HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi Norr - Hemma hos Dahlberg!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/01 :  00:07:18  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Ungefär så här ser det ut från lyssningsplatsen. Fick inte med mer
i bilden tog den ute på balkongen genom vädringsfönstret.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/06/01 :  00:17:16  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Fyller på med lite deltagare

Sittandes i fotöljen har vi marran, ståendes längst till höger har vi Dahlberg,ståendes längst bak har vi n0p och sittandes bakom fotöljen hittar vi Bynne.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/06/01 00:48:19
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/01 :  00:34:41  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Höger inte vänster. Man kan ju undra över varför vi sitter i köket

Lite fler bilder av NLE-försteget. Det blev över och jag håller
som bäst på att snygga till det innan det skall säljas.
Lite pyssel kvar med kontakterna men annars så går det rätt
så hyfsat.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/01 :  00:59:14  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
In med lite fler bilder som jag passade på att ta när jag ändå
höll på.

Det blivande försteget som förmodligen inte blir så långvarigt
då en cd/pre står högt upp på dagordningen. Kontakterna är inte
fastskruvade och resten är också lite halvlöst just nu men.....

Högtalarbaksida med kansjälv-kablage och speakonanslutning.

En lite skarpare bild på en av subbarna.

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/06/01 :  09:20:07  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Tjoho igen, tycker ni som jag att Dahlbergs byggen är extremt snygga.

Här kommer iaf en bild på hans Diy cd ställ som jag gillar skarpt.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/01 :  23:20:28  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
quote:
Tjoho igen, tycker ni som jag att Dahlbergs byggen är extremt snygga.

Jepp

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/01 :  23:57:09  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Kan väl inflika att Snoop undrade om jag kunde ordna fram en bättre
bild på filtren till högtalarna än den han lyckades ta.
-Självklart sa jag . Knäppte några bilder i tron att
det skulle bli skapligt i alla fall Undrar just nu var
allt damm kom från Snacka om damm-elefanter
Får fixa det lite senare

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/02 :  14:56:23  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Jag är säker på att det finns fler bilder, om inte annat på dom som
var med . Det gick 4 liter köttfärssås och en och en halv liter
gorgonsolasås till lasagnen. Borde också ha fastnat på bild tycker jag

Edit: Blir utan internet över helgen så ni (Snoop alltså ) får väl
köra vidare på egen hand.

Edited by - Dahlberg on 2006/06/02 15:42:57
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/02 :  16:31:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jädrar va fräckt !!

Det är diy det mesta väl ?

Har du lite info om dina basar ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2006/06/02 :  21:04:03  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Fantastiskt vad läckra prylar!!!

/F
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/02 :  21:25:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Dahlberg är ju inte "Mästar-Harry" utan orsak.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/06/02 :  21:35:51  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Dahlberg: Vad är det för nåt som sticker upp på ovansidan av förförstärkaren?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/06/02 :  22:10:13  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jag har varit bortrest och inte haft möjlighet att lägga in bilder, men det kommer en hel del under helgen kan jag lova

Minst sagt läckra prylar, och jag måste åka dit igen snart för att testa hans anläggning lite hårdare

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/06/04 :  10:50:31  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Dahlbergs lilla maskot som stöttar honom i med och motgångar

Nu fanns det typ bara bilder kvar på maten som var något av värde, så jag tänkte börja med intrycken nu och sluta med bilder på matlagningen och slutresultatet

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/06/04 :  12:28:34  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jaha gott folk, många är nog intresserade om vad folk tycker om ljudet som kommer ur dessa högtalare som Dahlberg så fint satt ihop

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja om jag ska vara ärlig.

Man kan väll börja med att säga att anläggningen spelar MUSIK, någon direkt lyssningströtthet kunde jag inte känna vilket var trevligt.

Det spelades en salig blandning olika musik stilar även fast det mesta drog åt singer/songwriter stuket

Man kanske ska säga på en gång att dessa högtalare inte spelar skyhögt upp i diskanten vilket har både sina för och nackdelar. "Viss" saknad av de sista detaljerna kunde jag känna, men däremot så slog diskanten aldrig över och blev jobbig att lyssna på. Bara ett litet påpekande från min sida, ni andra som lyssnade kanske inte håller med men det spelar ju mindre roll då vi upplever saker på olika sätt.

Kanalseparationen och 3d ljudbilden var väldigt trevlig och man kunde lätt urskilja allt som hände på scenerna världen över

Mer intryck kommer senare, hemmafru som man är så måste man ju dra sitt strå i stacken också

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/06/04 :  13:36:55  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Jag tycker att ljudet var väldigt lättlyssnat, inga konstigheter alls. Det jag tyckte va bäst med ljudet var att man kunde sitta hur länge som helst utan att bli lyssningstrött. Vilket ja ser som ett stort PLUS
Som Snoop sa så saknade jag ändå lite diskant i toppen, men då kanske man blir lyssningstrött istället(?)...

