HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva: Dilated Peoples – 20/20 (617)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:58:38  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Dilated Peoples – 20/20



Utgiven: 2006-02-21 (US import)
Bolag: EMI
Katalognr.: CAP117632
Längd: 55.26 min (13 spår)



Los Angeles trion Dilated Peoples efterlängtade fjärde skiva har kommit! Dilated Peoples har gjort sig kända för sina kreativa texter och DJ Babus scratchande, och denna skiva är inget undantag.



Dilated Peoples symbol


Dilated Peoples består av Evidence som rappar och står för delar av produktionen, rapparen Rakaa Iriscience och DJ Babu som även är en medlem i Beat Junkies. Evidence och Rakaa har gjort sig kända för väldigt samspelta texter i tag team stil. Dialated Peoples bygger mycket av sin musik på DJ Babus scratchande, vilket görs allt för sällan nu för tiden. De bevisar verkligen att ”the backbone of Hip Hop is the DJ”.

Skivan inleds med första singeln Back Again som är producerad av The Alchemist som har arbetat mycket med Dilated Peoples förut. Evidence inleder med raderna

”Back Again for the very forth time
Don’t worry if I write checks, I write rhymes.”


Det är många som frågar hur mycket de tjänar på musiken och att många artister bara tjatar om hur mycket pengar de har. Dilated Peoples vill hellre lyfter fram sina texter och musiken.



DJ Babu, Evidence och Rakaa


Man känner igen Dilated Peoples på gott och ont. De har fått lite dåliga recentioner för att de fortsätter på samma spår som de har haft på tidigare skivor. Jag tycker det är bra att de inte gått över till mer kommersialiserad Hip Hop utan har kvar sin Boom Bap baserade musik.

Det som är markant inom Boom Bap är ett tungt beat och samplingar. Ett snyggt sätt att gjöra det på är att lägga in en återkommande rad. Det är precis det som Dilated har gjort på bl. a. Kindness for Weakness som har en tjej som sjunger

"Don't you take, my kindness for weakness"


Sen samplas “Don’t you take” in på ett snyggt sätt på vissa ställen i låten. Talib Kweli gör ett gästspel på låten. Och precis som man väntar sig gör han det mycket bra, kanske lite för bra. Han stjäl nästa låten från Rakaa och Evidence.

En av höjdpunkterna på skivan för mig är One And Only. Hela låten är byggd på samplingar från äldre låtar av Dilated, sen har DJ Babu gått över med sin fingertoppskänsla. Det blir mycket scratchande av den som många anser va världens bäste DJ. Hela låten blir en demonstration av Babus skills bakom skivspelarna. En konst som håller på att dö ut inom kommersialiserad Hip Hop.



DJ Babu bakom skivspelarna


Både Rakaa och Evidence väver in små budskap i sina texter och när de kommer visas det tydligt var de står.

"Stand in the booth, barely at ease
Right shoulder 'gainst the wall 'til my rhymes release
Sharpest beats, broadcast from Jupiter
Got boots on, now we know Bush is Lucifer
First thing you learn is the hardest to forget
First thing you learn you just a artist in debt"


Hela skivan känns mer som en singel än ett album. Bortsett från tre pauser med irriterande prat flyter hela skivan ihop till en lång låt och man glömmer bort tiden. Jag tror det här kan bli en av årets bästa Hip Hop skivor, om inte antagligen den mest spelade (hos mig åtminstone).



Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000