HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inbjudan: HiFi på Ingarö, Stockholm - den 17/6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/09 :  02:35:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej!

Jag vill bjuda in alla som är intresserade till att lyssna och diskutera musik och HiFi i mitt rum från ca kl 12 och framåt (till natten för den som vill) lördagen den 17:e juni.

Idén startade med att Jolojl undrade om någon vill jämföra D/A-omvandlare. Läs Jolojls inlägg här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51166

Jag nappade, och föreslog att vi kan göra det här. Eftersom jag bara har PC som digital källa har flera erbjudit sig att ta med CD-spelare.

Här är listan över leksaker som hittills har föreslagits:

Teac T-1
Roksan Kandy
NOS DAC från Derek Shek
Bel Canto DAC 1
Counterpoint DA-10
Firestone "Spitfire"
Firestone "Fubar II"
DDDAC USB-12

Jag bistår med:
DIY 3-vägs Hornhögtalare drivna av 3st Marantz 2230
DIY (ombyggd) Lenco + DIY tonarm och Adcom pickup
PC: Mappit A4F (ev. med DDDAC USB-12 D/A omvandlare)

Halvaktuella foton: http://www.webbtjanst.se/lenco/loudspeakers.asp

Jag är intresserad av att höra om vi kan få till riiiktigt bra digitalljud här, eftersom min vinylspelare verkar ha kvaliteter som datorn saknar. Förutom det är jag mycket nyfiken på hur andra upplever musik genom den här anläggningen, och vilka idéer och tips som kan dyka upp!

Framåt kvällen kan vi ta en pizzapaus.
Skriv gärna i förväg här i tråden om ni vill komma, om ni vill ta med er någon apparat, och om vad ni tror att ni vill få gjort! :)

Adressen är Kalle Flygares Väg 23, Ingarö
20-40 minuter från stan beroende på färdmedel.

Välkomna!
/Ronnie

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/06/09 02:50:47

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/06/09 :  12:08:34  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej Ronnie!

Kommer bli kul att lyssna på din anläggning och de olika "leksakerna"! Glad att bli inbjuden! Kommer gärna!

Tar med mig: Sigtone NOS DAC från Derek Shek, Supra Trico, DH Labs D-75, DH Labs BL 1, CD-skivor med jazz, klassiskt, rock, blues, och Joni Mitchell.

Vi ses den 17:e!
Johan
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/06/09 :  12:26:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det låter ju jättekul. Jag kanske kommer, isåfall kan jag ta med mig 3st T-Amp, om det är intressant.

Tack för inbjudan!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/09 :  12:59:46  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Låter jättekul!

Jag kanske också kommer... kan ev skjutsa någon ut från centrala stan.. åker isåfall från Kungsholmen..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/09 :  13:56:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Klart intressant detta

Har dock inte bestämt mig än om jag är kvar i stan den helgen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2006/06/09 :  14:53:19  Show Profile Send OlaH a Private Message
Jag kommer.
Tar med mig:

Teac T-1
Counterpoint DA-10

ola
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/12 :  16:03:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag får ta o tacka nej.

Morfar fyller 80 år så det ska firas i helgen..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/12 :  17:48:10  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Lite status såhär en vecka innan:

Jolojl - Har du nån av skivorna "For the Roses" eller "Joni Mitchell"? De finns på vinyl här, och vore kul att jämföra.

Fisksmisk ola - Har i uppgift att klura ut inimpedansen på sina T-amps som kanske kommer hit och förstärker.

Kaffekoppen - Kom och få lite inspiration till bygget med Seas-basarna! :)

Tobbe_L - Klart morfar ska få tårta. Det kommer fler tillfällen.

OlaH - Tar med sig Teac drive och Counterpoint DAC. Lysande! Ett enstaka slutsteg kan vi inte använda.. Försteget kanske går att leka med på nåt vis. Ta gärna med det om det inte blir för bökigt.

Micke Y - Är på.. Klurar på det där med försteg antar jag?

Micke Imperial - Kommer om båten hamnar rätt

MartinH och Buggsson - Verkar vara med oss.. laddade med D/A omvandlare, musik och CD-spelare.

Ser ut som om de fyra-fem bänkplatserna är fyllda, men det finns plats för fler!
P.S. Notera att Kaffekoppen ev. kan skjutsa från stan (Kungsholmen).

/Ronnie

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/06/12 17:55:51
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2006/06/13 :  10:27:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag vill komma om det går. Försteg har jag inte löst. DAC kan jag ta med mig men det hinner vi knappast med tanke på hur många vi redan har på gång.

Kommer tidigt och går tidigt.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/06/14 :  00:00:44  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej!

Ronnie: tar med mig "For the Roses" och "Joni Mitchell" (om det är den som börjar med "I Had a King" ...). Kul att jämföra med vinyl, har aldrig gjort det.

Kaffekoppen: åker gärna med. Har mailat om det.

Till alla: vi ses på lördag! Skall bli kul!

Jolojl
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/14 :  00:17:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag har mailet Jolojl och hör av mig när jag vet att alla trådarna trillar ihop!

Ronnie,

Låter kanon!

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/06/14 :  00:51:49  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Var det rätt Joni Mitchel Jolojl hade, annar har jag en annan tidig jag kan leta fram?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/14 :  02:01:41  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Buggsson: Ja, det var rätt. Hittade ingen titel på skivan.

