HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 NAD C372 och B&W 803D testas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/05/24 :  04:07:21  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Hehe jo, liknelsen kanske inte var hundra, det kan jag hålla med om *hehehe*. Men om vi säger så här istället: Om jag inte tycker att min Denon PMA1500R Mk2 som är i klass både prismässigt och ljudmässigt med NAD C372, inte räcker till att kunna driva mina B&W 704:or ljudmässigt, så kan du ju tänka dej hur svårt Nad C372 lär ha ljudmässigt att kunna driva Nautilus 803D bra, 803D kostar "bara" ju som nästan 4 par B&W 704:or. Effekt är inte allt anser iaf jag. Farbrorn var t.ex inte helt nöjd när han drev sina B&W 802:or med en Mark Levinson No.383 för 74000kr, och den är ju ändå ljusår över en Nad C372. Man ska aldrig underskatta en förstärkares betydelse för dessa skapelser.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2006/05/24 07:35:22
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/06/06 :  08:48:11  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Men det är rätt sjukt att det inte ska gå att lira med en NAd på 150 watt ? När högtalaren ligger på 90db känslighet och inte har alltför svår last så används kanske 50watt max för lyssning på hög volym förutsatt att de inte står i ett väldigt stort rum förstås...
700watt tex så använder man kanske 10% av effekten vad ska man med resten till ? för fest?
Förklara gärna om jag har fel :D
Sen att man kanske inte gillar Nads ljukaraktär är en sak.
Mvh

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/06/06 :  10:35:01  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
När jag skulle sälja mina 804or frågade köparen om han kunde ta med sin rigg hem till mig & koppla upp den mot mina högtalare. Och hem kom en glad kille med en cd under ena armen & förstärkaren under andra.
Typiska loppisfynd ( det visade sig vara det &så ) a´la 80-tals NAD ur budget/mid-sortimentet.

Och faktiskt lät det inte heltokigt. Efter en sisådär en halvtimme spelade det faktiskt riktigt bra, måhända inte med samma pondus & renhet som med min Audionet-rigg, men absolut njutbart för en begränsad peng.

Så, att om nå´n enstaka produkt i riggen sticker ut prismässigt, behöver inte alls vara bortkastade pengar. Kanske är det ytterligheter att lyssna på NYA 70k högtalare med ovanstående NAD, men efter min försäljning av 804orna har jag reviderat min åsikt om benhård symetri i anläggningen. Med lite ork och tålamod kan man med ansträngd ekonomi få till ljudet ändå, även om vissa produkter verkar malplacerade tills men har råd att uppgradera.

Mvh

Fotnot: 804orna såldes under 20k tillsammans med kablage & fötter, medans loppisfynden kostade runt femhundringen stycket om jag inte missminner mig.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/06/06 :  11:00:34  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Smackman: Vad jag menade är ju att effekten inte är så viktigt, utan kvalitén på förstärkaren. Om farbron knappt tyckte en integrerad pjäs för 74000kr gjorde dessa skapelser rättvisa, hur ska då en Nad för 6500kr i oftast undermåliga ljudrum göra det bättre? Förstår du mej bättre nu?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/06/06 :  11:40:03  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Kenneths jag syftade inte på just ditt inlägg utan mer hela tråden och i allmenhet :D
Mvh

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/06 :  12:58:08  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Men om en B&W ger 90 db 1 W.

Så är det väll 93 db 4 W, 96db 16W, 99db 64W? Det går väll åt 4 gånger mer kraft för att dubbla effekten? Eller är jag helt fel ute här?

Nu fiskar jag inte efter hur det låter utan är bara nyfiken på om jag har fel...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/06/06 :  13:13:50  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
jerico: Nja... inte riktigt så. En fördubbling av antalet watt ger +3 db, vilket är en hörbar skillnad. Men för att ge det som subjektivt uppfattas som "dubbelt så hög volym" brukar man sägas att det krävs en tiodubbling av effekten.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/06/06 :  13:19:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Om jag minns rätt så är det:

90 1W
93 2W
96 4W
99 8W
osv...

Min Pioneer SX-980 har wattmätare och det är bra högt om man låter den ligga runt 1W med toppar på 10W...
Förvisso är högtalarna lite känsligare 92 dB/W om jag minns rätt.

Att C372'an inte skulle klara att driva 803'orna ställer jag mig tveksam till men sedan är det såklart en annan femma om den har en ljudkvalitet som gör dem rättvisa.
Jag har själv en C372 kopplad till ett par Energy Connoisseur C-4 med en känslighet på 88 dB/W och någon brist på effekt lider jag inte av.

Edit: Blue hann före eftersom jag satt och drömde om bättre tider, eller nåt åt det hållet...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/06/06 13:21:09
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/06 :  15:42:18  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Tackar för klargöranxet.

Hade för mig att man dubblade ljudet på 3 db men att det går åt 6 db för att man ska tycka att det är dubbelt så högt. Diverse fysik lagar säger ju det att dubbelt ut ger 4 gånger mer in.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/06/08 :  10:23:06  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Smackman: Ah hehe!Sorry då

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2006/06/25 :  13:17:20  Show Profile Send Björn N a Private Message  Reply

B&W 800 serien kräver MYCKET effekt och förstärkare av högsta kvalitet för att prestera. C372 har tillräckligt med effekt men är inte i närheten tillräckligt bra..

Jag är mkt välbekant med B&W (gissa varför...) och har testat dem i flera olika kombinationer och vet att B&W överlag aldrig kan ha en för bra förstärkare, räkna med att lägga minst lika mkt på förstärkeri som på högtalarna..

Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000