HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Hur ställer ni er till rekomendationerna från IÖ ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2006/06/18 :  07:39:39  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Måste bara fråga med tanke på allt jag sett och läst ang Ino.

Om någon nu propagerat för att Ino är det bästa, varför i hela friden ställer de då inte upp högtalarna efter IÖ´s rekomendation (tänker då närmast på "nära dämpad bakvägg") då jag sett ganska många bilder på inkopplade system där piP står en bra bit framför en odämpad vägg, varför

*Undrar*

Mvh
Passerati

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/06/18 :  10:24:55  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Som svar på topic...
-Följer slaviskt! (Har bara inte fått ut några bilder på mitt rum ännu)

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/06/18 :  11:14:39  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Om någon nu propagerat för att Ino är det bästa, varför i hela friden ställer de då inte upp högtalarna efter IÖ´s rekomendation (tänker då närmast på "nära dämpad bakvägg") då jag sett ganska många bilder på inkopplade system där piP står en bra bit framför en odämpad vägg, varför


Ja, det är ju en bra fråga. Jag tycker alltid att man bör ha en tillverkares rekommendationer som grund när man ställer upp högtalarna och sedan justera efter det givna rummet. När det gäller piP så är de ju konstruerade för att stå nära en dämpad bakvägg och det gör ju saken ännu konstigare om folk helt bortser från detta. Annledningen till jag underströk ordet "om" är för att de flesta piP ägare vet hur de ska placeras, IÖ har säkerligen informerat om detta (så tillvida de köptes av honom), men det kanske finns någon annan annledning till varför de inte följt IÖ´s rekommendationer.

En rimlig förklaring kan vara att ägarna inte får dämpa bakväggen för att deras bättre hälft inte godkänner det. Eller så kanske de snart skall flytta/inte hittat (eller hunnit köpa) något att dämpa bakväggen med...

Edited by - Merkurius on 2006/06/18 11:16:19
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/06/18 :  12:51:47  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Ljudideal skiljer ganska mycket mellan oss alla.
Dekanske har testat med dämpat bakom högtalarna men konstaterat att de tycker det låter bättre utan dämpning eller med större avstånd till väggen bakom...

Smaken är som baken!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/06/18 :  13:23:32  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Smaken är som baken!


Trodde att de som gillar Ino var ute efter den absoluta sanningen, dvs det konstnären/artisten hade för avsikt att förmedla? Nu blir det ju en färgning på alla skivor. Detta måste ju vara att inte utnyttja högtalarnas kapacitet.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/06/18 :  17:03:06  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Är vi inte alla ute efter den absoluta sanningen?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/06/18 :  17:31:58  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag vill ha absolut njutbart bioljud!!!
Sanning eller inte.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2006/06/19 :  09:45:49  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message  Reply
Det är en bra fråga!
Förmodligen är det som några har sagt att många helt enkelt inte får sätta upp dämppaneler
bakom högtalarna för sin bättre hälft.
Så var fallet för mig när jag spelade med dem i vardagsrummet i den lägenhet vi bodde i tidigare.
De stod även långt ut i rummet, men det berodde på att det inte fungerade att ha dem nära
bakvägg i det rummet pga allt för mycket basstöd.

Som det ser ut nu så byggs mitt nuvarande lyssningsrum upp helt efter IÖ:s ritningar...
Har ett dedikerat lyssnings och hembio rum i källaren där IÖ har haft helt fria händer att
utforma rummet (inom rummets gränser ska kanske tilläggas, IÖ ville i telefon först riva en
vägg men det gick tyvärr inte) för att det akutiskt ska bli så optimalt som det kan bli.
Så nu sitter jag mitt i ett rätt stort byggjobb och har fortfarande långt kvar tills det att
målet är nått

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/19 :  11:19:28  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Lite knepigt, tycker jag. Placering nära vägg borde uppskattas av de flesta, dämpningen är däremot ett gissel. Dämppanelerna är stora, bör av utseendeskäl täckas med något snyggt och genomsläppligt material och måste fästas på något sätt (=svåra att flytta).

