HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 hoerlursrecept--bidrag till kokbok...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/14 :  23:18:38  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Mina utgifter foer hoerlureri de senaste 2 aaren skulle gaa att resa jorden runt foer...minst en gaang

haer naagra slutsatser--preliminaera och personliga och mest en sorts invit till dialog!

Om man vill lyssna med audiofila pretentioner....

SAA: finns det en enda lur som klarar den dubbla funktionen mobilt bruk OCH kvalificerad hemmalyssning: Audio-Technica
--den e saemre (naagot lite) aen toppreferenslurarna nedan, men klarar till skillnad fraan dem anvaendning utan hoerlursfoerstaerkare MYCKET baettre! Den aer laettdriven, ganska billig, bekvaem och fungerar ypperligt vid praktiskt bruk. Laecker ytterst lite--man ser inte heller ioegonenfallande ut paa buss eller taag.

Foer rent mobilt bruk: Koss! UR 40 aer baettre men stoerre, Portapro foerblir enligt min mening aenda riktigt portabla alternativ med hyfsat resultat. Om man cyklar och det blaaser duger bara den foersta. Ingen av dem aer intressant foer hemma-audiofilen--men de aer mycket bra portabla alternativ baegge. Observera dock (nedan) att i svaara miljoer duger ingen av dem. (Jfr traaden om Noisegard.)

Kvalificerat lurlyssnande hemma GAAR att uppnaa utan saerskild foerstaerkning i baettre apparater fraan Sony och Denon t ex--om de har ettt saerskilt volymreglage foer hoerlursutgaangen aer det ofta ett gott tecken.

EN TAENKBAR lur foer detta syfte aer Grado 325. Denna aer en livsfarlig sak som laett kan orsaka hoerselskador om man inte e mycket foersiktig med volymen! MEN--den har klara audiofil-kvaliteter, aer mycket laettdriven och bekvaem (alla justeringar aer enkla och bestaar tills man aendrar dem) och aer ocksaa mycket prisvaerd tycker jag! Bland annat foer att den har en ypperlig standardkabel redan vid leveransen. Antagligen staar inget att vinna paa att modda denna lur. Gillar man jazz och pop mitt i natten och har intoleranta grannar kan denna vara raett val. Men den laecker mycket ljud till eventuella naerstaaende, saa den foerbaettrar knappast saemjan i familjen



De AKG som Silvervarg recenserar i en annan traad, liksom AKG 271, Sennheiser 600, 650, Beyer-Dynamic DT 880---kort och gott REFERENSLURAR av dynamisk typ--aer INTE vaerda pengarna OM man inte samtidigt investerar i saerskild hoerlursfoerstaerkare. Ju baettre saadan, ju baettre kommer lurarna till sin raett.

Vilken som aer baest?? Faanig fraaga...de aer alla jaettebra, skillnaderna i ljudhaenseende mycket smaa--laat tycke och smak och pris vaegleda...

Dock sitter dom mycket olika paa kolan! Vad som aer bekvaemt aer lika olika som vaara huvudens form--som ju varierar stort! Ingen av dem aer fullt lika bekvaem som Grado eller Alessandro, tror jag, men det obehag man erfar initialt bleknar bort under lyssning naer resultatet ljudmaessigt aer tillraeckligt bra! Snilledraget med Senn 650 aer urskaerningen i centrum paa undersidan av huvudbandet--det maerker man saa smaaningom.

Kablarna paa referenslurarna spelar oerhoert mycket stoerre roll aen vad jag foerstod innan jag experimenterat en del. (I grunden aer jag nog kabel-skeptiker.) Baest kabel vid leverans av de naemnda har Beyer-Dynamic DT 880. Jag har grubblat en del paa om den blir saa mycket baettre av att bytas ut--vet inte.

Beyer-Dynamic DT 880 aer fraan boerjan min personliga favorit, jag var inte saa foertjust i Senn 650 fraan boerjan.

Sedan dess har jag bytt till ZU Mobius specialkabel foer Senn 6xx. Skillnaden aer ytterst paataglig och dramatisk! Jag gillar fortfarande Beyer mycket---resultatet i en taevling dem emellan aer inte givet. Vid bestyckning med Zu blir Senn varmare--men den behaaller en sorts nykterhet vid aatergivningen som tilltalar mig alltmer. Beyer-Dynamic har en rasande bra, varm klang redan fraan boerjan (t o m innan den aer inspelad)som aaterger bas paa ett foertrollande vackert saett!

