HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Referens RIAA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/01/19 :  09:17:06  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Spelaren står nu i Helsingborg hos Schenker.

Det har varit en del gissningar, och det har varit mycket nära.
Jag lägger ut en bild när den står på plats

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2007/01/19 09:17:36
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/01/19 :  11:34:14  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ahh trevligt att höra. Då är den snart hos Calle så att han kan montera tonarm ställa in den och montera LP Ebony. :)
Man knaske ska titta in hos Calle nästa vecka innan du hämtar den så man får lyssna på underverket ;)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Audionet

4639 Posts

Posted - 2007/01/19 :  11:52:57  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Den skall inte samla damm hos Calle, den skall vara hemma hos mig imorgon

Facebook
Go to Top of Page

Audionet

4639 Posts

Posted - 2007/01/19 :  22:36:49  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
He, he, det blev redan idag!

Facebook
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/01/20 :  01:05:27  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
He, he, det blev redan idag!

Var är bilderna då

J. Ullberg
Go to Top of Page

Audionet

4639 Posts

Posted - 2007/01/20 :  08:40:26  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Jag tog en massa bilder igår, men dom är inte i det skicket att man slänger ut dom på ett så fint forum som detta. Kommer aldrig att bli en fotograf.

Tror det kommer att dyka upp bilder vad lider på ett Forum nära dig

Här kommer nu rätt svar i gissningsleken, VPI Aries 3 Signature med en Benz LP.

Den skall nu spelas in, men redan nu låter det så pass bra att jag har mycket svårt för att slå över till cd:n.

Skivor som jag förr tyckte var lite stökiga och oroliga har nu hittet ett lugn och kan koncentrera sig på att låta musiken flöda fram. Det här var verkligen roligt.

Facebook
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/20 :  09:28:41  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Kul med ny spelare skall bli intressant att få se bilder och läsa lite reflektioner.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2007/01/20 :  09:35:17  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
Världens bästa RIAA finns i Sverige. Den byggs sannolikt på begäran och kostar därefter. Den drar också ström som ett mindre slutsteg.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/01/20 :  09:49:23  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Man får gratulera Audionet. Har följt tråden och det är kul att läsa om ditt sökande. Hoppas också på reflektioner och lite bilder, låt inte kvalitén på bilderna hindra dig att lägga ut dem.
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/01/20 :  10:42:00  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
quote:
Här kommer nu rätt svar i gissningsleken, VPI Aries 3 Signature med en Benz LP.

Den skall nu spelas in, men redan nu låter det så pass bra att jag har mycket svårt för att slå över till cd:n.

Skivor som jag förr tyckte var lite stökiga och oroliga har nu hittet ett lugn och kan koncentrera sig på att låta musiken flöda fram. Det här var verkligen roligt

Grattis med ny vinylsnurrer, det er kul når det komer opp på det nivået ikke minst en superb PU du har valgt....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Audionet

4639 Posts

Posted - 2007/01/20 :  21:36:01  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Bild på tonarm

En action bild

Facebook
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/20 :  22:35:57  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
En action bild
Ser ut som Calle...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/01/21 :  02:40:05  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Världens bästa RIAA finns i Sverige.

Vilket kan detta vara, och finns det någon länk månne?

J. Ullberg
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2007/01/21 :  16:40:10  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
Jag syftar på Morello's konstruktion. Ingvar Öhman har uttalat sig om det, själv har jag sett kretsschemat på den och det är en riktig "overkill"-konstruktion. Citatet från faktiskt.se:

quote:
När det gäller Ino Audios RIAA-steg är det inte färdigt, och tyvärr kommer det att dröja innan det blir det. Det ligger helt enkelt inte tillräckligt högt på prioriteringslistan. När det är klart kommer det att vara ganska överkomligt, men dessförinnan rekommenderar jag det RIAA-steg som Morello gör, som faktiskt har prestanda som Ino-RIAA't nog faktiskt inte kommer att nå riktigt upp till.

Mig veterligt är Morello-RIAA't det bästa som görs i världen idag, om man ser till summan av alla kritiska egenskaper (lågt brus, låg distorsion, precision på RIAA-korrektionen), men det kostar därefter...

Även detta RIAA-steg kan beställas optimalt anpassat till OM40s. En Ino-version liksom. Det har för övrigt två ingångar som kan förses med olika pickupanpassningar och gain (den ena kan vara optimerad för en MC-pickup till och med), och dessutom har det i Ino-version ett inkopplingsbart subsonic-filter - bra att ha till hands för oplana pressningar. Eftersom Morello bygger det helt för hand - exemplar för exemplar - går det ganska lätt att få specialanpassningarna. #

Morello-RIAA't är för övrigt extremt på flera sätt än med avseende på tekniska prestanda, en bieffekt av den extrema lågbrusigheten är att effektförbrukningen är som från ett mindre slutsteg! Lågt brus kräver låg intrinsisk kretsimpedans, vilket kräver stora stömmar.

En egenskap som är extremt trevlig med Morello-RIAA't är dock att det inte har någon effektförbrukning alls på ingången, mer än den specifika anpassningslasten. Trots ett ingångsbrus bättre än de bästa bipolära superOP-amparna - vi talar alltså om nanovolt nivå (!) (per roten ur bandbredden), så har Morello RIAA't nämligen fet-ingång! Oerhört trevligt att veta att man inte riskerar att störa pickupen med bias-strömmar in i bipolära ingångstrissor.

