HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Posta bilder på snygga hifimöbler!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/21 :  00:30:50  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Måste flytta till ny lägenhet innan jag får plats med ny hifi-bänk. Är dock sugen och skissar redan nu.

Tycker att det är riktigt dåligt med snygga möbler i tidningar, på mässor m.m. Visserligen kanske de är bra, men tyvärr oftast väldigt fula (obs min egen åsikt).

Tänkte ev bygga någonting själv framöver och söker nu lite ideer och inspiration.

Posta bilder på era egna möbler, samt andra favoriter!

Börjar med några av mina skisser. Kom gärna med synpunkter!


Material underifrån och upp:
Super Spikes höga modellen, lika som på högtalarna.
Solid MDF-platta med vit klarlack.
Feet of silence, Slutsteget på Super Spikes.
Två vita blankslipade stenblock.
Super Spikes
Meridian 507, Meridian 501,

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/21 :  01:28:47  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Ja,det är inte mycket annat än vit strumpa som ska till där.Helt klart!
Snygg uppställning,dock hade jag nog satt steget i mitten...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2006/04/21 :  02:50:46  Show Profile Send Carlos a Private Message  Reply
Jag kan inte posta men jag säger bara gryphon hyllor . Finns inget snyggare
Kolla på bildreportaget i euphonia. jag säger bara olala :)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/21 :  06:59:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Carlos: En länk hade inte suttit fel i det här läget

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/21 :  07:11:17  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Passar på att länka in en liten bild på mitt eget DIY-rack som jag känner mig rätt så nöjd med



Även en tidigare ritning.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/04/21 07:13:30
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/21 :  08:36:12  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
quote:
Ja,det är inte mycket annat än vit strumpa som ska till där.Helt klart!
Snygg uppställning,dock hade jag nog satt steget i mitten...
Jo, det hade varit mera naturligt. Jag satte det på sidan för att inte få "för mycket" symmetri


EuphoniC!
Snyggt! Har du svarvat benen?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/21 :  09:19:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Tack. Svarvade - på sätt och vis - inte jag men en bekant

Benen är (eller rättare sagt var) solida 25 mm stålstavar som sedan borrade genomgående 12 mm. "Spikarna" är dock svarvade, så även "toppknopparna". Spikar och toppknoppar är gängade M12 så man drar bara ihop rasked med en M12-gängstång.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/21 :  11:16:16  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
EuphoniC har välsvarvade ben!

Här kommer en till skiss!


Material underifrån och upp:

Super Spikes höga modellen, lika som på högtalarna.

Två MDF-lådor med vit klarlack, öppna på baksidan. Den vänsta innehåller slutsteget. Ev skall ett lufthål finnas på vänsta sidan på lådan

Superspikes under de tre bruna grejerna

De bruna sakerna är två solida träblock, ev med inlägg med olika densitet för att hämma vibrationerna. Den bruna saken till vänster är en trälåda med favoritCDskivorna.
Man måste ju ha cdfodralet till den skiva man lyssnar på liggandes någonstans. Det blir ju lätt en liten hög, som på EuphoniCs bild

Sen har vi Super Spikes under Meridian 507 och Meridian 501
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/21 :  11:34:55  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Jag tillhör den skara människor som tycker att hifi är vackert och bör därför synas. Tycker därför ditt första förslag var bättre!

Mc Square's förslag om att sätta steget i mitten blev ännu bättre!



Lite väl låg i sin helhet dock IMO

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/21 :  11:38:00  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Här kommer mitt senaste alster:

Välj er favorit av denna och de två tidigare!



En utveckling av förra idén. Fast här är det två vita stenblock ovanpå MDF-lådan.

På dem så står två trälådor (ála "den lilla snygga Tivoli audio radion") Dessa är av MDF och har fanér på utsidan och gummimatta på indidan. Dessa lådor ska skärma appataterna från rummets vibrationer. Inuti lådorna står apparaterna på Super Spikes.

Mellan lådorna och stenblocken skall det vara små guldspikes.

Gött.

Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/21 :  11:43:09  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Hann göra sista inlägget innan jag så ditt!
quote:
Lite väl låg i sin helhet dock IMO
Vad är IMO?
quote:
Jag tillhör den skara människor som tycker att hifi är vackert och bör därför synas.
Jag också. Men inte min flickvän , det är därför jag har hittat på ett par förslag där grejerna är lite mer gömda.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/21 :  11:44:08  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Kul att du moddade bilden förresten!!!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/21 :  11:54:52  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
IMO - dålig vana med förkortningar, "in my opinion"

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/04/21 :  23:23:18  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Bunkert,
Kör på Euphonics skissförslag - de är genomtänkta, snygga och praktiska. Jag är mycket imponerad av skissen med triangulära sidoställ. Den bänken behöver inte alls vara bara för hembio.

Har själv spanat mycket på Audiomagics bänkar med en iofs större variant (fler hyllor) än vad Bunkert behöver:


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/04/21 :  23:41:50  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Jag är fortfarande jättenöjd med min stereomöbel...



Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/04/22 :  00:06:09  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Audiomagic har enligt mig de snyggaste möblerna, av de jag sett iaf. Funktionella ligger skilfing bra till när det gäller välljudsfaktor.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/22 :  01:06:39  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
drbob!

Jag gillar hyllorna till monoblocken!
Du skulle haft en liten sådan till hörlursförstärkaren.

Vad är hyllplanen i för material?
quote:
Audiomagic har enligt mig de snyggaste möblerna, av de jag sett iaf. Funktionella ligger skilfing bra till när det gäller välljudsfaktor.
Show us!

Vad är "skilfing"?

Edited by - Bunkert on 2006/04/22 01:08:03
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/04/22 :  11:27:05  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
EuphoniC:Fy FARAO vad snyggt!!!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/04/22 :  14:43:46  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
quote:
Vad är hyllplanen i för material?


Akryl (Acrylic Resians)

quote:
Vad är "skilfing"?

Edit: Skilfing Audiomöbler tillverkas för hand i Sverige.


Edited by - Ampalang on 2006/04/22 14:45:13
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/04/22 :  16:31:41  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Min gamla bänk hänger med än - enkel DIY konstruktion, som kan utvecklas med olika materialval..
Jag har som synes använt ek och mässing, men det skulle kunna vara snyggt med rostfria rör och vita alt. svart träkors, eller annat valfritt träslag...

Som den såg ut från början, med monostegshyllor:




Och numera i nedskalat skick:




Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/22 :  17:28:27  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Färgen på ekhyllorna funkar perfekt ihop med högtalarna.

Är det ett försteg i mitten? Ratten tillsammans med mässingsbenen.. Mmmm...

Jag gillar hockeypuckarna och kabelhyllorna?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/22 :  17:34:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Är det nån som har lite priser på Audiomagics bänkar ??

drbob
Är det diy bänkar du har ?
Läckert är det iaf

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2006/04/22 :  18:54:39  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
Finite elemente har endel snyggt





har själv funderat i dessa trakter. ska bli kul att se vad du kommer att bygga.

snygga högtalare föresten! vet du var man kan provlyssna dem utan att åka te finland? hörde dem lite på Stockholmsmässan, lät bra då.

lycka te med byggandet!

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/04/22 :  19:13:58  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Tycker att min Radius Solo är ett av mina bästa köp hittills





Behöver en ny bänk till min plasma och leker med tanken att komplettera med en Duo


Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

thomand
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/04/22 :  21:44:08  Show Profile  Visit thomand's Homepage Send thomand a Private Message  Reply
Radiusen er meget pen.

Alternativ 1 er min favoritt. Tøff

Bluesound node2 - Rega DacR - Rega mira3 - Rega RS5
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2006/04/22 :  23:14:07  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
Är väl ingen större beundrare av altarstuket, så mitt förslag är att köra på något mera åt bänkhållet.

Det här är vad jag kör på idag, funkar rätt bra (är iofs rätt partisk eftersom jag har byggt den själv).
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000