Author |
Topic |
global
Member
314 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 00:06:50
|
En regnig morgon var jag inne på Hifi klubben för att undvika att bli blöt. Vad kund väl vara bättre än att passa på att göra ett lyssningstest? Uppkopplat blev NAD C372 förstärkare ca 6500kr och B&W 803D högtalare á 76 000 kr . Nyfiken som jag var vad man kunde få för ljud om jag skulle vinna på lotto. Jag minns inte försteg eller CD spelare men det var NAD.
Visserligen var inte lyssningsupställningen speciellt optimalt faktiskt ganska dåligt eftersom jag ändå inte var en seriös spekulant och jag hade ganska brottom i andra ärenden. I med en skiva av Eva Cassaday. Efter att ha lyssnat några minuter kunde jag bara beskriva ljudet som artificiellt. Inte speciellt behagligt eller lyssningsbart. Musiken kändes faktiskt bara ointressant. |
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 08:33:22
|
Kan jag förstå då Naden inte på långa vägar räcker till för ett par högtalare som B&W 803D. Vad var det för CD-Spelare? |
Trött på folk utan vett |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 10:34:48
|
quote: Visserligen var inte lyssningsupställningen speciellt optimalt faktiskt ganska dåligt eftersom jag ändå inte var en seriös spekulant och jag hade ganska brottom i andra ärenden.
Du borde kanske ge dem en andra chans, och gärna med lite mer tid och omsorg med kringutrustning och uppställning. Hade du själv velat bli recenserad av någon som inte hade tid eller ork med dig?
Du kan ju samtidigt jämföra med dina egna medtagna högtalare (eller några i butiken som du känner till ljudet på) för att lättare kunna avgöra vad som är typiskt för respektive modell och vad som kanske mer beror på lyssningsrummet. Då tror jag att du skulle kunna presentera en mycket intressant recension då du känner dina egna högtalare och därför kan ge ett djupare och mer fullständig jämförelse.
Vissa butiker har ganska bedrövlig akustik och många saknar bra lyssningsrum. (gäller allmänt och inte bara hifiklubben)
|
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 13:32:04
|
Borde snudd bli bidrag för "årets harry i snedem" detta...
Eller som min Lena brukar säga då hos ser eller hör nåt "dumt" eller "konstigt". "det va de värsta"...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 19:32:28
|
Ska jag tolka era inlägg som att jag är årets korkskalle? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 19:47:05
|
global: Nej det är du säkert inte men för att en högtalare ska låta i närheten av så bra den kan så krävs oftast en riktigt bra förstärkare i ungefär samma klass. Den kan så klart låta bra med en billig förstärkare också, men Naden var nog en starkt begränsande faktor i detta fallet. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/05/23 19:49:05 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 22:16:36
|
Tja hur jag gör testet är helt upp till mig. Även om det är naivt och korkat. Men vad jag har lärt mig är att aldrig besudla de heliga B&W högtalarna. Åtminstånde på detta forum. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 22:22:03
|
"korkad" är inte ett ord jag tänkte på heller.
Du kanske har mer possetiva erfarenheter av nad under mer för nad passande förhållanden och därför gör misstaget vi alla gör till o från och applicerar ev "fel" på fel plats bara..och i detta fallet applicerar det på högtalarna eftersom du tidigare ju ev har possetivare erfarenheter av nad då i bättre förutsättningar...
Så ordet "korkad" är nog inte alls i närheten av mina tankar i varje fall. och uppfattade du mig mena så. Ja då har du min ursäkt för klumpigt utryckt åsikt i din tråd o topic..
MVH Tobbe
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 22:24:09
|
Jag provlyssnade B&W 802(ej 'D') med en liten Thule-förstärkare på 2x70. Trodde att det stora Classé-slutsteget som stod längst ned på hyllan var det som drev högtalarna, och Thulen bara agerade försteg, tills jag såg att Classén inte var 'på'. Det lille Thule integrerade saken spelade så det fröjdades med 802:orna.
Men det var ju en annan historia.
M |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 22:25:29
|
Förutsatt att inte förstärkaren ansträngdes över sin förmåga - och NAD C372 har ju ändå en del kraftresurser - borde rimligen en bättre högtalare låta bättre än en sämre med samma utrustning.
