HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skivskötsel för dummies
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:22:52  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jag har två problem med mina vinylskivor, de är skitiga och vissa är inte platta. Så jag har två frågor.

1. Hur kan man rengöra en vinylskiva om man saknar en vinylskivetvätt? (vilket de flesta troligen saknar)

2. Hur kan man göra skivor platta igen, som pga dålig förvaring fått "bucklor" eller liknande ojämnheter?

3. Kom på en bonusfråga också. Hur rengör man pickupnålen? I ett "tidigare" vinylliv (som tonåring) använde jag ett tändsticksaskplån, men jag förmodar att det inte är det optimala sättet.

www.akkelisaudio.com

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:45:54  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
det finns en skivpress som värmer och planar ut skivorna igen men den är snordyr, alternativ 2 är att köpa en skivpuck lite tyngre modell (svalander har en mitchell 700 grams) som trycker ner skivorna.

Pickupnålen regörs med en liten borste som följer med pickupen annars kan man nog köpa den löst.

Vinylskive tvätt läste jag på forumet sök på "recept" det var någon kodak fixvätsa och destillerat vatten och sprit, kolla noggrant innan.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:47:14  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46050&SearchTerms=recept

där hittar du recepten

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/21 :  09:37:12  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Här är en länk till en DIY-lösning, men kanske du skulle se till att pröva på några reaskivor först?

Lycka till (Om du prövar menar jag)

http://www.angelfire.com/fl5/roadhouse/warped.html

J. Ullberg
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/05/21 :  10:44:45  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Lämnar de buckliga skivorna därhän ett tag. Och rengöringen löser jag via ett rengöringskit från Svalander. http://www.svalander.se/tips/cleaningtips.htm#manuell

Kit nr 2 är beställt. Recepten på rengöringsvätska tackar jag för och det därom att torka skivorna med borrmaskinen skall också testas.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/21 :  10:57:30  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
borrmaskin med ställbar varvtal väääldigt lågt

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/05/22 :  09:24:15  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Kompletterar med ännu en fråga, hur rengör man en fet akryltalrik?


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/22 :  09:33:41  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Ett tips från akvarievärlden av alla ställen:
http://www.northcoastmarines.com/cleaning.htm

J. Ullberg
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/05/24 :  14:20:52  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Har nu varit på två apotek, tre livsmedelsaffärer och en bensinmack, utan att få tag på destilerat vatten. Det närmaste jag kommit är sterilt vatten frånn Apoteket. Några tips? Funkar sterilt vatten för ändamålet?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/24 :  14:35:23  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Men va konstigt Stefan !! Dest.vatten (Aqua purificata Eur) Varunummer 347765
skall finnas på alla apotek ( i minst ½ litersflaskor )! Köper mitt vatten på det pytelilla apoteket vid Kärringberget!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/05/24 :  14:43:10  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Batterivatten på macken ? Avjoniserat.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/24 :  14:52:29  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Är avjoniserat batterivatten detsamma som destillerat? Har för mig jag hört att det inte är det någonstans.

Annars är det ju lätt att koka vattnet hemma och samla upp ångan i lämplig bägare. Saft-majja (?vet inte riktigt vad det är, stor gryta tror jag?) är det tydigen en hel del folk som använt till det ändamålet har jag hört :-D

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/24 :  15:28:31  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
destillerat vatten "lånar" jag hos ett stort företag i staden eftersom de destillerar sitt eget vatten, hör med någon som jobbar hos någon industriföretag

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/05/24 :  15:38:40  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Vattnet som Wolfgang refererar till har jag köpt på apoteket. 67:- för 5 liter. Lagom billigt tycker jag! Men jag fick be dem beställa hem det, det var inget de hade hemma normalt. (I västerås).

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/05/24 :  21:50:42  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Är det nån som har erfarenhet av en sån här http://www.svalander.se/vinyl/mothrcm.htm

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/05/25 :  21:55:10  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
1.Ett alternativ som fungerar bra är en trasa från zerodust som vinylbutiken säljer.
2.ingen aning.
3.För nål så fungerar en speciel gele liknande sak,även denna från Zerodust.

tips:skivtvätt från OKKI NOKKI fungerar helt ok och kostar inte "skjortan".

