HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva: Pierre Swärd - Jazz'n Soul (621)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/05/25 :  10:01:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Intet ont anande gick jag på en konsert med Ulf Wakenius i höstas. Det var första gången på många år som jag hörde talas om Ulf så jag tänkte ta chansen. Han spelade med en tremannasättning bestående av gitarr, trummor och Hammond-orgel.

När det väl var igång var det ungefär det brukar vara. Det funkar, man har trevligt och njuter av att vara där. Trummisen och organisten gjorde ett mycket bra jobb och Ulf sken starkt, som han brukar.
Men, det var något som inte riktigt stämde. Trummisen och organisten var så smidiga att de knappt "märktes". De var fullblodsproffs som gjorde exakt det som behövdes för att ge Ulf den "plattform" han behövde för att kunna nå ut med sitt budskap och sina känslor. Jag började ana ugglor i mossen! Det var dags att specialstudera organisten och trummisen. Jag spetsade öronen ordentligt när de skulle göra ett litet nummer ihop. Ulf presenterade numret, "Georgia on my mind", och klev av scenen.

Det skedde en fullständig "Dr Jekyll och Mr Hyde" förvandling. Borta var "plattformen" och fram kom det funkigaste och Jazzigaste jag någonsin hört live!!!
Det var fler än jag som reagerade, Nefertiti fullständigt kokade och de fick stående applåder.

Pierre Swärd hade låtit täckelset falla för vad han kan göra med sitt instrument...



Utgivningsår: 1996
Format: CD
Skivbolag: Four Leaf Clover Records
Katalognummer: FLC CD 147; LC 2977


Sedan den spelningen har jag utforskat lite mer av Pierre Swärds Hammondvärld och jag väljer hans tidigaste platta Hammond Jazz'n Soul till denna recensionen.

Hammond Jazz'n soul är gjord för att lyfta fram Pierre och hans instrument. Det är ju passande då att den börjar med Get on down to the B3 sound. Den sätter scenen där den skall vara och levererar en Hammond B3'a i rätta händer och i full frihet.



Hammond B3 är ett speciellt instrument. Det har ett omfång mellan 16 och 6000Hz så det kan spela djupt, ordentligt djupt. Men det som imponerar mest på mig är är dynamikomfånget. 48dB i dynamikomfång...
Eller som Pierre själv uttrycker det på sin hemsida: Pierre om B3'an. "A complete dynamic instrument"; Jo tack, det instämmer vi nog i allihop som hört dig Pierre...
Det är en tung rackare också. Med Lesliet så klockar en B3'a in på nästan 400kg!
Glen E Nelson har skrivit en ganska intressant text för den som vill veta mer detaljer om B3'an och dess konstruktion, den hittas här!




Pierre har jobbat med den svenska Jazz- och souleliten i många år. Här är ett axplock på de artister han jobbat med: Lisa Nilsson, Blacknuss, Real Group, Claes Yngström, Neneh Cherry, Sharon Dyall, Svante Thuresson, Marie Fredriksson, Viktoria Tolstoy, Peter Lemarc, Nils Landgren med flera. Kort sagt, det är en riktigt rutinerad musiker jag lyfter fram. Pierre har sin egen hemsida med ganska mycket information, kolla in den på http://www.pierresward.com/




Plattan har egentligen inga svaga punkter utan är ett energiknippe som kan väcka den slöaste soffsittare som har ett hjärta för musik.

Däremot finns det några riktiga pärlor. Jag har redan nämnt Get on down to the B3 sound. Den har en puls och ett en "funkighet" som är riktigt härlig.
Ett annat spår som också är riktigt smarrigt är liveinspelningen från Fasching av Mc Scott. Det känns som om man blir tillbakaflyttad till Nefertiti den där kvällen jag först "snubblade" över Pierre. Klubben kokar!

Plattan böljar en hel del mellan stilarna. Det är riktigt rå funk ena stunden för att sedan gå över i en mer 70-talsaktig klubbstil(tänk "rosa pantern"...) för att därefter bli en jazzsättning för att sedan... som sagt denna plattan är ett skyltfönster för Pierres kunskaper och hans instrument så det går inte att kategorisera den. Det är helt enkelt en väldigt bra platta med en otrolig spelglädje.