Hur som helst. Ensam försiktig sångerska kan få en att tappa tålamodet nu när jag har rattat in något slags max kontrast- och färgmättnadsläge (nä, jag kan inget om fotografi).

Ta gärna med er allt vad ni kan hitta i laddade jätte-körverk-, symfoni-, jazz- och operavägar!

/Ronnie

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/06/16 :  16:25:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kan tyvärr inte medverka då mina produkter inte har hunnit komma från Taiwan än...

Riktigt tråkigt då det hadde vart kul att se hur dom står sig mot konkurransen...

det får bli vid ett annat tillfälle...

Mvh,Martin
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/17 :  00:04:05  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ett tips för att hitta är att huset ligger mitt emellan Kalle Flygares Väg och Marikavägen i det här området. Ett annat är att det lär stå en vit Renault och en röd Volvo i närheten. Var inte rädda för att blockera uppfarten.

Mitt telefonnummer: 073 614 29 08

Får ni syn på två VUXNA här, så är de föräldrar.
Jag hyr pojkrummet en trappa ner =)
Glöm inte CD-drajvar och RCA-kablar. De är efterlängtade!

MartinH: Ok. Du är välkommen nästan när som helst.

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/06/17 :  10:29:34  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Kommer inte kunna komma.

Vi kanske kan meka med T-Amp:arna nån annan gång?

Mvh Olof

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/17 :  13:33:28  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Nä, det var skit! Hoppas på repris...

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2006/06/17 :  21:08:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tack Ronnie och andra för en trevlig dag. Som vanligt massor med musik, diskussion och rak feedback på systemet. Vår vana trogen ville vi vrida på alla register för att "fixa till" men värden hade varit förutseende och limmat (!!!) fast volymrattarna. Var vi för tuffa hos Muse kanske?
Skämt och sido så var våra kommentarer bara i linje med vad värden själv tänkt och hört. Fintrimning följer.

Ronnie har kommit en bra bit på väg med sitt system som har skala, upplösning och dynamik. Där det kan bli bättre var framför allt på signalkällorna. Datorn som CD? Nä där piskade Ola CD kombination den med ganska många hästlängder. Vinylen blev även den piskad av CD´n. ÅÅHH! Det där sved i vinylhjärtana va´??? Faktum är att det var inte någon riktigt hård match i mina öron. Det var mer upplösninng, mer detaljer och allmänt renare ljud.

Vinylen kräver förresten ett alldeles egen tråd för den var verkligen ball. Ronnie , du bara måste fixa massa bilder!

Hornen är grymt balla i sina starka färger och minst sagt uppseendeväckande utseende. 108 dB känslighet på det stora och 100 dB för det på toppen om jag kommer ihåg rätt. Bas med slutna lådor och som snart skall bli ett par lådor till för att få upp känsligheten även där.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2006/06/17 :  21:16:03  Show Profile Send OlaH a Private Message
Hej Ronnie
Tack för en trevlig eftermiddag och kväll med horn,
synd att inte alla kom då det är bomull för själen att njuta av bra hornljud.

mvh/ola
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/06/17 :  22:13:40  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Kan bara instämma med föregående två inlägg. Det var en mkt givande dag på Ingarö.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/17 :  22:30:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tack för en strålande dag med mycket bra musik och intressanta diskussioner!

Mina favorit ego-törnar som jag sitter och skrattar åt nu är:

Lite ojämnheter nedåt basen...
Micke_Y, ungefär: "I den här låten ska det finnas en basgång. Den hör man ingenting av"

Digitalnoja...
Ronnie (om CD-ljudet efter att ha spelat samma LP innan):
"Ja, CD-spelare har helt klart utvecklats en del på senare tid"
OlaH (om sin CD-spelare) "Den här är från -93-94"

Nu kommer jag sitta på golvet och lyssna på kollapsade kyrkor, diskantpucklar och saknade basgångar, och ser fram emot att bjuda in fler gånger, efter fler fintrimningar. =)
Tack till Micke, som så detaljerat kan beskriva ojämnheter i klangen, som jag själv kliat mig i huvet över!

OlaH: Nästa gång blir det 6 kanaler rörförstärkare. Du såg ju hur nära det är... =)
Nu får vi cheerleada Jörgen (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51367) och Ola framåt i deras högtalarbyggen och leka snart igen!

P.S. Hittade ett fint foto i forummedlem Boergars album: http://www.gbg.bonet.se/bergborjars/images/sven6.jpg

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/06/17 23:03:00
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/06/18 :  13:48:10  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tjena!

Kunde inte komma. Riktigt synd, hade sett fram mot att få testa de olika prylarna och lyssna på Ronnies anläggning. Och det verkar ha varit lyckat!

Hänger hursomhelst gärna med nästa gång!

Hälsningar från
Jolojl
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2006/06/19 :  23:55:34  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag kunde tyvvääärrrrr inte komma pa att min älskling ville till stan.
Det blidde så åxå.
Nu kan vi iallafall trösta oss med ett grillparty på akterdäck som har utlovats.
Jag har inga horn ombord men skorstenen fnkar ju som en orgelpipa
Nån som vill mäta resonansen

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/06/29 :  14:28:40  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Vilken cd-kombination var det som piskade tom vinyl? :)

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2006/06/29 :  15:22:33  Show Profile Send OlaH a Private Message
Teac T-1
Counterpoint DA-10

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000