Det leder oss in paa foerstaerkeriet: Om man haeckar paa headfi.org saa snappar man snappt upp den gymnasiala amerikanska pojkhumor som dominerar daer--folk tycker tills dom spricker i soemmarna och aer oerhoert produkt-fixerade. Det aer inte alltid saa informativt, eller snarare tar det mycket tid att vaska fram infon i allt tyckande.

Enligt denna humor var jag fraan boerjan en "tubey" men har mer och mer blivit en "SS-man", alltsaa begiven paa transistor-bestyckat foerstaerkeri. (Ungefaer som killar aer antingen "tit-man"--tuttfixerad--eller "ass-man"--stjaert-dito.)

De roerisar jag lyssnat paa ordentligt aer ASL OTL Mk II, G&W 2.6 och X-Can V3--alla saeljs i Sverige--och en liten rackare som heter V.A.L. 10. Alla aer mycket bra produkter; den sistnaemnda aer liten (vilket ibland kan vara bra) och inte saa stark men laater bra--bra till Grado, Alessandro, Audio-Technica. Saeljs nog inte allmaent i Sverige, men aer billig i jaemfoerelse.

Baest av de tre naemnda aer enligt min mening G&W naer allt fungerar som det ska--min goer det--fungerar YPPERLIGT--men somliga har haft problem, kanske med kinesisk kvalitetskontroll ibland. Den fraan Antique Sound Lab aer ypperlig, men marginellt...ja vaddaa???? Inte saemre...bara inte lika extremt bra som den andra. X-Can V3 aer helt OK, prisvaerd, men inte riktigt i alls samma klass.

Allt det ovan sagda om roer-foerstaerkeri vilar paa foerutsaettningen att vi talar om original-roeren vid leverans: Boerjar man byta roer saa e man redan sjuk utan sjukdomsinsikt i hoerlureri--lyssnandets ljuva plaaga och allt kan foeraendras paa ett taemligen ofoerutsaegbart saett--till det baettre, eller saa att man bara blir mera frustrerad och fattig...

Min baesta investering inom detta omraade--kanske inom HIFI oever huvud taget--var och foerblir Meier-Audio Corda Prehead-1 Mk II. (C:a 1000 Euro. Svaar att faa tag i beg. eftersom aegarna sannolikt behaaller, och eftersom det totala antalet saalda apparater aer litet. Prisfallet vid beg-koep aer ocksaa mycket maattligt--naagot som ju paa saett och vis talar foer att det aer en mindre riskfylld investering om man inte gillar prylen!)

Till denna Prehead ansluter jag en CD-spelare direkt med en ZU Varial 50 cm--denna sista aer foermodligen voodoo och jag en godtrogen konsument; men aa andra sidan aer detta kabel-val mycket svaart och samtidigt mycket viktigt: Maanga bra kablar, t ex Nordosts, funkar inte saa bra just haer.

Nu aer vi uppe i typ 15 papp i runda slaengar foer lurar, kablar och foerstaerkare...vi haer aendaa inte raeknat med, att man gaerna vill ha en bra CD-spelare foer detta aendamaal ensamt--och att man kanske inte kan laata bli att experimentera med en separat DAC ocksaa....(detta sistnaemnda aer fullkomligt onoedigt och ger 0 foerbaettring av ljudet--men det kan ju vara kul foer det...)

Aer det vaert det? Naturligtvis aer svaret foer de flesta maenniskor NEJ! Nackdelarna aer uppenbara: Aeven den mest foerstaaende kvinna (naestan alla Headfi--daarar aer ju maen) kommer att tycka att du aer rysligt konstig om du inviterar henne att proeva DINA NAEST BAESTA HOERLURAR I DET ANDRA NEUTRIK-HAALET!

Foer mig aer det naagot jag inte kan laata bli just nu; och i jaemfoerelse med heroin aer det ju billigt....

Jag lyssnar aa andra sidan ett par timmar varje natt i denna rigg. (Jag lyssnar dessutom en hel del paa resor--varom mera senare.)

Blev det som jag hoppades? Inte alls! Jag trodde jag var "tubey" och skulle fortsaetta paa natten det jag goer paa foermiddagarna--lyssnar ett par timmar pa kammarmusik i hoegtalare. Jag droemde om det gyllene mellanregistret via roer foer att riktigt hoera cellons vibrationer...

I staellet hoer jag oftast paa allskoens pop, rock och jazz i hoerlurar--och njuter naer studiomusikerna aer duktiga och arret bra. Tidigare trivial musik djupnar besynnerligt. Vet ni hur en kantele laater forresten?

