Author |
Topic |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 22:08:25
|
Jag blev rörbiten i mitten av 80-talet (byggde en kopia av en Audio Innovation-stärkare med EL34) men har fått blomma ut först senaste åren. Nog om detta. Jag har precis pensionerat min Grundig FineArts CD1 och fått en Cambridge CD6. Alla vet hur den ser ut så jag struntar i foton ... Ett stort (hembyggda) högtalare har passerat genom mitt hem (inga stående vågor här inte) - allt från en bautatingest från Wharfedale, via TQWT, MiniAudiofilen, AudioTronic CM3-kloner. Sedan x år kör jag ett par Allegro NG8/NG8B. De är helt i original - inga moddningar. Lådorna är målade med allehanda mystiska tekniker för att efterlikna marmor(???) och sten(???).
På gång (långsamt) är ett par TB W5-704S (diskanterna är billigt skrott från ELFA - REA). Basreflex-låda på ca 9,5liter.
Så var det rören då ... Kör till vardags med två monoblock 6550SE (triodkopplade) efter en idé av Lasse Ohlsson/Elektroakustik.
Matas via ett linjesteg (SRPP från en gammal Elektor Electronics-tidning)
Men jag har kommit igång med konstruktioner baserade på en koppling från Japan kallad STC (Super Triode Connection), där man spänningsåterkopplar uppemot 100% via en triod och får därmed triodens karaktäristik på ljudet oavsett vad som sitter på utgången - i det här fallet en ECL82.
Under min säng finns inga krokodiler men väl en moddad Priboj (12W KlassA Triodlopplad):
och i garderoben står mina PastAudio M3 (60W katodkopplade/Circlotron)
6 st 6L6 i varje
Sådär - det får vara nog. Jag tar de andra rörprojekten lite senare.
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 08:18:31
|
Nice!!!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 08:26:17
|
soundbrigade: Det är inte lite rör steg du har. De röda rörstegen är ju himla snygga. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 10:16:40
|
" .... you ain't seen nothing yet ...."
Mycket mer om projekt, planerade projekt, nedlagda projekt och allmänt funderande på eventuellt nya projekt finns här: www.pastisch.se/tubes/ |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 10:44:08
|
Mer då sorterat i oordning: Den här är byggd på beställning och tillhör kategorin STC (se ovan). Lite annan layout än den jag byggde till mig själv. Hammond gör bra lådor!
Ett udda projekt - Darling (förstärkare byggda på röret 1626). Den här ska hysas in i en Dosimeterlåda jag köpte för några år sedan.
Ett seriöst projekt som gick i stå för länge sedan. EL84PP. Kanske blir något annat, kanske spänningssätts och testas
Av en gammal Heathkit-stärkare (moddad) ska det eventuellt bli en matrix-Darling - SE-steg med PP-tansformatorer.
Coola projektet - Stealth (Hollowstate Audio Design) 6W-PP med svarta metallrör (12A6).
En udda förförstärkare (också från MAD) - men något fel är trasigt.
Åsså 829PP. Sändarrör med två pentoder vardera - PushPull med 4 rör (5 med likriktaren) - tufft
|
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 17:26:01
|
Ursäkta om jag "hackar" i din presentation, men jag tycke det var så skoj att se att de finns fler NG8/NG8B. Speciellt en namne Jag bygde mina innan baxreflexporten flyttades till framsidan. Har tyvärr lite låga fötter på mina...
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 22:04:27
|
Snyggt! Har velat bygga nya lådor - en låda istf 2 som idag. Mem det är behändigt att topparna kan köra separat om man vill. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/05/18 : 16:03:26
|
Kul grejer! Jag tycker de där högtalarna verkar intressanta - och snygga. Sitter det en bas i botten? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 10:33:12
|
Jodå, Bernt och andra som undrar - i botten sitter en Peerless (alla element kommer från Peerless) 6,5". Det betyder att man ska vara försiktig med vad man har för golv och hur höga benen är.
Till Göteborgs-blasten skulle jag ha med ett par triodsteg - 50CA10 - men de ville inte riktigt. Ett av rören jag beställt billigt dyrt från Holland var trasigt (byta??!! - nä fan heller ...). Så jag beställde ett nytt par billigt billigt från HongKong (http://www.ys-audio.com/ys-audio_eng.htm). Emellertid var det inte bara taskig rör som satte små tuvor över ån utan en sockel är helskum - det kommer inte utan trix fram någon glödspänning till ena röret. Det ska felsökas lite senare. Rören ja, användes i en del Luxmanförstärkare. En direktupphettad triod med anodförlust på ca 30W. Glöden är på 50V () varför två rör i serie kan drivas direkt från (japansk) nätspänning. Det högra är det holländska röret (begagnat?), det vänstra det kinesiska.
Mer bilder och schema senare. |
Edited by - soundbrigade on 2006/05/23 10:34:21 |
|
|
|
Topic |
|