Author |
Topic |
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 11:23:20
|
En ”vanlig” tonarm justeras vad jag förstår för att ge den bästa kompromissen i återgivningen. Den justeras för att låta bäst vid två punkter på skivan och att man kan välja vilka av dessa punkter man väljer, använder olika mallar. På övriga ställen på skivan kommer det att förekomma viss distorsion. För att undvika detta kan man använda tangentialarmar men då kan de istället ha andra problem. För det första så är de ofta vansinnigt dyre sedan verkar de rätt komplicerade med luftlagringar, kompressorer och liknande. Bo Hanson är ju en aktiv person här på vinylforumet och då jag tittade på hans hemsida ser jag att han har en tangentialarm till ett klart överkomligt pris.
Är det någon som har erfarenheter av Opus3 Cantus tonarm? Som själv äger den eller som har hört på den? Hur låter den, hur är den i handhavandet vad gäller montering, justering och dagligt användande?
|
www.akkelisaudio.com |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 12:10:03
|
Jag hade nöjet att prova den ett tag, tack Bosse ! Den låter bra, kort sagt, inte som man kan tro när man ser den... Det tar några dagar innan man vänjer sig vid att den viker sig när man ska flytta den men sen funkar det ganska bra. Monteringen av pickuppen är förståss ett gissel när man måste klämma fast pickuppen mellan rören, lite pyssel men man behöver ju inte göra det varje dag direkt.... Vid ocentrerade skivor gav den ifrån sig ett muller när kullagren rullade i röret men annars var det tyst. Mina högtalare har också en tendens att välta huset vid lågfrekvent ljud, alltså inga större problem. Enligt andra källor kan man dämpa glasröret med en o-ring för att få bort resonanser. När man just spelat på en SME V så känns det rassligt men ljudet är bra och man vänjer sig snart vid handhavandet. Den verkade ge en stor ljudbild och den kändes luftig och resonansfri, en innovativ lösning som fungerar. Motvikten var alldeles för lätt så en tung MC kräver lite extra last baktill, jag klämde fast en bit bly runt den befintliga vikten. Om man behöver en ny arm rekommenderar jag att ni ger den en chans, prata snällt med Bosse så kanske han lånar ut en ? För priset är det ett klipp |
Lämnat forumet |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 12:57:59
|
quote: Mina högtalare har också en tendens att välta huset vid lågfrekvent ljud, alltså inga större problem.
Hmmm, hur ska vi tolka detta nu då?!? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 13:04:37
|
Har samma tonarm monterat på lite svart granit. Handhavandet kommer man snabbt in i. Och vikten bak skjuter man in så det passar nålen. Har/hör (tyvärr) inget ljud när hjullagren snurrar vid ocentrerade skivor men å andra sidan så tar det ett bra tag innan lagren går in sig. Hade lite problem med i början att de var tröga men det löste sig genom att manuellt snurra på dessa för att simulera ett års användning :-) Jag gillar denna kontruktion skarpt. Man lär sig snabbt och hantera den. Har inte så mycket att jämföra med men har du vägarna förbi karlskoga går väl det att ordna. Att justera in armen är relativt enkelt, det handlar om att ha synvinkeln rätt inställd :-) |
Edited by - Stormen on 2006/05/23 13:07:28 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 15:36:32
|
Jag har lite halvmycket energi i basen så muller hörs tydligt, på gott och ont. I armens fall hörs det men inte så man irriteras. Motvikten räckte inte i mitt fall men är inte speciellt svårt att addera lite massa, skruv med mutter att flytta kanske ? Den kräver lite mer än en standardarm, man får inte ha tio tummar.. När man gjort sig besväret tycker man det är värt det |
Lämnat forumet |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 16:45:11
|
10 tummar :-) ja det hade jag behövt när jag flyttade vikten. Min Pearl-nål är ganska lätt så jag får skjuta vikten mellan lyftvredet och glasröret. Lösningen har en ganska rolig historia. Bo pratade med svarvaren om hur han hade tänkt sig att det hela skulle fungera. Svarvaren sa att det var ju bra men min lösning är mycket bättre. Hmm sa Bo, hur menar du? Det säger jag inte men du kan väl fundera lite till. Detta höll Bo sömnlös några nätter tills han kom på att såga en skåra i röret och låta hjullagren gå innuti istället. När han besökte svarvaren så lade han upp lösningen på skrivbordet och uppmanade att svarvaren gjorde likadant. Sen vände dom papprena samtidigt. Svarvarens papper var blankt. Jag bara skoja sa han, jag hade ingen lösning. Men du har ju nu lyckats bättre Det är jävelskap på hög nivå. Resultatet är mycket begåvat |
Edited by - Stormen on 2006/05/23 16:46:27 |
|
|
Big Pete
Member
224 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 19:09:40
|
Har själv provat cantus armen på en continuo och var imponerad av ljudåtergivningen. Det största utmaningen för mej var att acceptera "low tech" lösningen, med tanke på att man får lyfta in lp´n från sidan för att inte stöta emot. Att justera azimut,VTA och nåltryck är lite pilligt men det sker ju inte varje dag. Om man lyssnar snarare än tittar på tonarmskvaliteen, så är den för pengarna mycket bra. Ångrar faktiskt lite på att jag bytte bort spelaren då min nuvarande Continuo har fått en Magnapivot-arm som är minst lika pillig att hantera, men så börjar åren ta ut sin rätt och skakiga händer något man får leva med. |
PSET-High Smile Value Per Watt! |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/05/24 : 11:14:08
|
En REGA RB 300 arm får man för 3350 kr och det är ju armen som används i ofantligt många skivspelare i original eller OEM utförande. Den är ju därmed den "givna" referensen i sammanhanget. Någon som ersatt sin RB 300 med Cantus tonarm, eller kan åtege ljudmässiga skillnader mellan dessa?