Goer ett experiment--skaffa till exempel "Sonata for Kantele"(Martti Pokela) Spela i hoegtalare. Lyssna sedan till samma sak i en rigg av samma kaliber som den jag beskrivit--i vaersta fall faar Stax eller andra elektrostater duga...hihi

Det hoerbara registret naermast foerdubblas! Som att dyka eller naagot--haepp! En vaerld till!




Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/06/15 23:19:15

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/06/15 :  15:27:26  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Mycket trevligt inlägg. Jag håller med om mycket även vi har lite olika åsikt på en del detaljer.

Du skriver att du tycker att Audio Technica gör en mycket bra lur för mobilt och stationärt bruk.
Nu undrar säkert fler än jag vilken modell du syftar på?
Jag gissar att det är ATH-T44 (ca 500:-) eftersom det på papperet ser ut att vara en mycket lättdriven lur.
Jag har inte lyssnat på den själv, utan använder Koss UR-40 för portabelt bruk (med enklare portabel lurstärkare).

Jag håller helt med om att de flesta lurar kräver en hörlursförstärkare för att visa sin bästa sida.
Däremot håller jag inte med om att de inte skulle vara prisvärda även då de används utan hörlursförstärkare.
Ljudlyftat från ett par billiga lurar (några hundralappar) till ett par bra dynamiska lurar (ca 2000-4000:-) är mycket stor. Om de dessutom används i ett hyfsat hörlursuttag på förstärkare eller direkt på CD-spelaren så presterar det väldigt bra, ibland så bra att köp av hörlursförstsärkare är mindre motiverat.
Efter att ha lyssnat på Tobbe's DIY rörförstärkare på DIY-träffen i Gbg så är jag lite mer öppen i min bedömning, men jag lutar dock åt att SS kan bli snäppet bättre.

Första reflektionen är att AKG K271S är svårjämförd med övriga lurar eftersom det är en sluten lur och alla övriga K501/K601/K701/HD600/HD650/DT880 är öppna.
Äger du flera av dessa referenslurar? Personligen äger jag bara en referenslur (K501), men har jämfört med flera andra innan köpet. Det var dock rysligt nära att jag köpte ett par beg K271S nyligen.
Det kommer med stor sannorlikhet bli flera hörlurar i framtiden.
Vilka lurar äger du själv? Mellan raderna tycker jag mig utläsa HD600 eller HD650 samt DT880. Gissade jag rätt?

Inte kostar det väl 15 papp för en hörlursanläggning utan source?
Jag har lagt ca 1500:- på en hörlursförstärkare M³ (ok då fick jag löda ihop allt själv och använde ett gamalt chassi som jag hade liggandes...) Så vi säger väl 1500+ SEK.
Lurarna K501 köpte jag beg för ca 1000:- inkl frakt. Nya kostar de ca 2000:-
En kort bra analogkabel blir inte så dyr, säg 200:-.
Totalkostnad under 4000:- (eller 5000:- med nya lurar).
Sedan kan man förståss lägga ca 10kkr på hörlursförstärkaren om man inte orkar löda ihop den själv och då närmar man sig din 15kkr.

En mycket bra beg CD (enligt mig) kostar ca 3kkr. En hyfsat beg får man för 1kkr.
Just CD är väldigt prisvärt på begagnatmarknade eftersom många säljer den när de går över till att spela CD i DVD spelaren.
Jämfört med en vanlig högtalaranläggning så tycker jag att en toppanläggning för hörlurar är riktigt billig.

Hur lurarna sitter på huvudet tycker jag inte är så knepigt för lyssning i hemmamiljö med referenslurar.
Dels så är passformen hyfsad på alla referenslurar och dels så rör man sig inte så mycket.
T.ex. så har AKG väldigt trevliga huvudband som automatiskt justerar in luren så att den passar ditt huvud. Tyvärr har de patenterat den tekniken så övriga tillverkare har blivit tvugna att hitta liknande lösningar som fungerar nästa lika bra.

quote:
...kommer att tycka att du aer rysligt konstig om du inviterar henne att proeva DINA NAEST BAESTA

Du är inte säljare, eller hur? Så där kan man väl inte uttrycka sig och förvänta gott resultat. Ett gott grundtips är att fokusera på upplevelsen och nämna så lite som möjligt om tekniken tills lyssnaren frågar eller visar intresse för den.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/15 :  23:15:30  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Vi aer mest oeverens--oense bara om detaljer

Jag aeger naturligtvis alla de uppraeknade lurarna (INTE Senn 600, inte AKG 501 eller 601 men annars har jag det mesta---inklusive vissa vintage som jag aaterkommer till) och naagra till

