HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Även jag skådar ljuset...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/14 :  20:45:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag har aldrig varit en "hörlurs"-människa. Att putta in de där små pluttarna i öronen och "injicera in musik i huvudet" har aldrig varit min melodi. Även om det är kul att ha musiken med sig så blev det aldrig att jag njöt av musiken från min Walkman, jag blev skvalmusikskonsument...

För några år sedan tänkte jag att jag kanske hade missuppfattat hela grejen och köpte mig par Philips HP840 som jag hittade på en stormarknad till "stöldpris" eller vad de kallade det.
Det var en helt annan grej...
- Nästan borta var "injicerings"-känslan.
- Borta var walkmankomprimeringen av all musik.
- Borta var dynamikbegränsningarna(trodde jag då).

Visst nu började det likna något, men den avslappade presentationen som jag var van vid från min anläggning uteblev. Det var fortfarande lite "nervigare", lugnet infann sig inte.

Nåväl det har gått ett par år. En kompis fick ta över HP840'orna eftersom de aldrig användes. Nu tror jag att de gör daglig tjänst när han sitter på jobbet. Det är bra att de kommer till nytta.

För någon månad sedan dök chansen upp att köpa ett par begagnade Sennheisser HD600 av en medlem här på forumet. Med erfarenheten av mina HP840 i bagaget tänkte jag att det kunde vara kul att känna på vad alla hörlursentusiaster talar så gott om... Och det har jag gjort med besked!

De är begagnade och i ett mycket gott skick. De drivs från en integrerad TEAC som enbart gör tjänst som hörlursförstärkare och signalen kommer från tapeout på mitt försteg.

Jag har bara haft dem i några timmar. Men ojdå, nu börjar det likna något...

Det är avslappnat, gräver djupt och har både macro och micro dynamik. DVS de spelar rejält dynamiskt, ett rejält klipp utan komprimering och med detaljrikedom.

Hmmmm... Jodå, detta har gett mersmak och jag börjar förstå lite av finessen med hörlurs-HiFi.

Så nu är det stor risk att Ni får stå ut med de "dumma"-frågorna som detta kommer att generera. Jag ville bara varna...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/14 :  20:57:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Förbaskat bra lurar de där!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/05/14 :  21:37:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Välkommen till hörlursträsket

Då är det bara att ta o fixa sig en bra hörlursförstärkare
Trident med LL1689 kan rekomenderas

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/14 :  22:18:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

ja en hörlursförstärkare har jag grunnat på.

Och koncepten är som popcorn just nu... Värst hitintills är nog en OTL med 6C33CB och kanske cirklotronkopplat. Jag är ju inte så lite kär i mina BAT-slutsteg.

Det projektet är nog lite väl utflippat, men något får det ju helt klart bli. Jag börjar nog med något enkelt. Tur att jag har Teac'en så länge.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2006/05/14 :  23:53:19  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message  Reply
Kul att läsa om ytterligare en upplyst

Välkommen till vår ringa skara! Säger som de brukar göra till nytillkomna på Head-Fi's forum. Sorry about your wallet!

Nu gjorde du mig sugen att lyssna och så är min anläggning miltals härifrån... grr!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2006/05/15 :  09:09:48  Show Profile Send John a Private Message  Reply
Den avslappnade känslan man får av att veta att man kan poppa högt och länge utan att man stör någon, att ingen rätt vad det är kan komma och be en att sänka volymen, den känslan är inte att förakta!

På ett annat forum beskrev någon "mitt i huvudet-känslan" som att man liksom får en idé om hur kompositören kände det. Att liskom stå mitt i händelsernas centrum (alltså helt fel sett ur stereoperspektiv, men vad gör man...). Mycket intressant tanke tycker jag som testat att tänka så när jag lyssnar.

