HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Mp3 bitrate vilken 128-320kbps ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/06/14 :  00:22:39  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
Vilken bitrate ? 128-320kbps

Vilken använder ni till att rippa cd skivor

/Jonne

Edited by - Jonne on 2006/06/14 17:04:44

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/06/14 :  00:33:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Använder inte MP3 för att rippa cd-skivor normalt sett utan kör med FLAC (lossless).
När jag undantagsvis gör det är det 320 kbps eller högsta kvalitet på VBR som gäller. Använder LAME-kodaren.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/14 :  02:02:49  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
196 kbps
Jag rippar enbart för att kunna föra över till min bärbara mp3-spelare och för det räcker 196 kbps, jag hör ingen skillnad jämfört med högre kvalité.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/14 :  05:43:01  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
320 med Ogg vorbis

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/06/14 :  08:14:46  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
Jag har valt 256 kb/s (aac) till ipoden för att kunna ha med mig ett större urval av låtar. Med ett par hyfsade hifi-lurar går det ganska lätta att skilja ut dessa jmf med lossless men med snäckor av mer ordinär kvalitet var det svårt.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/06/14 :  08:41:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Apple lossless för att streama till stereon.
För iPoden AAC 256 kBit/s med undantag för klassisk musik där jag valde 320.
Vid 320 har jag väldigt svårt att höra skillnad mot CD.
Vid 256 smyger det sig in en viss hårdhet i ljudet.
Vid 128 så blir ljudet disigare, små detaljer blir svårare att uppfatta, det låter lite plastigt.
Vilken bitrate man väljer beror på minnesutrymmet i MP3-spelaren och kvaliten på hörlurarna. Man måste jämföra själv.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/06/14 :  09:03:23  Show Profile  Reply
FLAC! Konverteringen sker automatiskt via rippning med EAC.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/06/14 :  16:53:57  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
quote:
Vilken bitrate man väljer beror på minnesutrymmet i MP3-spelaren


Jag har köpt en 20gb så jag behöver inte snåla med utrymmet

men då är det en hörbar skillnad mellan 192kbps och 320kbps
lurarna jag använder är Sennheiser cx300 (inearlur)
kommer att komplettera med en lur för hemmabruk efter semestern prisklass 700-1000kr

/Jonne

Edited by - Jonne on 2006/06/14 17:05:18
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/06/14 :  19:41:33  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
En snabb uppskattning ger att en CD på 650MB rymmer ca 65minuter musik = WAV.
Dvs WAV = 10MB/minut
FLAC = 5MB/minut (alla bra losslessformat ger ca 50% reduktion)
320kbps = 2,34MB/minut

Så om du har ont om plats kan det vara ide att köra 320kbps.
Fördelen med lossless-format är att du från detta kan koda om filen till valfritt annat format utan förlust. Att koda om en 320kbps till tex 192kbps kan bli rikitgt dåligt.
Poängen är att det är väldigt smidigt att ha stora arkivet på en dator och helst slippa koda om när du skall flytta musiken till en bärbar spelare. Du vill förståss ha ditt original på datorn i lossless.

Med 20GB så får du in minst 63 hela album i FLAC, och det borde räcka långt IMHO.
Frågan är om din spelare stödjer något losslessformat.
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/06/14 :  19:55:58  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
Det är en Creative ZEN SLEEK

MP3 och WMA bara, då kanske man förhastade sig tar inte många format verkar det som Detta är min första MP3 spelare köpte den för 1700kr tyckte det var ett bra pris för 20gb

Håller på och lägga över min cd samling nu det blev 320kbps-MP3

landar på ca:2600 låtar eller 180 album på ett ungefär

/Jonne
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/14 :  20:42:45  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Själv har jag en liten Samsung-spelare som jag använder med Sony "pluggar" och som jag är väldigt nöjd med. Totalt har den 1 GB minne med eftersom jag också använder den som minnessticka (den går att stoppa direkt i USB Porten vilket också är hur den laddas) så är det mindre än så som används till musik.
Det är definitvt lurarna som sätter gränsen, om jag hade bättre lurar så skulle jag nog använda högre kvalité men som det är nu så är det meningslöst, Hela poängen med spelaren är just att den ar så liten att jag alltid kan ha med mig den i fickan vilket gör att ett par större (och bättre) lurar inte är aktuellt.


Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/06/14 :  21:09:16  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
Jo det det tycker jag också därför köpte jag Sennheiser CX300 595kr
sitter man och lyssnar glömmer man att man har ett par små öronpluggar på sig trodde inte att dom kunde låta så bra dom är perfekta ute bland
folk och på resor men hemma kan man lyxa till det lite med ett par större lurar.

/Jonne
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/06/15 :  07:53:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul att se att folk använder OpenSource format som Ogg Vorbis och Flac.

Själv rippar jag det mesta till Flac då jag har en 20GB HD baserad Ogg-spelare (som även tar MP-3). IAudio M5 med Koss PortaPro.
Flac kan som redan sagts konverteras till andra format, tex wav, vilket är bra. Jag tycker därimot att Ogg med 256 Kbps låter riktigt bra i min Ogg-spelare.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2006/06/15 :  09:51:20  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
160 som mest, annars 128 och ibland 64. Fast egentligen skulle jag vilja välja variabel bitrate kanske...

Kalle
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/06/15 :  22:59:13  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
Jag hade glömt ändra bitraten på programmet så det stod på 128kbps
skillnaden mot det och 320kbps upplevde jag att ljudet blev renare mer och tydligare bas med 128kbps fick jag använda bassboost för att få den bas jag ville men med 320kbps kunde jag kopplar ur den och ändå har bättre bas (renare snärtigare, stämmer det eller är det lurarna som börjar bli inspelade)

/Jonne
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2006/06/16 :  13:24:54  Show Profile Send Kaleid a Private Message  Reply
Jag tror faktist att nästan all mp3 kodning vid 128kb/s saknar frekvenser över 14Khz. När jag sist kodade mp3 så använda jag som absolut minimum 192kb/s för hyfsad välljud.
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/06/16 :  16:10:36  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
Nu har man lagt över några tusen låtar och planet lyfter nästa vecka till sydamerika skönt att kunna ta med sig ett par hundra skivor i innerfickan Tack för alla svar trevlig semester på er

/Jonne
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2006/06/16 :  23:59:20  Show Profile Send Rollo a Private Message  Reply
"Jag tror faktist att nästan all mp3 kodning vid 128kb/s saknar frekvenser över 14Khz. När jag sist kodade mp3 så använda jag som absolut minimum 192kb/s för hyfsad välljud."

På den gamla onda tiden fanns en mp3kodare som filtrerade bort allt ljud över 16KHz innan kodningen gjordes. Detta medförde att kodningen med denna kodare (Xing) gick rejält mycket snabbare än kodning med mer ortodoxa kodare.

Jag misstänker att mycket av kritiken mot formatet i själva verket beror på kritikernas erfarenheter av dåliga kodare.

Jag har gjort en del tester med olika överlagrade pip, tjut och yl över diverse kompakt populärmusik. Hörbarheten för dessa skiljer sig inte nämnvärt mellan 128KB/s och okomprimerad PCM. FFT-analys av musik + testtoner ger vid handen att frekvenser på 15-20KHz inte minskar så mycket att jag kunde mäta eller höra det vid kodning i 128KB/s.
Go to Top of Page

Oljan
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/06/19 :  09:44:46  Show Profile Send Oljan a Private Message  Reply
Ett alternativ som jag blivit tipsad om är att använda variabel bitrate till MP3. 128-320 dvs "döda partier kodas med 128 och resten 320. Har gjort en del filer med detta och jag tycker att det funkar ganska bra. Ogg formatet jobbar med denna teknik efer vad jag har förstått.

/Ola
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/19 :  09:54:48  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Ogg är valfritt. Antingen som du säger med variabel bitrate inom valfria gränser. Eller fast bitrate upp till 458Kbit. Den fasta rekommenderas av programmet.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/06/21 :  12:50:52  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
quote:
På den gamla onda tiden fanns en mp3kodare som filtrerade bort allt ljud över 16KHz innan kodningen gjordes.


Det låter för mig som en sund kompromiss. Ytterst få personer över 20 år hör speciellt mycket över 16kHz, så om man kan vinna mycket både plats och kodningshastighet på att filtrera bort informatioen över 16kHz så är det troligen en bra idé. Allt skall förståss tas i jämförelse med mp3/OGG/etc där vi försöker få in hyfsat bra ljud på rimligt få kbps.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000