Alltsaa AKG 701 (oinspelad) och 271, Beyer DT 880 (haft andra tidigare), Grado 325, Alessandro, Audio-Technica, Koss Portapro (min 4:e), UR 40, 4AA (som jag aaterkommer till i saerskild ordning), Sennheiser 650, 520 MkII, Noisgard 300, en Stax och en annan elektrosta Audio-Technica, en elektrostat fraan...mm

har experimenterat mycket--kanske jag saeljer en del laengre fram

den exakta beteckningen paa AT-luren finns i en annan traad--det aer viktigt att det aer just den hellinjaera utan basfoerstaerkning--avsedd foer studiobruk...

en ypperlig billig lurstaerkare aer ju ocksaa Creeks allra enklaste

Kan du maeta Silvervarg? Det vore mycket intressant om du kunde maeta upp hoerlursfoerstaerkaren fraan Milennium foer studiobruk--jag tror den aer ett utmaerkt snaaljaapsalternativ...liksom lurstaerkaren fraan B-tech...de enda vanliga paa marknaden jag inte provat aer vael Regas--annat aen helt kort--och sammma sak med Projects headbox....jag tror mig vara saeker daa jag paastaar att Creek aer baettre....

Den svenska Ear 90 aer ju fin! Att jag inte har saa mycket att saega om den beror nog mest paa prisspannet--jag misstaenker att den aer ett vettigt alternativ foer maanga--foer egen del blev det ju Meier-Audio, och daa aer det mesta annat ointressant i jaemfoerelse, paa transistorsidan...

Jag vidhaaller nog att KOSTNADEN foer referenslurar loenar sig bara om man har en eller annan lurstaerkare av minst Creeks kaliber--ska man koera direkt fraan apparatuttag aer det svaart att faa den kraft som referenslurarna kraever foer att skillnaden mot Grado 325 eller AT
ska vara paataglig--referenslurarna kraever ju dessutom mycket mera inspelning: Dom har laangt kvar innan det blir naagot, Out of the Box...

Om jag fattade Silvervatgs recension raett menar du att 701 INTE aer paatagligt baettre aen de andra...staemmer det?

AKG har extremt god passform, ocksaa enligt min mening...

Jag aaterkommer med flera recept snart!




Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/06/15 23:33:33
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2006/06/16 :  12:59:13  Show Profile Send cebo a Private Message  Reply
Hej to_apeiron! (och alla hörlursfantaster)

Jag har hittils införskaffat följande hörlursattiraljer: Senn. HD600, har haft dessa i ca 7-8 år, först så var jag inte så imponerad av dessa alls, de låg mest undanstoppade. sedan skaffade jag Clous Red Jaspis kabel till dessa. Det blev lite bättre ljud med denna kabel, men jag var inte nöjd ändå. Så jag började att experimentera med att göra en egen kabel, för det var så bökigt att skicka efter i från usa. Och nu har jag en som jag tycker hyfsad kabel till 600:an.

Jag har också DT880, har haft dessa i snart 1 år, och mitt intryck är också att de är väldigt bra, dessa är lite mer neutralare än Senn. HD600. Det är svärt att välja ut någon favorit av dessa 2, men om jag måste välja någon, så tar jag DT880. Här har jag även funderat på att byta ut kabeln, men är tveksam för att dessa lurar låter så bra redan med denna kabel på.

I samma veva som jag skaffade Beyerdynamic DT880, så skaffade jag mig en hörlursförstärkare, och jag hade svårt för att välja ut någon, men till slut så blev det Musical Fidelity X-Can v3. Den blev helt klart ett lyft, men nyfiken som man är så skaffade jag ett par NOS-rör (Mullard E88CC) till denna förstärkare. Denna uppgradering gjorde susen, för ljudet blev mycket renare och mer dynamisk än med originalrören. Sen en annan viktig sak när man skaffar en hörlursförstärkare (tycker jag), är det att man ska skaffa ett par bra signalkablar också, för detta påverkar ljudet också, tycker jag i alla fall.

Som signalkablar använder jag mig av Marcus Black Silver MkII, fast på don har jag bytt ut de Biltemaliknande RCA-pluggarna som satt på Cardas Rodiumkontakter, och jag måste säga det att det var skillnad som natt och dag mellan dessa RCA-kontakter på. Jag är otoligt nöjd med denna signalkabel nu, jag har även testat med Signalcables Silver Resolution, Clous Silver Voice och andra flertal billigare alternativ.
Jag var som du to_apieron, kabelskeptiker i början, men har nu ändrat uppfattning i denna fråga. Även pluggarna spelar roll tycker jag. Ska säga det också, att jag använder mig av WBT silverlod till lödningarna.

