HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 BOSOZ by icewall
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/05/16 :  21:36:38  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Tja, då har ju den fruktade "volymkontrollsångesten" släppt eftersom det verkade som att det blev rätt ändå.

Fick tack vare det lynniga vädret tid över under helgen som var att skruva och löda de sista ljuva kablarna på mitt PassLabs bygge som nu pågått...hmm, alldelens för länge! Borde byggt detta klart redan i somras men pga ett litet Orion projekt osv.. så tog det lite mer tid än beräknat. Och sen var det det där med volymkontrollen




Det blev inte speciellt mycket nydanade här inte utan jag ville ha ett enkelt och pålitligt försteg för att kunna kasta ut min gamla H/K reciver. Jag fick förmånen att under några dagar låna trangos CD och när man inte hörde någon större skillnad på min NAD DVD och en Opera Audio cd så var måttet rågat. H/K:n formligen raderade ut det fina ljudet från Opera spelaren vilket tydligt hördes när man kopplade förbi H/K:n. Men det behövdes någon form av volymkontrollering, tyckte i varje fall några av grannarna.




Nåja, jag har faktiskt följt orginalet ganska slaviskt, köpt kort från PCB Design och jagat lite komponenter här och där under tiden bygget fortgått. Gick efter många svåra stunder med funderingar och misslyckanden ifrån min ursprungs idé om att använda en digital volymkontroll till att beställa en DACT som nu slutligen sitter i. Fick pga bristande kunskaper se mig besegrad och fick ta till mekanik för att slutligen lyckas Skam den som ger sig....





Så här trivs de alldelens utomordentligt tillsammans. Ljudet blev ett stort lyft, även med svarta fåret (NAD DVD:n står i bakgrunden och skäms...) som signalkälla så är den största skillnaden ett mycket fastare grepp om musiken, sordinen som fanns har försvunnit och detaljer framträder mycket klarare.

Ni kan ju gissa vad som blir nästa projekt?
Japp, en bättre signal källa!!!

- never stop exploring -

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/05/16 :  21:37:46  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Läckert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/16 :  21:54:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag hänger åxå på här

Läckert

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/16 :  22:04:17  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Snyggt må jag säga

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/17 :  01:05:09  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Ja nu blir man ju avis ju

J. Ullberg
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/05/17 :  07:30:23  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Tackar tackar!

Jag kan konstatera att jag trots allt lärt mig en hel del av detta bygge. Framför allt att kanske begränsa sig när det gäller finesser och funktioner, från början ville jag ha alla funktioner som bara gick tänka sig. Display som visade volymen i gröna siffror osv... Ingångsväljare med massor med ingångar, balanserat och obalanserat, tape out och bara attkoppla som man ville, det ultimatat försteget Ni känner väl igen "drömfasen" hoppas jag



Men ju mer jag tittar på det så blir jag glad att jag besinnade mig lite, det blev helt enkelt inte så tokigt!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/05/17 :  07:45:57  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Snyggt som tusan!

För er som inte har förmånen att få lyssna på Icewalls anläggning kan jag meddela att det låter mycket, mycket bra! Ska verklligen bli roligt att höra vad som väntar med en ny singalkälla!

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/05/17 :  20:18:09  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Tjusigt!
Är det en Audiokit låda?
Vad är det för rattar? Var får man tag i sånna?

/Jesper
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/05/18 :  08:02:24  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Lådan är mycket riktigt från Audiokit och rattarna kommer från http://www.thlaudio.com/ Taiwanesikt fröetag, mycket bra att handla från, billigt och massor med roliga pryttlar...

./m

- never stop exploring -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000