HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Direktdrift elektrostater Esl 63
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/14 :  23:20:07  Show Profile Send esl a Private Message
I en elektrostathögtalare sitter det transformatorer för att höjja spänningen ca 100ggr.
I en vanlig rörförstärkare sänker man spänningen via en utgångstransformator med ca 25ggr... är inte det lite kaka på kaka till ingen nytta?
Men var hittar man en rörförstärkare som kan ge mig +/- 4000 volt ut??
BYGG SJÄLV!
Via ett gruppköp kom jag över ett gäng GM 70 som är ganska lika 845 röret och som matas med 1200 volt!

Alltså dubbla GM 70 med drossellast som ger mig dubbla svinget (2400volt ut över högtalarna) ett rör per elektrostatplatta, två plattor/högtalare, dessa skall sedan drivas av ett 300B med interstagetraf emellan.


Skaffat ett par kondensatorer: 4100 VDC 23uF, väger nog ett par kg styck borde vara utmärkt bra till avkoppling till några elektrolyter (2400uF totalt.. 1350 Volt. Hur många joul blir det

Jag gjorde lite mätningar i helgen över vilken spänning som jag egentligen spelar med och kom fram till att jag kanske kanske inte behöver en step up traf då jag kör med aktivt delningsfilter som faktiskt skär bort en hel del amplitud (delar vid 100Hz), i varje fall inte till en början...

Vad tror ni?
Man kan ju börja bygga utan utgångstrafo och bara koppla elektrostatplattorna via kondensatorer. (man vill inte ha likspänning 1200 volt ut på plattorna!

Andra konstruktionstips?
Ingångssteg?
Skall jag köra dubbla 300B (en till varje GM70) och ha fassplittern tidigare?
Direktdrift eller en stepp upp på utgången



Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/12/06 21:56:50

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/05/14 :  23:46:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om jag fattat rätt så drivs elektrostater av en balanserad signal, i så fall borde du kunna öka spänningssvinget genom att använda en PP utgångstrafo med uttag för Ultralinjär koppling.
B+ till mittuttaget som vanligt, anoderna till UL-uttagen och sen tar du ut signalen i ytterändarna (där anoderna egentligen skulle varit anslutna). En steup spartrafokoppling alltså.
Sekundärlindningen används inte alls, möjligen skulle man kunna lasta den lite med en ren resistans för att tämja eventuella tokigheter i frekvensgången.

Bara en idé jag har inte provat själv.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/05/14 :  23:47:04  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hehe, intressant

En lite närmare redogörelse för en som inte fattar allt skadar nog inte.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2006/05/15 :  00:32:30  Show Profile Send DHT a Private Message
En bra ide kan ju vara (förutsatt att din interstagetrafo klarar spänningsskillnaden) att lägga spänningen på anoden nära noll och istället ha -1200V på katoden.. på så sätt kan du direktkoppla anoderna till statorplattorna (via högohmiga motstånd av säkerhetsskäl). Så har jag gjort i några rörbyggen till elektrostatlurar. Lägre spänningsnivåer där men principen är ju densamma.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/15 :  10:17:31  Show Profile Send mace a Private Message
Var det inte Mr EAR som gjorde något liknande för länge sedan. himmelskt men dyrt för gemene man.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/05/15 :  17:29:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
Mr EAR gjorde det med ESL-57 och det tror jag fler har gjort. Det är lite knepigare med ESL-63 verkar det som eftersom svinget bör vara större. Det är inte helt lätt att få fram de lämpliga transformatorerna eller spolarna heller pga den höga impedansnivån och därmed följande krav på låg läckkapacitans. Genomförbart torde det dock vara och resultatet antagligen förträffligt dessutom. Vi provade en gång att driva ESL-63 med esl's direkttdriftsteg för Stax-lurar, det lät inte mycket men det lät bra!!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/15 :  18:29:47  Show Profile Send esl a Private Message
Fuling
Jag har varit inne på spartraf.
Nackdelen är just som MatsT nämnde med den höga impedansen och känsligheten för kapacitans i lindningarna. Att istället skippa transformatorerna helt är ganska lockande. Jag skall lyssna mer om en liten stund och så skall jag mäta upp maxnivån till högtalarna på några dynamiska skivor som jag har.