Apropå pluggar, så använder jag Neutriks förnämliga 6,3 mm stereopluggar till de hörlurskablar jag har gjort, inte den guldpläterade utan 3C-BAG. Jag har satt på den guldplät. neutriken på min Sennheiser HD590-kabel (använder denna lur till TV:n), men jag tycker inte riktig om denna plugg hittils, ska testa lite senare med den enklare 3C-BAG-pluggen senare. När inbränningen är klar

Då har jag nämt min 3:e lur, nu till den 4:e, Sennheiser HD595. Denna har jag också till TV:n. På denna lur har jag också bytt kabel (samma som jag har till HD600:an). Både HD590 och 595 är utmärkta lurar til Tv:n tycker jag.

Jag skaffade även denna Millenium hörkursförstärkare (inköpt på Thomann) du nämner i ditt senaste inlägg, to_apeiron, det var lustigt att du nämner denna, för den skaffade jag efter att läst i en annan tråd och ett inlägg i från dig tidigare. Jag har byggt om denna, satt på rca-kontakter. Jag har denna inkopplad till min digtalbox till TV:n, tycker den är bra för det priset. Har inte testat denna förstärkare på stereon än, men det ska jag göra någon gång i framtiden.

Nää, nu har jag sargat tillräckligt, hoppas mina intryck hittils av hörlurar m.m gav något. Vill ej ha någon kabeldebatt, utan jag ville bara delge mina synpunkter och intryck, sen är det upp till var och en att tycka som de vill.

mvh

/cebo
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/06/16 :  14:01:14  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
quote:
to_aperion: Jag aeger naturligtvis alla de uppraeknade lurarna

Ojdå, nu blev jag avundsjuk!!!
Föresten, hur många huvuden har du? Jag skulle nog klara mig med 5st topplurar per huvud.

quote:
Om jag fattade Silvervatgs recension raett menar du att 701 INTE aer paatagligt baettre aen de andra...staemmer det?


I min recension anser jag att AKG K701 inte är mycket bättre än AKG K601. Däremot anser jag att den är påtagligt bättre än K501. Dock är skillnaden mot K501 inte så stor om man jämför med prisskillnaden. K501 är en lur som har mycket bra pris/prestanda enligt mig.

quote:
Kan du maeta Silvervarg?

Mja, inte för tillfället. Min dator är just nu i molekyler och massor med annat ligger i planerna, men så småningom kommer jag se till att få möjlighet att mäta med hyfsad noggrannhet. Mätning kommer då främst att ske elektriskt, så mätning på lurar och högtalare kommer jag inte kunna göra med någon vidare precition eftersom jag inte har planer på att skaffa någon bättre mikrofon.
Jag kommer nog inte bygga någon konstlast, utan mätningar kommer göras antingen med rent resistiv last eller med resistiv last plus ett par riktiga hörlurar. Beroende på slutstegets konstruktion så kan detta påverka mätvärdena en aning. För SS hörlursförstärkare så anser jag att det kommer ge god noggrannhet.

Jag har planer att bygga ett flertal hörlursförstärkare själv, och då vill jag gärna kunna mäta på dem.
De flesta kommer att vara hyfsat enkla konstruktioner, men förhoppningsvis med mycket bra prestanda.
Jag har dock inga illusioner om att kunna bygga något bättre än den M³ jag redan byggt. Däremot så kommer jag att bygga en till M³.
Jag har faktiskt inte granskat marknaden för komerciella hörlursförstärkare så mycket eftersom jag ansåg att priset även på mycket medelmåttiga konstruktioner var så högt. Därför var DIY ett mera attraktivt val.

Förvånande många tycker inte så bra om Sennheisers lurar, men äger ändå flera Sennheiser lurar. Är det inte en märklig kombination?
Jag är inte heller så förtjust i Sennhiesers lurar, men jag ägen ingen Sennheiser lur heller.
Om jag skulle köpa en hörlur för hemma-lyssning som inte var av märket AKG så skulle det bli BeyerDynamic DT880 (i alla fall av alla de lurar som jag provat hittills).

Cebo, vad har du för kabel i dina egengjorda hörlurskablar? Och var köpte du den kabeln från?
Jag har tittat lite efter bra kabel att använda i hörlurar men inte hittat något som jag kan köpa i rimliga kvaliteter till rimligt pris (inkl frakt, tull, moms etc).
I storleksordningen max 10meter. Gärna bara 5meter om priset är rätt.
Helst star-quad kabel (är det Belkin som gör denna?).
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2006/06/16 :  15:34:39  Show Profile Send cebo a Private Message  Reply
quote:
Cebo, vad har du för kabel i dina egengjorda hörlurskablar? Och var köpte du den kabeln från?
Jag har tittat lite efter bra kabel att använda i hörlurar men inte hittat något som jag kan köpa i rimliga kvaliteter till rimligt pris (inkl frakt, tull, moms etc).
I storleksordningen max 10meter. Gärna bara 5meter om priset är rätt.
Helst star-quad kabel (är det Belkin som gör denna?).