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2006/05/26 :  00:52:39  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Godkväll alla renliga vinylmissbrukare. Har Du/Ni (eller grannen?) en torktumlare av typen "kondenstumlare" så samlar den upp/producerar 1-2 liter destillerat vatten per "tumlad" tvätt. Töm behållaren i en flaska eller dunk. Billigt och ändamålsenligt:)
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/05/26 :  09:31:06  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jo, batterivatten från macken fungerar, det är destillerat och avjoniserat men apotekets är ju inte så dyrt det heller...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/26 :  09:37:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Är avjoniserat batterivatten detsamma som destillerat? Har för mig jag hört att det inte är det någonstans.
Avjoniserat vatten är egentligen renare, i varje fall om man går efter analysen av ledningsförmåga.
På jobbet producerar vi drygt 40 kubikmeter avjoniserat vatten per timme för vår ångförsörjning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/05/26 :  11:43:31  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Är det inte viktigare att vattnet är så fritt från partiklar och mineraler som möjligt än låg ledningsförmåga?
I så fall tror jag vatten som gått igenom detillationsprocess är bättre än bara avjoniserat.
Det viktigaste är väl att ingentig blir kvar i spåren sedan regöringsvätskan sugits upp, så gott det går och det sista har dunstat?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/05/28 :  11:01:12  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jag är ibland rätt snabb av mig så jag beställde och fick en snabb leverans av skivrengöringskitet från Svalander. Jag har rengjort några skivor med det och det fungerar bra. Eftersom skvirona i detta kit torkas stående i ett diskställsliknande ställ testade jag den "järva versionen" Den varianten går ut på att sätta fast skivan i en borrmasking och torka skivorna med centrifugalkraft. Det fungerade men är lite pilligt.

Jag fick också ett erbjudande av att låna en Okki Nokki vinyltvätt av Wolfgang. Ettt erbjudande som jag nappade på. Detta var en väldigt lättanvänd maskin som ger ett jättebra resultat och utan att man behöver risker att skivorna smiter iväg med 1000 rpm genom rummet. Såhär gör man då man tvättar skivor med den.

Kan skruvar fast skivan mot tallriken och sätter på motorn så att skivan roterar. Sedan droppar man på rengörings/antistat vätska på skivan.



Man tar sedan fram tillbehöret, en skivborsteliknande sak som jämnar ut vätskan på skivan. Man kan också genom en strömbrytare göra så att skvian roterar åt andra hållet så att man verkligen får ner vätskan i spåren.


Och slutligen sätter man på sugen och suger skivan torr. All smuts och vätska sugs upp och rengöringen är klar.


Detta var otroligt smidig och jag tror inte det tog mer än 4-5 minuter att rengöra en skiva. Denna apaprat kan mycket väl hamna på inköpslistan framöver.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/06/02 :  07:04:01  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Fick ett samtal från Apoteket i Munkebäck häromdagen. De meddelade att de tyvärr inte har destilerat vatten i sortimentet längre. Detta är ju inga vidare nyhter för vinylskiverengörare. Vart får man då tag på vatten?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/06/02 :  08:15:03  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Stogi hade ju en MYCKET bra tanke där... Varför har man inte tänkt på den lösningen innan...
För torktumlarens vatten kastar man ju bara. Dessutom så tar den ju tillvara på vattnet i "kläderna" och destilerar det hela. visst det är lägre temp men likförbenat så är det vatten ånga som har kylts av/kondenserat till vatten...

Ska testas helt klart...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/06/02 :  08:38:33  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Kör det genom ett melittafilter först bara

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2006/07/05 :  10:36:50  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
För den orädde;
Skivutplattning kan man göra i ugnen men det förutsätter att man har 2 tallrikar från t ex Lenco L75 eller 2 glasskivor med en tyngd ovanpå, lägg skivan emellan och baka på 50 grader dubbelvärme. Innan man tar fram sina dyrgripar gör man bäst i att öva på någon oönskad skiva eller 2.
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2006/07/09 :  11:16:57  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Hej alla på HF detta är mitt första inlägg här. Har börjat intressera mig mer och mer för vinylen och har kikat en del här i vinyldelen och såg den här tråden om rengöring.
Jag använder också borrmaskin (batteridriven skruvdragare för att vara exakt)då jag torkar mina skivor efter tvätt med Svalanders kit 1.
Så jag tänkte försöka att posta en länk här på hur jag löst fastsättningen av skivan i maskinen om någon är intresserad.:)

http://user.faktiskt.se/grismannen/Kopia%20av%20IMG_0607.JPG
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000