Slutsats: Även om man verkligen får valuta för pengarna (jag tror det kostar närmare 10 000:- Morello-RIAA't, i Ino-version) så får man nog gilla sina vinyler något alldeles väldeliga (eller ha en frisk ekonomi) om man skall göra investeringen.

Ett tämligen esoteriskt RIAA-steg som jag ser det, primärt för hard-core vinylisten som tycker att endast det bästa är gott nog.
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/01/21 :  17:33:10  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
quote:
Jag syftar på Morello's konstruktion. Ingvar Öhman har uttalat sig om det, själv har jag sett kretsschemat på den och det är en riktig "overkill"-konstruktion.

Skal disse sitatene väre garantien for at det kan kalles" verdens beste" riaa?.
En ganske bastant påstand som jeg har mine tvil til, om så var burde jo denne riaaén väre oppdaget av store innen bransjen, for "bare" 10K er jo dette ett röver kjöp, tross alt er ikke 10K mye for det fremst av riaaér idag.

At den derimot kan väre en "killer" til prisen vil jeg kunne tro, men da ikke bare basert på bare noen kretsschemaer, her må den vel opp til bevis i praksis som alt annet utstyr, og teori og praksis stemmer jo ikke alltid overens i HiFi-verdenen....
Hva hjelper det vel med perfekte målinger om det låter så langt fra "perfekt" som uperfekte målinger låter "perfekt".

Min personlige mening er vel at man skal väre forsiktig med å utrope noe til verdens beste, det er for mange variabler og kombinasjons muligheter til at man kan si dette sikkert, at det er verdens beste....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/01/21 18:18:45
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:13:39  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
om.s, helt enig. Kanske lite ödmjukhet vore på sin plats?

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:21:21  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
quote:
om.s, helt enig. Kanske lite ödmjukhet vore på sin plats?

Ydmykhet er en god ting! noe de fleste, inkl undertegnede burde jobbe mer på ....

mvh

Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:52:02  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
"Hva hjelper det vel med perfekte målinger om det låter så langt fra perfekt som uperfekte målinger låter perfekt."

Subjektiva preferenser, dvs "hur det låter" är något annat än korrekt återgivning. Att maximera prestanda, dvs låg dist, lågt brus, korrekt RIAA-kurva är vad jag avser. Ska man diskutera "världens bästa" när det gäller "subjektiva preferenser" finns det lika många "världens bästa apparater" som det finns åsikter.
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:50:39  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
quote:
Subjektiva preferenser, dvs "hur det låter" är något annat än korrekt återgivning. Att maximera prestanda, dvs låg dist, lågt brus, korrekt RIAA-kurva är vad jag avser. Ska man diskutera "världens bästa" när det gäller "subjektiva preferenser" finns det lika många "världens bästa apparater" som det finns åsikter.

Såkalte objektive "sannheter" vil jo alikevel bli tolket av subjektive mennesker, dvs jeg har til dags dato ikke hört om ett menneske som lytter/hörer "objektivt", og så lenge det er slik så vil selv de mest "korrekte" målinger väre prisgitt subjektive tolkninger, m.a.o det finnes ikke noe som kan klasses som "verdens beste" det seg väre basert på objektive målinger el subjektive lyttinger imo...

Det er vel ett spm om preferanser og smak i slutenden alikevel...

Personlig stötter jeg meg til om.´s lov når jeg prioriterer og tar mine valg

mvh

Edited by - om.s on 2007/01/21 20:50:25
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/21 :  21:46:07  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Världens bästa RIAA finns i Sverige.
quote:
Jag syftar på Morello's konstruktion. Ingvar Öhman har uttalat sig om det, själv har jag sett kretsschemat på den och det är en riktig "overkill"-konstruktion.
Det var stöddigt!

Skicka ett ex till Audionet, så kan han ju prova. Han lär väl ha en anläggning som kan avslöja om LTS-stöddigheten och kretskortsläsandet innehåller någon sanning vad gäller välljud

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/01/21 :  22:11:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Finns det något spelande exemplar av "morello-riaa't" ?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/21 :  22:13:10  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Audionet är av kött och blod och har precis som du och jag människoöron, således subjektiv. Man får skicka den till R2D2 i stället...

edit:
quote:
Ser ut som Calle...
Vilken Calle? Jo...

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/01/21 22:14:08
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/01/21 :  22:21:42  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Hmm, de har väl provlyssnat alla då ? annars kan man väl inte veta ?

Vad bra att den har dubbla kamaxlar men kan den spela musik ?

Jag är skeptisk till sådant prat, all lyssning är väl subjektiv ?

För en del är musiken en upplevelse men för en del något annat...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/21 :  22:23:59  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Vilken Calle? Jo...
Inte du!

...utan...

...Calle, Calle, Calle, Calle.......

Edited by - ulfsan on 2007/01/21 22:26:15
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/01/22 :  09:02:25  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Grattis Audionet!!

Jag gissar att du inte har tid att svara i denna tråd på ett tag.
För du sitter väl hemma o njuter o vänder vax ;)
Och när du lyssnat genom skivsamlingen så får du bege dig ut på stan o köpa nya :)

Är det en VPI JMW-9 Signature arm? Eller har du slagit till på 10.5i?

Gissar att du har Synchronous Drive System till denna supersvarv.

Nyfiken, och vill gärna se fler bilder :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000