Hej Silvervarg!

Hehe, det är en företagshemlighet....

Nej då, jag skojar bara. Jag har köpt denna på Elfa, den heter Gotham GAC-4 och är en star quad, kostar 20 kr/m. Men du får nog beställa rätt så omgående, för den är RoHS-listad, tror att denna kommer att utgå ur sortimentet snart. De har Neutrik-pluggen på elfa också.



Hörlurshälsn.

edit: missat utropstecken

/cebo

Edited by - cebo on 2006/06/16 15:47:03
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/16 :  22:40:28  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Kul grabbar!!!

Nu boerjar det haenda som jag hoppats paa laenge!
Era synpunkter e guld vaerda!!

Jag skulle gaerna be dig Cebo goera en kabel till min Senn 50 om jag bara kan hitta de smaa anslutningskontakter som Senn anvaende daa!

Sen vore det viktigt att faa lite baettre kunskaper om om resistanser och deras inverkan

Cebos erfarenheter staemmer vael in med mina

Alltsaa jag gillade inte Senn 650 som den var--men med ZU blev det fantastiskt

Vi aer nu maanga som gillar Beyer DT 880--en fantastisk lur! Men--till till exempelvis Soul-musik aer den lite foer mjuk, tycker jag! Daa gillar jag det ibland lite obehagliga bettet i Grado eller alessandro (kolossalt minimala skillnader mellan dem--jag har nog naagon oever)

Dessa saker kraever egentligen inte att man byter lurar--om man i staellet foerstaar sig paa meier-audios oerhoert sofistikerade, nyanserade tonkontroller...det goer inte jag! jag foerstaar inte vad som haender inne i apparaten saa daerfoer foeredrar jag aennu att laata dem vara--och byter i staellet lur!

Man boer kanske ocksaa saega att naer vi talar meier-audios SS-foerstaerkare liksom de 2 baesta av de roerisar jag naemnt ovan saa handlar det inte laengre om enkla konstruktioner....

meier e det serioesaste som finns med aaratal av protyper etc bakom sig, mycket paakostade komponenter etc.--knappast naagot som naagon hemmabyggare naagonsin kan hoppas replikera!

Naer det gaeller roer saa tror jag det aer naagot moejligare...

Saekert kan duktiga killar som ni eller andra haer paa forum faa till naagot som kan konkurrera med de allra flesta roerisar...

Mullard talar alla vael om---inget ont i det, men jag misstaenker starkt att det finns mycket bra andra roer ocksaa--det aer bara det att det liksom aer en hel vetenskap i sig! Och vissa av vaara fraemsta auktoriteter paa omraadet vaegrar ha med mig att goera (eftersom deav mig omfraagade produkterna e kinesiska, tror jag!)


Zory
Polen
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2006/06/17 :  12:02:03  Show Profile Send cebo a Private Message  Reply
Hej på er!

to_apeiron: Det är smickrande att få ett sådant erbjudnde, men p.g.a min sjukdom (som jag inte vill gå in på här) så måste jag tyvärr tacka nej till detta. Jag har fullt sjå att få ihop mina kablar som jag bygger, och personligen så tycker inte jag att de blir proffsigt byggda heller. Men du kan förslagsvis fråga Marcus Cables eller någon annan, om han kan tänka sig att göra en kabel åt dig. Receptet har du ju fått här, men se till att den person som bygger kabeln följer detta (för bästa resultat), för jag bad Marcus göra en 600-kabel tidigare, med hans rekommenderade kabel,kontakt och lödtenn, och den var inte alls i den klass (ljudmässigt eller med komponenterna) med den kabeln jag byggde. Hoppas du inte tar illa upp to_apeiron? Jag kan ge er assistans och rekommendationer här via forumet.

En annan del i mitt "kabelrecept", är att jag gjorde kabeln semibalnserad, d.v.s jag anslöt skärmen på kabeln i 6,3 mm pluggen (-), men ej i luränden/kontakterna. Tyckte själv att detta blev bra, men testa gärna er fram.

Ang. rör, så finns det säkert fler rör som är bättre, telefunken, Siemens Cca m.m, men det är en kostnadsfråga också. Men vill du ha tag i rör? Fråga Roland (Niro116) här på forumet, han brukar annonsera här ibland.

