HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ortofon trafo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/17 :  19:19:52  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply


vem vet naagot om deras funktion och inboerdes skillnader? Finns det mer aen en T20-variant?

Zory
Polen

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/06/18 :  17:28:48  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
Om jag inte är helt ute och cyklar finns det två versioner; den första kännetecknas av en defeatknapp på framsidan (vad nu det ska vara bra för), den andra, mk II var svart (med röd text) och den hade jag själv.

Om man har en Ortofon-PU tror jag att det är ett ohotat tips att pröva/köpa en. I mitt fall höjdes helt klart kvaliteten på återgivningen minst ett par knäpp mot att köra med den i RIAA:n inbygda MC-förstärkningen (Electrocompaniet ECP1 och därefter Phonofix).

De fungerade desto sämre till nästa PU, Clearaudio Victory, där jag föredrog att köra RIAA:n inbygda MC-förstärkning. Det sannolika är att T20:ans belastningsimpedans är optimerad för Ortofons egna PU:s (det fanns (minst) två modeller över T20, T2000 och T3000, men jag tror att dessa var skräddarsydda för PU-modellerna MC2000 resp MC3000.

FWIW, min mkII sålde jag för 800 till en kompis (2 500 ny på Veteran HiFi)

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2006/06/18 :  23:17:31  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message  Reply
Ja, det finns två olika versioner. Mk I hade 32 db gain och är därmed inte särskilt lämplig till de flesta av dagens MC-pickuper då de i allmänhet har för hög utnivå.

Vad gäller impedansen så fungerar T-20 med pickuper som har en impedans på mellan 2 och 5 ohm. Jag har specarna på rätt många av Ortofons äldre trafos om någon är intresserad.

Jag kan förstå att det inte lät vidare bra med Clearaudio pickupen då nivån in i MM-steget troligen var för hög samtidigt som impedansen inte matchade trafon.

Om ni vill läsa lite om matchningen PU-trafo så har SEB, en av våra moderatorer skrivit lite om detta som kan läsas här:
http://vinylengine.com/step_up.shtml

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/22 :  20:16:32  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Haerligt bra info!

Tackar saa mycket!!

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000