TIME, du som haft SME V och Cantus arm, Går det att beskriva ljudmässiga skillnader mellan dessa? SME V kostar väl 20 000 kr, dvs 4 ggr Cantus armen. Kan Cantus armen ta igen delar av den prisskillnaden genom sin "smartare" konstrukrion? |
www.akkelisaudio.com |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/05/24 : 12:48:22
|
Stefan, nja, det är som att jämföra äpplen och päron... Jag hade dem inte i samma verk så det är svårt att dra några slutsatser utan får gå på känsla. SMEn är ett nöje att använda och har ett bergfast fundament i ljudbilden som inte Cantus hade i samma grad. Cantusen hade kanske en större ljudbild och är lite livligare. Det som stör mig mest är handhavandet som är lite svårare, man får sticka in skivan under armen med de risker det kan medföra om man är lite darrig. Kanske ett längre rör skulle funka bättre ? När man är van är det nog försumbart. Jag är av åsikten att pengarna ofta inte ger ett linjärt förhållande till ljudkvaliteten och SME ger ett mervärde genom att vara ett mekaniskt mästerverk. Ljudmässigt skulle Cantus vara det mest prisvärda alternativet, den är resonansfri och öppen och skillnaden är inte såå stor...
När jag lyssnade till Cantus/Continue tänkte man inte så mycket på hur det lät och det är väl ett gott tecken ?
Jag spelade en inspelning av Rigoletto som referens och C/C hade lite mer bakgrundsljud än Oracle/SME men annars var det bara ljudbilden som inte var lika precis, en aning större och lite ljusare men verken spelar antagligen en roll i det hela så ta det här med en nypa salt... |
Lämnat forumet |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2007/03/16 : 16:57:06
|
Undrat hur vagnen på Cantusen rör sig?
Skall den röra sig parallellt (eller vinkelrätt mot glasröret) hela tiden? Eller ska den "vika" sig först mot centrum och sedan ska vagnen följer med efter en stund?
|
Made in SFRJ! First they came; HD 60 fps |
Edited by - ninja on 2007/03/16 17:01:12 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 11:59:07
|
Någon som använder den på en LP12? Skillnad mot t ex Ittok? Skulle vara kanon om den kan vikas undan som t ex Revox tonarm... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2007/03/18 12:03:24 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 07:59:38
|
Vagnen rör sig med sina två lager i glasröret, helt parallellt in mot skivans centrum. Hur kommer det sig att du undrar när du har en egen ? Tanken är väl att vagnen inte ska "släpa efter" rent konstruktionsmässigt utan följa med och att leda/styra pickuppen i rätt riktning. Men viss är det nålens bana innåt mitten som drar precis som en vanlig arm. En del har testat genom att sätt bredare imellan de två rören för att få en bredare bas och alltså mindre möjlighet till "vickning". Men detta har visat sig bli sämre resultat av musikåtergivningen. |
Edited by - Stormen on 2007/03/19 10:47:03 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 10:46:11
|
quote: Skall den röra sig parallellt (eller vinkelrätt mot glasröret) hela tiden? Eller ska den "vika" sig först mot centrum och sedan ska vagnen följer med efter en stund?
Har aldrig känt på en cantus men den skall väl aldrig "vika" sig, om den gör det måste du ha hög friktion i lagren eller damm/skräp i glasröret.