Menar ni att det var färgningen från C372:an/källan/inspelningen som hördes eller att högtalarna helt enkelt lät sämre av att drivas av C372 än en rekommenderad förstärkare. I det senare fallet, varför? |
...perspektiv... . |
Edited by - guldfisk on 2006/05/23 22:26:17 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 22:32:23
|
kan inte grejor låta illa tillsammans utan att dom är "färgade" jaja.. Skippar den diskutionen..
76 lapp B&W burkar med en 6500 kr nad behöver väl inte direkt anses som bra matchning kanske...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 22:32:25
|
Jag är fullt medveten att B&W gör alldeles utmärkta högtalare. Och jag har egentligen ingen åsikt om andras lyssningssmak. Var och en blir väl salig på sitt eget vis. Men för min smak har de alltid låtit för vasst. Men det är jag det. |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 22:46:52
|
mayro: Ajabaja. Först skriver du ett omdöme om min uppfattning genom att sätta citationstecken kring "färgande", skriva "jaja" och sätta dit en smiley. Sedan försöker du smita genom att säga att du skippar diskussion.
Så lätt kommer du inte undan :-) Du får allt motivera din uppfattning om vad matchning innebär. |
...perspektiv... . |
Edited by - guldfisk on 2006/05/23 22:48:06 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 22:57:41
|
lite ironi med vänlig stämpel bara guldfisk.. Så inget illa ment alls.. Så behövs inte mer om det sägas...
Global. Jag är inte heller nåt fan av B&W. Fast jag vet då folk förstärker dom med rejäla prylar så händer det saker.. jag har hört nån av dom större modellerna tex med krell och det lät fasiken inte dåligt eller stickigt... långt ifrån faktiskt..inte mitt ideal. Men heller inte dåligt...absolut inte..
Ryst lirar väl "rätt feta" prylar för att få rejäl fart på driften han med.. 700 w monoblock ifrån Classe.... Så hur man än ser saken är nog en rätt liten nad den svagare i kedjan.. Men men. Lämnar här.. Visste ju inte du startade med att ogilla burkarna innan du lyssnade iofs...så felmatch eller ej är ju då ej intresant ....
OCH!!Sorry för ev aningen "diskution" i tråden...NU lämnar jag i varje fall... MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 23:13:30
|
Självklart får du ha din åsikt.
Jag kan dock inte ta en "recension" på allvar när en s.k "B&W-hatare" glider in lite slentrianmässig i en butik, lyssnar med en förstärkare som inte har potential att driva dessa högtalare med "kvalitet" och sen tar fram sågen.
Känns som sagt lite konstigt bara, du lyckads iaf skapa en debatt . |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 23:29:04
|
Jag kan inte påstå att jag hatar några högtalare. Snarare var de så att jag var nyfiken på vad man kund få om man satser på kvalitet. Jag hade faktiskt inte lyssnat på så dyra B&W högtalare förut. Men hur det än är. Det var mitt lyssningsintryck. Om jag hade tid skulle jag gärna låta högtalarna komma till sin rätt, uppställning och kringutrustning och så. Jag har definitivt inget mot en upplevelse. Men jag är inte speciellt "inne" i det hela. Jag tar inte det på så stort allvar. |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 23:35:57
|
quote: Tja hur jag gör testet är helt upp till mig. Även om det är naivt och korkat. Men vad jag har lärt mig är att aldrig besudla de heliga B&W högtalarna. Åtminstånde på detta forum.
Nu verkar den här tråden ha blivit alldeles för infekterad för att jag skall känna mig bekväm och jag tycker det är tråkigt att du upplever dig oförtjänt påhoppad. Du får nog "tåla" att det blir reaktioner när du gör ett "test" under de förutsättningar som du har beskrivit.
Tycker du själv att du har använt en vettig testmetod?
Det går alldeles utmärkt för min del att göra en sågning i en recension, men då bör den vara lite mer underbyggd. När du själv konstaterar att det var quote: Visserligen var inte lyssningsupställningen speciellt optimalt faktiskt ganska dåligt eftersom jag ändå inte var en seriös spekulant och jag hade ganska brottom i andra ärenden.
så devalverar du ju hela situationen som du bygger ditt omdöme på.