Sedan multiplicerar jag den spänningen, med 100 för att få spänningen ut till plattorna.
Alltså.. jag vill ha max 12 volt i topparna från nuvarande slutsteg eftersom det motsvarar 1200 volt från ett GM70 slutsteg utan traf.

Sedan ligger det ett antal motstånd i serie med dagens Esl63 transformator som uppskattningsvis tar bort 40% av spänningssvinget pga spänningsfall. Dessa behövs inte vid direktkoppling och då har jag höjt verkningsgraden med 3dB!
Och det är ju välkommet!

Skall kolla med en transformatortillverkare vad dom kan åstadkomma.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/05/15 18:50:07
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/21 :  01:07:37  Show Profile Send esl a Private Message
Fler tips på transformator leverantörer än dessa?
Tango
Lundahl
Hammond
Plitron
Jensen...
EDIT.. Glömde Sowter.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/05/22 01:09:18
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/07/16 :  12:03:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ta kontakt med Audes i Estland, dom kan linda till spec...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/23 :  18:10:17  Show Profile Send esl a Private Message
Någon som har ett bra förslag till ingångssteg, fassplitter och drivsteg till GM70 i push pull?
Jag skall ha drossellast på GM70 och plocka utgånssignalen mellan drosseln och röret via en kondensator för att inte få DC ut på plattorna.
Tänkte använda 300B som drivrör om jag inte får talg i ett bättre rör.
Förslag mottages!
Kommer att köra UTAN utgångstraf till att börja med... det var inte lätt att hitta nåt som passade.

Skissar på en skyddskrets som skall slå ifrån spänningen om det kommer DC ut på plattorna samt en "jordfelsbrytare"
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/11/23 :  19:25:29  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det här verkar ju helt klart vettigt. Inte såå insatt i tekniken, men rent spontant så känns det ju ganska så onödigt att ha två transformatorer i rad, där den första tar ner spänningen och den andra höjer den.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/11/23 :  19:38:46  Show Profile Send MatsT a Private Message
Här är i princip den kretsen du efterfrågar.
http://ultranalog.com/9912/signal.pdf

Alldeles för små spolar dock, bara 4H!
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/11/23 :  23:14:57  Show Profile Send MartinX a Private Message
Hos Frag jan zuerst finns en fräck trafo:

http://www.die-wuestens.de/eindex.htm

Klicka på catalouge och välj output transformers, den heter ATH90.
164€ bara som hittat. Inte tänkt för dom rör du vill använda men skoj ändå, finns mycket skoj på denna site, observera att dom fixar custom nättrafo till hyggligt pris.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:49:07  Show Profile Send acebowler a Private Message
verkar vara ett trevligt bygge.... passa fingrarna bara!!! det är inte kul att extraknäcka som julgransbelysning till jul...

Staffan

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/12/05 :  23:05:39  Show Profile Send esl a Private Message
Vilken effekt kan jag vänta mig om jag kör utan step upp traf tro??
Jag matar med 1200 Volt per halva. Använder drossellast vilket ger +/- 1200Volt i sving per halva.
Bör få ett sving totalt över plattorna på +/- 1100 volt*2 = 2200 volt i U topp till bott mellan själva plattorna, (eftersom högtalaren går i push pull)

Multiplicerar toppspänningen med ett genom roten ur två, för att få sinusmedelvärdet = 1550 volt
Impedansen hamnar på ca 35kOhm utan transformatorer vilket ger drygt 70 Watt sinuseffekt.
I toppeffekt innan klipp bör jag kunna kräma ut hela 82 Watt i dubbel singel ended triod koppling.
Bör räcka gott.
Jag delar ju dessutom vid 100 Hz med MTaudio delningsfilter och det är ju dessutom ganska brant...
Vad tror ni.. step upp eller inte på utgången?

/esl




Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/12/06 :  00:15:07  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Vad tror ni.. step upp eller inte på utgången?