Skulle lätt kunna leva med ett par hemma hos mig

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/06/04 :  17:13:39  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Vi fortsätter väll en bit framåt då

Som tidigare sagts så spelar anläggningen musik på HÖG nivå och Dahlberg har fått till det bra med dessa högtalare.

Djupet,höjden och bredden på ljudbilden är av högsta klass och oavsett om man sitter bakom eller framför högtalarna så låter det väldigt trevligt, det man tappar när man sitter bakom högtalaren tycker jag är fokus och djup i ljudbilden, sen att basen får en viss förskjutning. Efter ett tag så ändrade vi fasen på basarna och då visade det sig att de blev bättre så Dahlberg hade varit lite lat och inte kollat extra noga innan träffen

Detta var en av mina första bekantskaper med dipol basar och jag måste säga att jag är lite kluven huruvida ja skulle kunna klara mig med dipol basar eller ej.

Jag tycker dessa basar spelade med enorm precision och de spelade väldigt ren bas, en liten liten nackdel som jag tror att det bara var jag som tyckte var att jag hade nog velat haft en lite mer framträdande bas än vad detta systemet presterade. Iofs basarna kom ju till sin fulla rätt när lägenheten blev infekterad av svamparna

Men men man ska inte haka upp sig på små saker, och jag vill komma och hälsa på snart igen och sitta ner och bara njuta av musiken som flöder ur dessa tingestar

Jag är imponerad av din kunskap och att du har fått till det så pass bra är bara så roligt, ett STORT GRATTIS till dig Dahlberg till dina makalösa byggen.

Nu vill jag höra lite input från övriga deltagare som inte verkar vara särskilt aktiv på detta forum.

Over and out for the moment

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/06/04 17:14:06
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/04 :  17:40:23  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Jag kan inflika att folk tycker rent generellt att dessa (då jag har liknande själv) spelar för lite bas. Men när man lyssnat ett tag på dem så inser man att det är på tok för mycket bas från andra system. Lite svårt att vänja sig med sanningen helt enkelt.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/04 :  18:55:32  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Ja då var man åter från en trevlig helg i sundsvall då
Kul att ni verkar ha gillat det ni hörde Att dipolbasarna
var felfasade när ni kom har jag svårt att smälta men i hastigheten
så..... Det löste sig ju iofs när jag satte mig ner och lyssnade
själv också. Vill man ha en lite briljantare topp så går det att
ordna annat kablage, det som sitter där nu drar mer mot värme i
nedre mellanregistret än mot briljans i toppen. Signalkabeln har den
karaktäristiken även i andra system men med lite tillvängning så
märker man snart att allt ändå är med. Högtalarkabeln drar åt samma
håll.

Dipolbasar är en överaskning för dom flesta som aldrig har hört dom så.....
Även om dom också kan skilja sig åt så klart.

Det stora tricket är ändå att få delarna att spela ihop och det
tycker jag att jag har lyckats riktigt skapligt med .

Väldigt kul med en sådan här träff men vill man få lite mer
långtgående intryck så är det ändå bäst om man kan få sitta ner i
några timmar och spela sina egna favoritplattor i lugn och ro.
Musiksmaken blir ibland lite väl skiftande när man är nästan
10st som vill lyssna.

Kanske släcka ner belysningen och dra för gardinerna också .

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/04 :  19:05:53  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Missade ju en masa frågor
Basarna är SLS-tolvor som delas 6/ordn vid ca:35hz. "Kabineten" är
sågade ur en köksbänkskiva, 252x63x3cm räckte precis.

Magnetostaterna spelar utan delning nedåt.

Det som sticker upp ur det blivande försteget är 2st TVC's
från Stevens&Billington.

Maskoten sitter inte där för ro skull om någon nu trodde det,
den reducerar merparten av ett klappeko mellan väggytorna
strax framför högtalarna .

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/04 :  19:15:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Vill man ha en lite briljantare topp så går det att
ordna annat kablage, det som sitter där nu drar mer mot värme i
nedre mellanregistret än mot briljans i toppen. Signalkabeln har den
karaktäristiken även i andra system men med lite tillvängning så
märker man snart att allt ändå är med. Högtalarkabeln drar åt samma
håll.
Jag blir lite nyfiken, är signalkablarna av folie också?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/04 :  19:34:49  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Nä det är CT-100
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/04 :  19:35:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
F..n Bernt dom är ju hemliga

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/04 :  19:36:10  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
och så kom Samuel och fixade den hemlisen

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/04 :  19:45:00  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
:P sry.. trodde inte att det var någon hemlis längre
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000