Meier hörlursförstärkare var jag nära att köpa också, för som du säger så är den proffsig byggd, men det föll på att den inte fanns tillgänglig här i Sverige. Och X-Canen kan man uppgradera ytterligare om man vill, genom att byta ut lite komponenter i den (finns en kille i England som säljer färdiga uppgraderingspaket till X-can). Men det är osäkert om jag kommer att göra detta, för jag är nöjd med den hittils.

Sivervarg: Hur är denna M3:a? Har läst mycket om denna på head-fiforumet. Sen är jag inte missnöjd med mina Sennheiser alls, utan ser dessa som ett komplement till senare inköpta DT880. DT880 skaffade jag bara för att jag var nyfiken på dom och för att jag läst så många positiva intryck av dessa lurar. Sen att många är missnöjda med Senn. HD6xx, beror nog på att de använder sig av originalkabeln. Konstigt att inte Sennheiser inte har bytt ut dessa än? Men det är väl en kostnadsfråga förmodligen.

Nu har jag även bytt ut den gulplät. 6.3 mm Neutriken till den vanliga 3C-BAG-pluggen på min HD590-kabel (stod inte ut längre med det essiga ljudet som var) Kan säga det att det blev klart bättre ljud med denna 3C-BAG-plugg. Ett tips bara.... Sen kan det ju vara så att det beror på vad det är för 6.3 mm honplugg också, helst skulle jag vilja byta ut dessa också. Neutrik har ju en sådan bra honkontakt också.

Ha det gött i värmen allihop
mvh

/cebo
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/17 :  19:17:13  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply

det haer begriper inte jag men det laater viktigt--kan du utfoera

Det daer med semi-balanserad? Aer det daerfoer som QED Qunex laater saa bra som interconnect haer?

Tipsen om loedlod etc aer MYCLET VAERDEFULLA! Tack ni kloka och kunniga goerdetsjaelvare

Zory
Polen
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2006/06/17 :  20:23:16  Show Profile Send cebo a Private Message  Reply
Go´kväll!

Detta med semibalanserat var något jag snappade upp på internet, sen testade jag detta först på signalkablar och senare på hörlurskablar. Marcus Cables trodde inte alls på denna ide´, när jag sa att jag ville ha min hörlurskabel semibal. Detta funkar bara på signalkablar sa han. Nu gör jag bara kablar semibalanserade, gjorde även om den hörlurskabeln som Marcus gjorde, och det blev faktiskt bättre, men ändå inte lika bra som min diy-kabel. Så det är något med denna Gothamkabel som är bra.

Du ansluter skärmen som är i och runt kabeln endast på signalkällans minuskontakt (ex. CD för RCA och för hörlurskablar i 6.3 mm plugen), i mottagar delen ex. förstärkare för CD eller hörlurskontakten till hörluren (eller i om du löder innuti luren) anslater du ej skärmen til minus. Utan den slutar utanför kontakten. Detta är inte säkert att det funkar på alla kablar, men jag har bara haft positiva intryck av detta.

Intressant att Qued använder sig av detta med semibal. Det visste jag inte. Har sneglat lite på Qued tidigare.

Hoppas jag förklarade någotlunda? Annars får du fråga igen eller sök gärna på semibalanserat på google.

mvh

/cebo
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/06/21 :  14:05:30  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
quote:
to_aperion: Audio-Technica--den e saemre (naagot lite) aen toppreferenslurarna nedan, men klarar till skillnad fraan dem anvaendning utan hoerlursfoerstaerkare MYCKET baettre! Den aer laettdriven, ganska billig, bekvaem och fungerar ypperligt vid praktiskt bruk.


quote:
Silvervarg: Du skriver att du tycker att Audio Technica gör en mycket bra lur för mobilt och stationärt bruk.
Nu undrar säkert fler än jag vilken modell du syftar på?
Jag gissar att det är ATH-T44 (ca 500:-) eftersom det på papperet ser ut att vara en mycket lättdriven lur.
Jag har inte lyssnat på den själv, utan använder Koss UR-40 för portabelt bruk (med enklare portabel lurstärkare).


Efter att ha läst lite andra inlägg så snubblade jag över inlägget där du skrev vilken lur det är, och det är alltså Audio-Technica ATHM40FS (ca 900:- inkl frakt) som du syftar på.
Både impedans och känslighet på den är exakt samma som Koss UR-40, och jag har förstått att du har båda dessa lurar. Anser du att de är någon skillnad i hur de är att driva? Främst från bärbar spelare utan hörlursförstärkare? (ange gärna vilken spelare som används).
Anser du att dessa lurar blir markant bättre med hörlursförstärkare?
Kanske du till och med kan göra en lyssningsjämförelse mellan ATHM40FS och UR-40? Jag är säker på att fler än jag skulle uppskatta en sådan jämförelse, och det är inte många som har båda dessa lurar.

