HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 ohmega:s musikanläggning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/25 :  23:17:48  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jag har inte haft tillgång till någon kamera - så jag tar helt enkel tillfället i akt att använda mig av bilder från SVAVEL:s första möte..http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50256

Jag hoppas kunna uppdatera bilderna senare så att man kan se mer av anläggningens komponenter....

Överst så ser vi en moddad DVD-spelare: Denver 802:a
Jag har lagt in bitumen i framförallt i lådbotten, men också litegrann på ovansidan av släden och på locket. Wolfgang utförde moddningen på elektroniken, då min fumlighet omöjliggjorde att utföra jobbet själv - framförallt så vållade de ytmonterade OP-förstärkarna mig stora bekymmer. TACK Wolfgang! Han bytte även RCA-kontakter, kondensatorer, inaktiverade on/off-knappen. En kontaktbrunn monterades också dit.

Under DVD-spelaren har jag en gammal trotjänare...en tuner, närmare bestämt en NAD 402.

På den undre hyllan tronar (kan man säga det om en så liten komponent?) förstärkaren - En Nait II från NAIM AUDIO. Effekt: 8 ohm 2 X 20 W, 4 ohm knappt 2 x 35 Watt. Det är faktiskt ett oväntat bra drag i "den lille"...jag kallar den därför för STohRm

Ja..då har vi kommit till högtalarna då..De svarta är alltså ES11 från epos..lite tunna basen tyvärr - men RIKTIGT bra på att återge röster. Kul att spela rytmisk musik på dessa högtalare. Ska passa på att tala om att basmellanregistret på dessa högtalare har inget filter..diskanten har bara ett motstånd och en kondensator i sitt filter. Nominell impedans 8 ohm, min impedans 5,2 ohm tror jag. Känsligheten ligger kring 85-86 dB/1 w/1 m. Går väl ner till 55 Hz (-3 dB) ungefär....enligt hifi & musik så når dessa ner till 45 Hz vid -6 db i deras lyssnings rum.

Den oranga skönheten brevid är ett DIY-bygge..efter en konstruktion som heter FT-1600mkII...i dagarna har jag faktiskt flyttat diskanten, den sitter nu straxt ovanför bredbandselementet. Basen går väl ner till 35 Hz ungefär. Dessa högtalares känslighet ligger kring 91-92 dB/1W/1m. Det går således att spela RIKTIGT högt med dessa - även med liten förstärkare...jag kallar dom därför för GohRm då dom är kapabla till att föra ett liv.
Högtalarkablarna är från LINN - LK200 tror jag de heter. Dessa kallar jag helt enkelt bara för ohRm.

Lägger in en närbild på elementen på hemmabygget. Jag har alltså använt mig av inslagsmuttrar för bredbanselementet. Som ni ser på ytan på baffeln så har jag använnt mig av roller. Funkar fint tycker jag.

Edit: Stavning

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/04/28 01:22:20

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/26 :  02:27:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det ser ut som om det är en skada i nederkant av basen eller är det en synvilla ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/26 :  02:34:45  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Nej...det är ingen synvilla....det är lite småsprickor i gummit samt att gummikanten har släppt i kanten - är dock limmat. Skulle nog behövas renoveras egentligen

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/26 :  02:40:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
svart eltejp ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/26 :  02:44:05  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Nää..det är inte tejp även om det kanske ser ut som en "krökt tejp-bit" ...jag använde nog fel sortslim då gummikanten lossnade...gummit sög nog upp limmet - på nått viss så gillade väl inte innehållet i limmet riktigt

Högtalarna håller väl bara ett par år till - detta var ett utav skälen till hemmabygget blev av - ifall det värsta skulle hända...

Edited by - ohmega on 2006/04/26 02:47:55
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/04/27 :  18:39:39  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Inte ofta man ser ett par högtalare i 70-tals orange Väldigt käck liten mössa på dem föresten. Hmmm kanske skulle måla om mina Ariel i chockrosa med gröna blommor på . Alla mina byggen tenderar att bli svarta av någon outgrundlig anledning.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/28 :  00:37:16  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Tummen upp för lättdrivet eller hur omega

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/28 :  01:28:30  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ja...visst är det en cool färgsättning på DIY-högtalarna...lite ovanligt men överraskande snyggt enligt mig.
Jag måste dock göra någonting åt stoppningen i pipan - ni som läst LennArts tråd om hans lancetttabygge (och för all del asto:s högtalarbygge)har ju insett att detta har en avgörande betydelsa för högtalarens frekvensgång i basen. Men först på tur så står nu rumsakustiken...den är inget vidare. Har en Djävulskt kraftig peak kring 48 Hz i rummet, som måste göras någonting åt.

