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/30 :  09:16:45  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Edison är lite speciell pga den höga matningspänningen, tror inte den är representativ för "normala" ECC83 RIAA steg. B+ ligger på över 400V om jag inte minns fel.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2006/06/30 :  11:39:42  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Den Edison One jag har är inte "normal" ens för att vara Edison. Som standard sitter det ett ECC83 och två ECC82. I min sitter ett ECC83 och två ECC88 (med vissa andra skillnader som jag pga okunnighet ej kan redogöra för). Den är tydligen konstruerad för att klara långa signalkablar och "låter" inte likadant som standardversionen. Om jag på ett förenklat sätt skulle beskriva den skillnad jag uppfattar mellan de båda (hos mig) säger jag att standard spelar "framför" högtalarna och min spelar "bakom" som om högtalarna inte fanns.Jag redogör här endast för mina erfarenheter och överlåter slutsatserna till dem som är mer kompetenta. Kan lägga till att jag bytte det två Sovtek 6922 som satt i ECC88-positionen mot två Mullard E88CC och upplevde då inga omedelbara skillnader.
Om någon har gissningar eller faktisk kunskap beträffande detta är det fritt fram även om det inte stämmer med min begränsade topic.
("Detta" syftar på helheten och inte endast näst sista meningen).

Edited by - abbot on 2006/06/30 11:43:56
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/30 :  11:57:34  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag menade standard Edison som jag upplever lite ljus och känslig för olika rör men en sådan verka du inte ha, spänningen är säkert sänkt eftersom du har E88CC... sorry det var ju faktiskt lite OT

Lämnat forumet
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2006/06/30 :  12:50:31  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Strunta i sorry, jag bad ju om synpunkter. Det var ju jag själv som ledde tråden utanför topic. Jag ska be mig om ursäkt när jag läser min aftonbön ikväll...
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2006/06/30 :  13:53:55  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Om du inte hör någon större skillnad på sovteks 6922 och Mullards E88CC så måste du testa Siemens CCA! De har ett mycket mulligare sound men också lite slöare attack.
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2006/06/30 :  22:51:16  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Tack för förslaget, Per. Jag är osäker på vad du menar med "mulligare sound". CCA har jag inte tillgång till, till skillnad från E88CC. Egentligen är jag nöjd med Sovtek, det var endast nyfikenhet som fick mig att byta. Jag har sexton ECC83 till, men är för närvarande inte sugen på att testa. Nästa gång ska jag prova ett Siemens E83CC som jag har i osprättad kartong - om jag kan förmå mig att öppna den. Jag undrar hur länge jag måste spela på det innan man kan göra en rättvis jämförelse. Vilka synpunkter har ni på inspelningstider för småsignalrör?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/03 :  09:26:04  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Har inte upplevt någon direkt inspelningstid mer än någon dag för småsignalrören.
I Audio Research satt det ofta Sovtek 88or och min AR SP-11 bytte skepnad totalt vid byte till NOS Telefunken, allt blev mycket mer dynamiskt och detaljerat.
Jag drar slutsatsen att i den kopplingen funkade inte Sovtek.
Jag testade dem i rörprovaren och de mätte lika men lät totalt olika, alltså inte "kabelbyte-olika" utan mer som en annan förstärkare.
Jag rekommenderar att du testar ett gäng om du har, man vet aldrig ...
Om glöden räcker till går det att prova ett 6H30, pinkompatibelt.
Genom åren har ett antal förstärkare med 88 passerat och nästa alltid har Siemens visat sig låta bäst, sedan Telefunken. CCA är en specialversion som finns i olika versioner, de flesta till salu är en vanlig 88:a utvald med hänsyn till mekanisk stabilitet, brus mm, dyra som attan om det är den "riktiga" versionen.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2006/07/03 :  13:35:06  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Intressanta erfarenheter, Time. Jag har inte så många ECC88 men däremot några PCC88. Har du testat sådana och i så fall med vilket resultat? Mina är Philips och ett par Valvo någonstans...
Jag vet att glödspänningen skiljer men inte vad det innebär om man kör med 6,3V till rör avsedda för 7,5.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/04 :  08:58:51  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Du kan utan vidare prova PCC88, vet inte om de spelar optimalt men jag har kört sådana på 6,3V utan problem och hörbara konstigheter

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000