Jag vet inte hur väl piP står sig mot andra högtalare vid placering en bit ut från väggen. Kanske låter den bra även då, om än lite svagare i djupbasen. Apropå djup verkar många lyssnare gilla det intryck av djup i ljudbilden som uppstår när man inte dämpar reflexen i väggen bakom högtalarna.


...perspektiv...
.
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/06/19 :  13:10:26  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Wolfie, det låter jättespännande. Du har möjligtvis inte lagt ut lite bilder på detta projekt. Om inte så är det nog fler än jag som skulle vilja se ett sådant repportage.
Tyvär lite OT men ändå
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7375 Posts

Posted - 2006/06/19 :  23:41:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det här med att följa tillverkarens placering rekomendationer är som andra påpekar alltid ett gissel när det är fler än en som bestämmer där hemmaSå detta problem är knappast ett Ino ägare problem så att säga, utan ett kvinnoproblem i allmänhet

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/06/19 :  23:46:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Genomskinliga tapebitar på golvet, klarar de flesta kvinnor att leva med,,,
ENkel att flytta ut och tillbaka...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/20 :  08:41:42  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Men det var ju dämpningen som var problemet.

Dessutom tror jag få samboende är så obetänksamma att de medvetet försämrar återgivningen - då kommer man ju bara att vilja köpa/tweaka/akustikreglera ännu mer.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/06/20 :  12:39:14  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Jag tror fler sambosar än många tror är villiga till mycket stora ingrepp i rumsakustiken igentligen. Har ni någonsin hört en flickvän säga: "-Gud, va´ fult och ovälkomnande det känns här", när man kommer in i en biosalong eller teater.
Problemet har i alla fall för mig tidigare varit att man har försökt kompromissa hela tiden och försökt smyga in en liten asorbent här, och en liten garderobsstor basabsorbent där, tills det slutligen tar stop för kvinnan i fråga och hon kastar ut allt.
I nuvarande rum lovade jag att det skulle bli fint och väldigt trevligt när det blev klart, bara jag fick hållas en hel del. Flicktigern fick självklart ett förbehåll att om hon nu skulle tycka att det inte ser representatabelt ut när hon tog hem sina vänner så skulle allt kastas ut igen.
Än så länge har allt fått finnas kvar i alla fall...men det var lite bökigt att övertyga om att 6 m 25cm-papprör och sex kvadratmeter 100mm stenull inte skulle vara det minsta iögonfallande i ett >20m2 vardagsrum.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/06/20 :  13:28:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Bubben, gör man det snyggt och ber henne om hjälp för att döja det, så bör det nog gå bra.

Att inte följa råden från en tillverkare känns dumt, speciellt där det är känt att tex bakvägg ska dämpas.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2006/06/26 :  08:04:18  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message  Reply
overhang: Det finns en del bilder i mina medlemssidor, dock finns nog fler bilder under min medlemstråd på
faktiskt.se.
Kommer komma lite fler bilder på faktiskt.se under dagen.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/06/26 :  11:22:04  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Wolfie, har kollat dina sidor på faktiskt och måste säga att jag är grymt avundsjuk på vad du med lite hjälp från IÖ håller på att åstakomma.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2006/06/26 11:22:26
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2006/08/10 :  13:43:25  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message  Reply
Lite o lite hjälp...

Snarare en hel del hjälp (och pengar... satan vad det har dragit iväg i
kostnad för material).

Huvudsaken är att det blir bra (det har jag i och försig inga tvivel om)
det är ju IÖ som konstruerat rummet (mot en rund summa pengar för
konsultationen då förstås)

Synd bara att det nu i sommar varit så bra väder att man inte har ids
att jobba sådär jättemycket nere i källaren.. men det blir uppstyrt
nu när hösten börjar närma sig (tiden går fort...)

Nu har det mesta grovjobbet snart slutförts, strax ska rummet målas
(taket är förvisso färdigmålat) och det blir dags att snickra fler
absorbenter, vilket är roligare än att spackla väggar, så det kommer
nog gå snabbare.

P.S. Heltäckningsmatta är fasen inte billigt... Inte heller akustiskt
transparenta filmdukar heller... D.S.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000