Edited by - ohmega on 2006/04/28 01:29:27
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/28 :  02:05:27  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
48Hz är det inte strax under resonansfreken på Fostex elementet de (37Hz eller nått)
Man får väll räkna in lite fel i avstämmningen också så är det möjligt att det är något med hornet att göra.
Man kan faktiskt lura sig på det där med olika frek, hur fort har du kört svepet eller har du använt en frek i taget och därmed kommit fram till att det ligger på exakt 48Hz.

Min anläggning
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/28 :  02:14:01  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Lådan är av samma typ som lancettan - den sänker resonansfrekvensen hos elementet på nåt mysko sätt....

Frekvenssvep..?nä jag har använt mig av fasta sinussignaler.....jag har en såndär "Bass-crank"-skiva med sinussignaler "för varje heltalsfrekvens" mellan 20 - 89 Hz, 20 sekunder på varje frekvens...så det är bara att "sappa på" så att säga

Edited by - ohmega on 2006/04/28 02:15:26
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/28 :  02:23:51  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
OK
Jag vet av egen erfarenhet att det är väldigt lätt för saker i omgivningen att svänga med så kolla upp det först, det kan vara fönster eller dörrar mm.
Kör frekvensen och gå runt och känn på allt med fingerspetsarna och då hittar du om du först och främst har det som bidrar till problemet.

Min anläggning
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/28 :  02:26:14  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jag vet redan vad det är...jag bor i en lägenhet med betongväggar...så det är inte bara LITE resonans (vid denna frekvens)det handlar om

Edited by - ohmega on 2006/04/28 02:27:00
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/28 :  02:28:30  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Då blir det abbsorberings dags snart då

Min anläggning
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/28 :  02:29:52  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jo...

Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:55:21  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Av nån mysko anledning så va resonansen elakare med epos. än med bredbandarna

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:56:22  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
är det jag som står och gräver på första bilden?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/28 :  22:48:48  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
quote:

mmm..undra om det beror på att Epos-högtalarna inte har nått att ge under resonansfrekvensen...att resonansen "står ut" mer...jag menar bredbanda högtallarna går ju ner under 40 Hz ..

quote:
är det jag som står och gräver på första bilden?
kan va de´

Edited by - ohmega on 2006/04/29 04:50:52
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/04/29 :  02:15:00  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message  Reply
quote:
Min gissning är att de spelar starkare än de andra högtalarna på just den frekvensen det gäller. En omplavering av högtalarna kanske hjälper.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/29 :  04:54:35  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
quote:
Min gissning är att de spelar starkare än de andra högtalarna på just den frekvensen det gäller. En omplavering av högtalarna kanske hjälper.
Så kan det också vara..

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/19 :  00:04:18  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Lite småjusteringar och komplettering av korrigeringsfiltret till bredbandshögtalarna har gjorts. I serie med högtalarna finns ett BSC-filter (1.5 mH parallellkopplat med ett motstånd på 5,4 ohm). Jag har ändrat detta till ca 7 ohm - samt kopplat in en seriekrets parallellt med elementet (6,8 µF + 8,2 ohm). Å det låter faktiskt ganska bra.

Dessa ändringar har har i stort sett eliminerat bristen på tryck i översta basen alt. understa mellanregistret - samt att ljudet upplevs som betydligt luftigare nu än tidigare.

Edit: En liten bild förklarar så mycket..

Edited by - ohmega on 2006/05/19 00:32:19
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/31 :  16:19:59  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Filtret till bredbandshögtalarna har varit föremål för ett omfattande laborerande..tillslut så bestämde jag mig för att beställa hem lite nya komponenter...en titt på mitt inlägg ovanför. Det som har ändrats är: L1 = 4,7 mH och R1 = 5,4 0hm. Jag är inte "100" på om jag är helt rätt ute än..får se.

EDIT:

Jag har fortsatt mitt experimenterande med filtret....jag har ju ingen mätutrustning...inte ens en mick..(är väl dags att skaffa sig en )

Jag upplevde att nivån kring 500 Hz var lite för lågt med 4,7mH-spolen inkopplad....så även med 3,9 mH och 3,3mH....så nu har jag parallellkopplat två spolar (4,7mH//3,9mH) vilket motsvarar en spole med ett värde på lite drygt 2,1 mH.....motståndet är på 6 ohm.

Jag upplever att ljudet kring 500 Hz är något hög nu....hmmm ujujuj

Edited by - ohmega on 2006/07/04 17:45:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000