Edited by - silvervarg on 2006/06/21 14:07:34
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/21 :  14:18:48  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Borde ni inte ta upp cross-feed i en kokbokstråd?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/24 :  22:59:27  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Crossfeed--jaetteviktigt! Himla svaart! AAterkommer mera laengre fram...
Avskyr det fraan boerjan, men anvaender alltmer moderat crossfeed-laeget paa stora meier-foerstaerkaren hemma...inbillar mig oeverhuvudtaget att jag gradvis begriper hans konstruktion baettre...

Paa baerbar: Kategoriskt nej!

InG.Oehman aer ju inne paa samma linje i sin konstruktion...naagra flera?

Betr skillnaden mellan UR40 och AT 40--jaetteintressant att de har samma spec--hade jag ingen aning om alls!

Jag har tvaa baerbara Sony CD spelare och en iRiver--den daer riktigt tunna

Den e vida baettre aen nya Sonyn, men tyvaerr har just jag personligen svaart att hantera reglagen--foer maanga finesser och kraangliga instaellningsmoejligheter foer min smak (ungdomar och gamers grejar detta utan minsta problem saa klart!)

Nyare Sony-modeller generellt aer usla till att driva ALLA hoerlurar--foer lite elektricitet+AVLS

Baada de aktuellas hoerlurarna klarar Sony just jaemnt att driva om man inte vill spela saa hoegt--men vid minsta stoerning i kringmiljoen aer det en otillfredsstaellande volym utan separat hoerlursfoerstaerkare...

E det naagon haer som proevat Apple iPods BOOSTAROO???? Jag aer nyfiken eftersom den aer saa liten och billig--och bra foer ungdomar som vill kompislyssna--visserligen ser det himla gulligt ut med nyfoeraelskade par som delar paa ett par smaa oeronproppar men...aendaa!

Baade Koss UR 40 och AT laater mycket bra mobilt--hugget som stucket vilken man daa vaeljer..Koss har den egenheten att membranet kommer vaeldigt naera sjaelva oerat och laater nog lite mera metalliskt gaellt aen AT--dessutom aer det ingen lur som aer saerskilt kul hemma...den kostar ju numera saa lite vid internet-handel att man kanskae kan kosta paa sig att bara ha den till portabel lyssning--som den aer mycket bra paa: Vikbar, gaar till noeds ner i en stor rockficka, ooem, viktloes, ger en mycket juste musik-upplevelse med pop, rock och mycket jazz--klassiskt e den hyfsad, men inte om man lyssnar till ljusa violinstaemmor....

AT aer aningen mindre portabel men aenda laett och inte saa skrymmande och ser inte saa konstig ut paa bussen heller...den klarar allt som koss klarar lika BRA VID PORTABELT BRUK MEN GER NAAGOT STOERRE ISOLERING vilket kan vara bra vid stoerningar--den laecker mindre aen Koss men laeckage aer inget problem foer naagon av dem...

Men dessutom saa har AT foermaagan att ge helt annan kvalitet hemma: Dom som saeger att det inte finns naagon sluten lur som e bra till det har inte lyssnat till

AKG 271 som aer ypperlig! eller denna
AT som aer helt ok!

med det menar jag att matad med kvalitet och med separat foerstaerkning har den audiofila moejligheter...

Jag tror att ingen som proevat REFERENSLURARNA paa gynnsamma villkor skulle vaelja att lyssna vidare i AT 40 hemma--utom ibland kanske, foer att den aer saa laettanvaend, foer att man inte stoer naagon annan och foer att den aer vaeldigt bekvaem--aldrig obehaglig att ha paa sig, typ..

Men naturligtvis aer den inte lika bra som referenserna

Hur stor skillnaden aer? Det aer nog mest en fraaga om hur mycket man lyssnar i lurar och vad man har foer pengar--om lurlyssning aer ett undantag saa raecker den mycket laangt!

En sak: Jag faar bita mig i naesan! Stoppade av en slump in Beyer 880 DT i en gammal haerk till Onkyo i headphones-uttaget direkt paa spelaren (visserligen ett saadant med variabel volymknapp!) Haepp! Vad det laet bra! Inget guld paa haalet just daer heller, bara pa baksidans RCA, men det laet NAESTAN saa bra som med en separat hoerlursfoerstaerkare--man maaste ha som minst lilla Creek foer att oevertraeffa det resultatet..


Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/06/24 23:02:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000