Öhh! Ja!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/12/06 :  08:15:56  Show Profile Send Zombie a Private Message
och hur kul är det att ha ett par hundra volt i högt.kablarna?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/12/06 :  08:57:45  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har du kikat på hur Accustat, Audiostatic och typ Beveridge löst sin direktdrift? Har dom verkligen använt spartrafo?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/12/06 :  17:31:58  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har mätt upp signalen in i mina ESL-63 med digitalt minnesoscilloskop med "peak detect". Jag tror inte man kommer undan med mindre än +/- 2000V sving (topp) vid normal musiklyssning med elektrostaterna avkopplade under 100Hz heller.

GM70 ger knappast mer än 700 volt sving med acceptabel linjäritet.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/12/06 :  19:14:08  Show Profile Send esl a Private Message
MatsT: Jag misstänker att du då kört via trafon och de motstånd som ligger innan trafon inkopplade?
En hel del försvinner där vilket ger mig lite mer marginal.

Men viktigast är något som jag fick repeterat hos LAB gruppen på studiebesök, var att effekten ut i en högtalare ligger på ungefär 10% av maxeffekt vad stärkaren klarar av att spela.

Alltså när man drar på i volym så att det distar i topparna då är ändå medeleffekten ca 10%!!
20% om man kör komprimerad techno...

Det innebär att jag kan leva med olinjäriteter över 700volt i topparna för det är "bara" mycket korta peakar som du också påpekar.

Det är värt att prova!
Jag bygger inte in mig i ett oåterkalligt läge utan traf.

Zombie:
Nej det blir inga kablar!
Slutstegen byggs in i högtalarna!
Kapslat i plåt och med inbyggda jordfelsbrytare! (inhandlade redan..)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/12/06 :  19:16:44  Show Profile Send esl a Private Message
MatsT
Menar du mellan plattorna eller per platta?
Hur korta var pulserna?
Hur ofta?
Mätte du på primär eller över själva plattan?

Ursäkta alla dumma frågor...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/12/06 :  19:20:01  Show Profile Send MatsT a Private Message
Visst kan man prova utan step-up först, det blir anständig nivå men jag tror inte du kommer att nöja dig med det i längden.

Det är rätt intressant att mäta musiksignaler med "peak detect", topparna är inte alltid där man förväntar sig. Pianomusik är en riktig effektslukare t.ex.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/12/06 :  19:25:13  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag mätte signalen över högtalarklämmorna och de högtalarna jag mätte på saknar helt motstånd före trafarna men har lägre verkningsgrad än original. Varja platta har en trafo med omsättning på ungefär 1:105 så med 18V topp som jag mätte med den väl effektsvaga rörförstärkaren som jag använder just nu så blir det rätt mycket sving på plattorna men inte särskilt hög nivå.

Oscilloskopet samplar fort och letar upp den högsta nivån i varje sample som ritas ut. Det ger en rätt hygglig bild av vad som behövs och det blir stor skillnad jämfört med mätningar gjorda med konventionellt oscilloskop.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/12/06 :  21:55:22  Show Profile Send esl a Private Message
Ok då vet jag vilka element du körde på... hmm
18 volt i topp på ena plattan*105 = 1900 volt och jag skulle få MAX (vid klippning) 1150 volt ungefär.
ca 4dB lägre signal än vad du hade.
Om du har skåpet ledigt så lånar jag gärna och skannar av.

Om jag inte hittar en fulltraf så får det bli en spartraf. (4 st.. en per platta)
Betydligt enklare om man skall göra den själv.
Bara att klämma in i efterhand.

Är det någon mer på forumet som vill bygga direktdrift av elektrostater så hör av er!
Kanske vi kan göra en gruppbeställning av dessa specialtrafos i så fall.
Det är den första trafon som kostar..

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/12/08 :  16:01:44  Show Profile Send Zombie a Private Message
en få la önske lycka te då - och kom ihåg: en hand i byxfickan!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2006/12/08 16:02:39
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/12/08 :  16:29:18  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Är det så att när man ska mäta sådana här grejer att håret på armen reser sig när man närmar sig med proben?
+-2000v i sving hur långt kan det slå över vid fuktig väderlek?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000