Jag öppnade tråden med förhoppning om att få en lite fylligare recension och inte ett snabbt omdöme, där skribenten förvisso ärligt själv säger att det inte är något bra test då "...förhållandena var ganska dåliga..." under en blixtvisit i butiken.
-Klart jag blir lite besviken och känner mig lurad på konfekten när du ger dig ut för att skriva om en intressant produkt och sedan bjuder på detta grunda test.
Jag tror inte nödvändigtvis att det var förstärkarens "fel" även om just NAD kanske inte är ett under av transparans... var högtalarna inspelade, hur var akustiken?
Det är förövrigt inte första gången som hifiklubben demar högtalare på ett taffligt vis för hifi-forums medlemmar. Kanske finns någon baktanke med detta, alternativt så är vissa försäljare bara ointresserade eller okunniga. |
Edited by - LeoArietis on 2006/05/23 23:37:37 |
|
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 23:47:24
|
Kanske jag skulle ha skrivit. "Varning till alla nybörjare koppla inte in B&W till Nad. Det blir inget bra ljud" eller något.. "Jag slänger denna stereo i soptunnan." Sverker Olofsson |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/05/24 : 00:12:07
|
global, förstår du vad ryst och jag har reagerat på i ditt test?
Har du någon förståelse för att ett test som genomförs på följande sätt blir ifrågasatt?
Jag går ut och testar högtalare X med förstärkare Y och resten har jag inte nån koll på och förövrigt var lyssningsupställningen faktiskt ganska dålig och jag hade inte tid. Här kommer mitt omdöme om högtalare Y:
Vi reagerar inte på ditt betyg, utan på att du tycker att det går att ge ett betyg efter den här testsituationen. |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/05/24 : 00:49:20
|
Som att stoppa en trabant motor i en Ferrari F1 och sen kritisera ferrarin för att den inte går nåt. Kan man väl kanske säga? |
Trött på folk utan vett |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/05/24 : 00:59:19
|
Kanske lite fel å testa den "konstiga" kombin ?? Hur var det med proportioner ??
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2006/05/24 01:26:33 |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/05/24 : 01:19:26
|
Inte så träffsäker liknelse i mina ögon.
C372 med sina 150W vore att likna vid en rejäl V6:a snarare än en Trabantmotor och borde räcka rätt långt i en lätt och kapabel F1-bil. Så länge man inte vill nå pressa bilen till max är det väl vibrationer eller kanske effektkurva som man får gnälla på.
V6:an borde dessutom ge bättre prestanda i en F1-bil än en Volvo.
---
I verkligheten dippar 803D till 3,65 ohm (mätningar), vilket jag inte vet om C372 trivs med i längden på hög volym. Å andra sidan anges 90 dB känslighet och vi vet ju att vid sansad lyssningsvolym behövs inte många watt. |
...perspektiv... . |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/05/24 : 01:31:07
|
Mina 803or (inte D, utan "orginalet) går att driva ganska bra från min Denon 3803 reciever (som iofs är specad till 7x110W men det ska man nog ta med en nypa salt). Dock låter de betydligt bättre med mitt Advantage S150 slutsteg, särskilt om man vill höja volymen en smula.
En sak som jag råkat ut för när jag lyssnat på B&W i butik är att högtalarna inte varit ordentligt inspelade, diskanten tar lång tid på sig innan den är inspelad och under tiden kan ljudet vara ganska hårt (vilket jag avskyr). Jag lyssnade en gång på ett par nästan nyuppackade 703or i butik och det var direkt obehagligt (dock var jag förvarnad så det var inte direkt överaskande).
Ett tips är att om möjligt lyssna på 803or drivna från Classés nya förstärkare. Det låter ruskigt bra
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/05/24 : 01:33:31
|
Borde ju räcka mer än väl ( enl. hifi-klubbens spec )
quote: Mäter du i 4 eller 2 ohm så får du mer, faktiskt hela 340 respektive 460 watt dynamiskt.
Eller W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Topic |
|