/en john som också önskar välkommen i klubben

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/15 :  10:14:33  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Och vi som hade våra lurar i skåpet när Du var här

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/15 :  10:23:12  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Visst fasen!
Jag har ju ett par AKG lurar liggandes
Dessa har jag helt glömt bort
Får nog ge lurarna en chans till då kanske.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/15 :  11:48:31  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
AKG........Det är "hundens kulor" det

AKG och rullbandare.... Du är banne mig civiliserad du

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/15 :  11:56:03  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
quote:
AKG och rullbandare.... Du är banne mig civiliserad du



Har du dina "hundens kulor" kvar Mace?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/05/15 :  15:22:48  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Åååå en hörlursförstärkare med 6C33C blir nog rätt brutal.

Tubetvr har en OTL med två PP kopplade sådana rör.
Den ger ju runt 25W i 8ohm o ännu mer i 32 om jag har förstått rätt

Men jag måste ju säga att min Trident med LL1689 låter bättre än min gamla "Musse" som var SE OTL med PCC88:or.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/05/15 :  15:44:46  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Hörlurar är kul! Jag är förhållandevis nyfrälst jag också, köpte mina Grado tidigare i våras. Om du vill prova på det portabla igen, kan jag rekomendera att du köper en begagnad minidisc. Värstingmodellerna som gick lös på 3000-4000 tusen för några år sen, går att hitta i mint condition för runt 500 spänn. Fördelen med dem är att de har (relativt nästan allt annat bärbart, i synnerhet de där mjölkvita sakerna med hjul) fina utgångssteg som pallar lite tyngre laster.

Vet inte hur tungdrivna HD600 är, kan hända att du behöver en enkel portabel stärkare typ CMOY (googla!)... Men det är faktiskt rätt trevligt att kunna sätta sitt eget soundtrack på vardagen, när andan faller på.

En fin hörlursupplevelse hade jag när jag var på väg till ett hifibesök hos Ztenlund, det var början av april och en av de första riktigt underbara vårdagarna. Jag promenerade genom ett soldränkt Uppsala till tonerna av April skies med Jesus and Mary Chain och livet var underbart.

Det farliga är bara att man kan börja "digga" eller, ännu värre, råka börja sjunga, när det hela blir för intensivt. För några veckor sen kom jag på mig själv när förbipasserande gav mig konstiga blickar, mitt i refrängen på Sweet Jane när jag stod utanför Carolina Rediviva och rökte... =)

Edited by - rovis on 2006/05/15 15:45:43
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/05/23 :  23:31:20  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
mycket intressant med saa prominenta renegater....

att lyssna i hoerlurar--inte alls som man tror, tycker jag....

jag har skaffat massor av saadana haer prylar de senaste aaren....kanske foer att jag aer en "hoarder"--typ patologisk samlare...men inte bara...

boerjade som 'music on the go' sedan maerkte jag att det finns situationer da jag lyssnar i lurar inte bara i brist paa baettre utan foer att JAG FOEREDRAR det ibland...

mitt musikintresse aer "i vanliga fall" ganska centrerat till straakkvartetter och sakral vokalmusik--Bach, Beethoven, Haydn, Schubert, etc...

Vad jag hoer paa i hoerlurar? hihi...Laura Pausini, Dire Straits, Nina Simone, Isaac Hayes, Bob Dylan....

Det aer sjaelva tusan vad som haender med proffsigt mixad pop: man hoer ploetsligt saadant man inte foerut visste ens fanns daer...

vetenskaps-orienterad skeptiker som jag aer har jag alltid misstrott det haer kabel-nisseriet...gaar det tillraeckligt med stroem i snokarna saa goer det....--vad haende haeromsistens?

--om sanningen skall fram: jag hoell paa att faa daandimpen naer jag kopplade mina Senn 650 med den nyinkoepta (snordyra) Zu Mobius-kabeln som ju specialtillverkas foer Senns tyngre modeller...

jag tror inte att den DRAMATISKA skillnad som intraeffade kan uppstaa genom sjaelv-suggestion--det skull strida mot vetenskapligt foernuft i aennu hoegre grad aen upplevelse-skillnaden nu goer det

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/05/23 23:32:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000