Den skall alltid förhålla sig paralellt mot spåret. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 10:48:52
|
Stormen hann editera sitt inlägg före mitt. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 00:27:47
|
Ett tips kan vara att snurra på lagren med fingret (sätt ordentlig fart på dem) och se om något av dem går mindre lätt (stannar före det andra) än det andra. Om så... skruva loss det och lägg det i en glasburk (med lock) med kemiskt ren bensin eller outspädd spolarvätska. Häl på vätska 3-4 cl så att lagret täcks ordentligt. Låt ligga några timmar och skaka burken lite då och då. Ta upp lagret med en pincett och lägg det på ett dammfritt underlag för att torka. Montera på det igen och snurra ordentligt på lagret ett tag. SMÖRJ/OLJA ALDRIG LAGREN! DE SKA VARA TORRA!!!! Lagren kan med fördel motioneras lite då och då (snurra på dem med fingret). Rengör glasröret med en bomullspinne och vid behov med denna doppad i ren alkohol el dyl.
Bosse Hansson kan nog ge en del matnyttiga tips.
/stefan |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 08:24:14
|
kan bekräfta detta med att INTE OLJA, har varit där en sväng i min egen dumhet o det blev inte bra. Det är mer än besvärligt att få bort olja från glasröret igen. |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 23:37:44
|
quote: Posted - 2007/03/19 : 07:59:38 Vagnen rör sig med sina två lager i glasröret, helt parallellt in mot skivans centrum. Hur kommer det sig att du undrar när du har en egen ?...
Min Cantus "viker" sig mot centrum
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 08:10:42
|
Betyder det så här: När du spelar en skiva från början . När pickuppen spårat några låtar och du lyfter upp pickuppen men hjälp av vredet så kan man se att den rättar till sig =?
Har haft så, och det berodde på att hjulen (lagren) inte var inställda, så de spårade lite snett efter några centimeter.
|
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 11:01:37
|
Problemet är att pickupen hoppar och då märkte jag att den "viker" sig och går inte parallellt! När den hoppar då är jag tvungen att putta till för att den skall röra sig vidare! Oftast händer det vid första låten men det kan hända även mot slutet. Det var väldigt få skivor som jag kunde lyssna på utan att hjälpa till. Pickup är en Grado Red som kom med spelaren! Jag ska inte bytta den innan jag får ordning på Cantusen!
Jag var bortrest några dagar så jag får titta på lagren idag när jag kommer hem! |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 11:13:43
|
quote: När den hoppar då är jag tvungen att putta till för att den skall röra sig vidare!
eller lyfta o sänka så ser man att armen "rätar" upp sig Precis samma problem som jag haft, juster in däcken lite så löser det sig. Annars så får du slå en signal till konstruktören och fråga om det finns någon annan lösning. Det hela fick lite större bekymmer när jag råkade falla för bildoktorns tipps o olja allt som snurrar. Det gjorde att det inte blev någon friktion i glasröret för lagren att kunna styra så det vek sig mest hela tiden. |
Edited by - Stormen on 2007/03/21 11:14:59 |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 13:39:19
|
Var hemma under lunchen och då upptäckte jag att en lager stannar före den andra (ungefär 1 s före)! Nu har jag "doppat" dom i kemiskt ren bensin så vi får se om det hjälper!
Tackar för hjälp!
|
|
|
Eddie
Member of Nerikes Audiofiler
624 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 19:22:41
|
Får du ordning på grejerna, ninja?
Bo och Stormen var över till mig och fixade till min tonarm med liknande problem. Glasröret var inte riktigt vinkelrätt mot spåren och Bo ökade nåltrycket något. Nu går det fint. |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 20:11:51
|
Jag har kontaktad Bo och han ska skicka ny lager och ny glasrör till mig nästa vecka så vi får se om det hjälper mig!
Bo är verkligen jätte trevligt och mycket hjälpsam fast jag köpte en begagnad skivspelare!
|
|
|
Eddie
624 Posts |
Posted - 2007/03/25 : 08:33:16
|
quote: Bo är verkligen jätte trevligt och mycket hjälpsam fast jag köpte en begagnad skivspelare!
Verkligen!
Man kan vara trygg med sina Raunaprodukter . |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 22:06:03
|
Efter många oturliga händelser, från sprucken glasrör till "dåliga" lager + mina många egna dumheter har jag lyckats få ordning på min Cantus. Jag tycker att den är bra arm och jag har inga problem med handhavande. Man lär sig snabbt och om man följer Bosses instruktioner då ställer man pickupen relativt enkelt!
Vill tacka jätte mycket Bo för stort hjälp med mina problem. Och som Eddie skrev, "Man kan vara trygg med sina Raunaprodukter"!
Min Continuo går nu kontinuerligt så vi får se om jag måste stänga den innan pension!
|
Edited by - ninja on 2007/04/19 22:07:43 |
|
|
Eddie
624 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 23:19:57
|
Gott att höra, ninja! |
|