HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Vintage-lurar....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/17 :  22:06:18  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
aer vanligtvis inte vaerda att haalla paa med, tror jag....


UTOM om de aer av Stax-typen eller andra elektrostater: Jag har ett par vaeldiga Professional Series fraan det daer studiofoeretaget...NUMARK...fantastiska!

Sedan har jag ett par AT antagligen sent 70-tal...kass telefonkabel--men mycket bra ljud i sjaelva hoerlurarna AT 703 heter en--antagligen top-of-the-line daa..guldfaergad....och en liknande med annat nummer samma Audio-Technica Made in Japa....

ljudbilden i dessa dynamiska lurar aer mycket mera punktformig, inte lika generoest vid som de moderna referenslurarna...nya material i membran etc aer otvivelaktigt oeverlaegsna haer....men nog kunde de goera bra lurar redan daa...

Naagon som vet naagot om det aer loent att byta sladd paa saadana haer??

Naagon som kan reda ut detta med impedans, dess betydelse, om sladden var med i projektet redan i planeringen eller inte saa att saega??

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/06/20 22:43:28

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/06/21 :  12:37:13  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Generellt så hade man mycket dålig koll på kabelns inverkan för 10-20+ år sedan, så alla äldre lurar brukar ha underdimensionerade kablar. Om lurarna har hög impedans och hyfsat hög känslighet så flyter väldigt lite ström i kabeln, och då minskar vikten av ordentligt dimensionerad kabel.
Det är inte helt ovanligt att gamla lurar har 600ohm impedans, och det är riktigt mycket.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/22 :  20:14:21  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
faar jag tolka dig bl a saa haer:

Eftersom dom aendaa inte hade saa mycket koll paa kablarna saa kan man ostraffat byta--kanske men inte saekert blir det daa baettre?

Detta med lurars impedans Sivervarg:

Varfoer vaeljer olika tillverkare idag saa olika loesningar tror du?

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000