Förutom att det är riktigt bra musik så har Inspelningstekinkerna Otto Wellton, Jan Ugand, Jan Ottessen, Per-Åke Hermasson och Pawel Lucki gjort ett mycket bra arbete. På SPåren från Fasching(spår 9-12) Pawel fått med publiken och störljud på ett sätt som gör att man mer eller mindre känner stämningen på klubben vid inspelningstillfället, riktigt strongt jobbat.

Peter Dahl på Cutting room har mastrat med en försiktighet som inte förtar musiken. Tack för det.

Det finns mycket mer information om Pierre och hans två plattor inklusive ljudklipp på hans hemsida så om detta har vätt aptiten lite, ta en titt där:

http://www.pierresward.com/


Tja, det var allt jag tänkte skriva.

Mvh, Per


P.S. Pierre, om du mot all förmodan skulle läsa detta, Tack för supporten och att jag fått låna material av dig. Keep on groovin!!!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/05/25 :  10:38:21  Show Profile Send arcam a Private Message
Kan bara hålla med, detta är en riktigt bra skiva.
Köpte den 1996 efter att jag hade sett Pierre Swärd
på Nefertiti, det var ett härligt sväng och han
spelade verkligen på instrumentet, B3:an.

Det visades en konsert från Fashing i Stockholm
på tv för några år sedan med Pierre.

Bra skiva med bra sväng, bra ljud också.
B3:an tillverkades redan 1939 och håller
ännu.

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/05/25 :  10:44:47  Show Profile Send Mattias a Private Message

Det är nåt speciellt med Dalafolk Låter som det varit en oförglömlig kväll på nef....

Den storspelande Borlängegrabben kan minsann detta med B3. Har också häpnats över vad denna Pierre kan prestera. Det är grymt

Tack för de inspirerande orden. Man blir allt sugen att skaffa skivan

/Mattias
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2006/05/25 :  19:53:20  Show Profile Send K-man a Private Message
Detta är en skiva som så snart det bara går skall in i min samling! Fick lyssna en liten snabbis på denna skiva då jag hämtade lite annat skivgodis hos PAC i veckan....tackar för den introduktionen!

\\K-man
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/05/25 :  22:30:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Tack för reponsen på mina ord.

Jag satt här på kvällkvisten och lyssnade på Lisa Nilssons Morelia och bara på skoj kollade jag vem som spelade synth... Japp, det var Pierre Swärd!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/05/26 :  11:39:25  Show Profile Send acebowler a Private Message
tur att man bor i dalarna. har träffat och lyssnat på pierre ett otal gånger både i studio och live. En underbar människa med stort hjärta med en sanslös känsla för sitt instrument!

Staffan


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2006/05/26 :  20:43:59  Show Profile Send K-man a Private Message
Hmm...i den genren har jag ett gäng skivor...har kanske mer Pierre Swärd än jag anar...

\\K-man
Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2006/05/26 :  21:16:40  Show Profile Send Zeebop a Private Message
Mmm... Hammondorgel, tuff skit!

Införskaffade Hammond Jazz'n Soul rätt så nyligen
och kan hålla med om dess kvaliteér - Rak och svängröjig!

Vi snackar om svartbälte i Hammondorgel här... såå bah!

Ypperligt orgelhanverk och ett rätt naket
och rättframt orgelsound på skivan.
Glad att dom inte snyggat och blondfriserat ljudet för mycket.
Sånt uppskattas...

Rekomenderas vidare... från mig!

Najs skiv(Hammond)recension Pac!




mvh/z

PS. kolla in:
http://www.pierresward.com/biography.htm
Scrolla ner till 1971 och klicka på "musik-noten".
Ett schysst solo som Pierre bränner av när han var runt 16-17år!
DS.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/05/29 :  10:29:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jaaaa! Härligt med fler som "upptäckt" Pierre Swärd GRYMT bra!

Han har gjort en skiva till som heter "Up And At It" som också är tokbra. Köp!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/05/29 :  11:29:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jag har försökt få tag på Up and at it men i Göteborgstrakten är den slut och på nätet har jag heller inte hittat den... Någon som kan tipsa om var man får tag på den?




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:54:13  Show Profile Send Zeebop a Private Message
quote:

Jag har försökt få tag på Up and at it men i Göteborgstrakten är den slut och på nätet har jag heller inte hittat den... Någon som kan tipsa om var man får tag på den?



www.Bengans.se listade Up and at it... sen om den verkligen finns där är ju en annan sak!

Annars kanske www.marblemusic.se kan hjälpa dig...

/z
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000