HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Monoblock?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/05/13 :  11:31:50  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Hejsan, jag har en liten fråga om det är värt att satsa på extra slutsteg till min H/K 430. Jag har Mirage Omnistand 250 & CC i "fronten"
och omnisat V2 på bakkanalerna. Jag funderar på beg. Vincent SP-996 block eller en två/tre kanals slutsteg.
Är det mao rimligt med tanke pris/prestanda och måste jag ha ett block/en kanal till centern med hänsyn till klangmatching(stavning?)
Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2006/05/13 12:07:39

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2006/05/13 :  17:39:27  Show Profile Send cofra a Private Message  Reply
Vore jag dig så hade jag köpt en femkanaligt steg. Det finns fina steg kring 5000:-. Använt alla kanaler eller så låtit steget driva frontar + center och sedan skaffa dig två passiva basmoduler som du driver med de två kanaler du har kvar...

/Christian
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/05/14 :  11:24:34  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Ja det är ju ett alt. men det finns tex. Rotel RB-993 som är ett 3-kanal slutsteg. Men det kostar 15 000:- så det blir inget nytt iaf. Vad hade du tänkt för slutsteg Cofra?

P.s. Kommer att vara borta några dagar i början av veckan

Edited by - Pettersson on 2006/05/14 11:26:38
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/14 :  19:27:53  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag har ett rotel RB 976 MK II bryggkopplat till frontar och center. Detta har jag till en HK avr 330.

Då centern är hembions viktigaste högtalare skall man absolut ge den lite kräm med.

hade dock ej köpt nytt utan beggat, här ett likadant som mitt ungefär:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16834

kostar 2500

ett 991 för 5500 (pruta ner det till 5000 tycker jag):

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9421

eller 5 kanaligt om man vill det (985 för 4500 kan prutas ner till 3500-4000):

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16427

oavsett vad så fungerar rotel ypperligt bra med HK, jag har det ju själv och är störtnöjd

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2006/05/14 :  19:30:16  Show Profile Send cofra a Private Message  Reply
Hej igen,

Utan budget är det svårt att veta vart du har din smärtgräns.
Det här finns tex. på annons nu då jag skriver: http://hem.bredband.net/1007706y2k/index-filer/page0001.htm
http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=28094950

/Christian

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/05/17 :  14:18:33  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Hej du Pettersson,

Ja du har ju vatt hemma hos mig och jag kör ju på det viset du beskriver.. Vi får köra lite bio nästa gång så får du själv bilda dig en åsikt!! Jag kör frontarna på det viset!! Från H/K 507 genom S250! Fundarar själv på en 3 kanalare till faktiskt för centern och bakkanalerna.

Ja det du vinner i min mening är en ökad kontroll och en förbättrad återgivning rakt igenom. Receivern behöver ju dessutom bara agera försteg hela vägen vilket borde ge en rejäl förbättring med bättre kvalitet/effekt på slutstegen!!

Skulle nog ochså funderat på en 5 kanalar i DITT läge faktiskt. Som du säger för klangmatchningens skull!!

Nackdel då??

Tjaa, fler signalkablar behövs!! Kan bli dyrt!!

Mvh

/D

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/05/17 14:20:46
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/05/18 :  21:59:12  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Tackar för alla förslag som jag fått. "Smärtgränsen" går just nu vid 0 kr p.g.a. WAF faktorn men efter sommaren så kanske.......
I och med att H/K 430 är en sju kanalare (även om jag ej har möjlighet att nu sätta upp "Surund back") är planeringen att göra ett biorum i någon lämplig källare, och då blir det nog kanske beg. Mirage OM-5:or eller liknande som frontar. Om när detta blir verlighet(då kommer jag ha omnistand 250 som surrund)så blir det nog en Rotel RB 976 MK II bryggkopplat till frontar och center som asimov66 har (tack för tipset). Jag tror nog att H/K:n klarar driva 250 och v2 galant då. Klangmatching spelar större roll på frontkanalerna tycker jag.
Det ska bli sköj att se film hemma hos dig D men Bladelius sakerna sparar jag till mina MINGUS III:or.

Mvh

Edited by - Pettersson on 2006/05/20 19:10:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000